| کد خبر: 150945 |

مدت زمان تولید هر خودرو در کشور نباید به بیش از ۵ سال برسد

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه یکی از عوامل کاهش تصادفات جادهای استانداردسازی خوردوهاست گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که هیچ خودرویی بیش از ۵ سال در کشور تولید نشود.

تین نیوز

نایب رییس کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه یکی از عوامل کاهش تصادفات جاده ای استانداردسازی خوردوها ست، گفت: باید به گونه ای برنامه ریزی کنیم که هیچ خودرویی بیش از ۵ سال در کشور تولید نشود.

مجید کیان پور در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به نقش مراکز صنعتی و خودروسازها در پیش گیری از بروز تصادفات جاده ای و ضرورت  استاندارد خودرو گفت: باید برای هر وسیله نقلیه همان طور که از نظر زیست محیطی و وضعیت آلایندگی شرایطی در نظر گرفته می شود معاینه فنی قطعات نیز جدی گرفته شود و راننده وقتی که می داند مثلا سیستم ترمز آن اشکال دارد، خودروی خود را حرکت ندهد.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعات وارداتی خودروها افزود:در خصوص قطعاتی که وارد کشور می شود، به قطعه ای که شرکت سازنده آن در داخل کشور نمایندگی دارد می توان اطمینان کرد اما وقتی وسیله نقلیه در سایر تعمیرگاه ها تعمیر می شود، شاهد جایگزین کردن قطعات اصلی با قطعات غیر استادندارد و تقلبی هستیم، به طوری که قطعه ای با آرم کشوری روی خودرو نصب می شود که تولید آن کشور نیست و کیفیت  و شاخص های کیفی در آن رعایت نشده است.

وی با اشاره به اینکه عدم کیفیت این قطعات نشان می دهد که این قطعات از طریق مبادی غیر قانونی و به صورت قاچاق وارد کشور شده است که نظارت و کنترلی روی آن انجام نشده است، تصریح کرد: این در حالی است که نمی دانیم با استفاده از قطعه غیر استاندارد به استقبال مرگ می رویم در حالی که باید از فروش هر گونه  قطعه غیر مجاز و غیر استانداردی که از مبادی غیر قانونی وارد کشور شده است،جلوگیری شود.

کیان پور با بیان اینکه امنیت خودرو شوخی بردار نیست و باید سازندگان آن ملزم شوند تا مدت مشخصی قطعه خود را گارانتی و تضمین کنند و بعد از آن  نیز اعلام کنند که در صورتی این گارانتی مورد قبول است که در  تعمیرگاههای مجازتعمیر شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران همچنین در پاسخ به این سئوال که چرا بعضی از خودروسازها اعدادی از ملزومات خودرو همچون ایربگ (کیسه هوا) را جزء امکانات ویژه و امکانات آن اعلام می کنند؟ تاکید کرد: این ها نباید جزء آپشن ها باشد بلکه باید جزء شرایط لازم آن خورو باشد به طوری که باید باشد تا ماشین حرکت کند.

وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم قطعه سازهای ما در خصوص قطعه ای که وارد می شود استانداردهای اجباری را رعایت کنند چراکه آمار تصادفات نشان می دهد که  حادثه در چه نوع خودروهایی بالا بوده است از این رو، قطع به یقین باید در تولید آن خوردو تجدید نظر شود.

کیان پور درادامه تاکید کرد: باید مطابق با استانداردهای روز و نوین دنیا به گونه ای برنامه ریزی کنیم که هیچ خودرویی بیش از 5 سال در کشور تولید نشود و راهنمایی رانندگی نیز باید در این رابطه سخت گیری بیشتری به خرج دهد تا خوردوسازها استانداردهای اجباری روز دنیا را رعایت کنند.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با اشاره به اینکه باید توان رقابت پذیری خودروسازهای داخلی را افزایش دهیم، گفت : با این اقدام کشور تبدیل به هاب تولید و صادرات خودرو به منطقه خواهد شد اما اینکه خودروهای ما همچنان با استانداردهای 30 سال گذشته تولید شود، با توجه به اینکه در حال حاضر تولید خودروی هوشمند در دنیا مطرح است مثل این است که به جای ساختن خانه مقاوم در برابر زلزله ، خانه کاهگلی با تیر چوبی بسازیم بلکه باید خود را به شرایط روز دنیا برسانیم.

 

منبع: خبرگزاری خانه ملت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.