| کد خبر: 144550 |

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز:

◄ نوسازی بافت فرسوده یا عریض وطویل شدن شهر / قضاوتی بدون عداوت

هفته گذشته بود که در جلسات رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی عملکرد عباس آخوندی، مسکن و به خصوص مسکن مهر یکی از مباحثی بود که نمایندگان مخالف به آن استناد کرده و در تلاش بودند تا با این دستآویز از حضور مجدد وزیر کارکشته دولت یازدهم در ساختمان دادمان جلوگیری کنند.

تین نیوز

چند هفته گذشته بود که در جلسات رای اعتماد نمایندگان مجلس شورای اسلامی به وزیران کابینه دوازدهم و در جریان بررسی عملکرد عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، مسکن و به‌خصوص مسکن مهر یکی از مباحثی بود که نمایندگان مخالف به آن استناد کرده و در تلاش بودند تا به این بهانه، از حضور مجدد وزیر دولت یازدهم در ساختمان دادمان جلوگیری کنند.

به گزارش خبرنگار تین‌نیوز، کار به اینجا ختم نشد و رئیس‌جمهور نیز در جلسه دفاعیه از وزرای پیشنهادی به این مقوله با دیده انتقاد نگریست و درباره لزوم تعیین تکلیف این بخش سخن گفت.

اما چرا مسکن و مسکن مهر دردسری شد برای وزیر یازدهم راه و شهرسازی، مسئله‌ای است که باید در پی یافتن پاسخ آن به سال‌های نه‌چندان دور بازگشت به دوره‌ای که دولت نهم و دهم بر سر کار آمده و به زعم خود، سعی در رفع مشکل مسکن افراد کم بضاعت جامعه داشت.

منتقدانی که در قضاوت خود عباس آخوندی را نشانه رفتند شاید حافظه تاریخی- سیاسی خود را به‌منظور حضور در جلسات بررسی صلاحیت‌ وی پشت درب‌های صحن به کناری گذاشته و پس از آن پشت تریبون قرار گرفتند.

طرح مسکن مهر از 10 سال پیش با هدف تأمین مسکن برای اقشار کم‌درآمد کلید خورد، این طرح در ابتدای شروع خود با قدرت پیش رفت و در همان سال‌های ابتدایی تعدادی از ثبت‌نام‌ کنندگان را نیز خانه‌دار کرد، اما به‌مرور زمان در این طرح تغییرات گسترده‌ای به‌وجود امد که این طرح را از مسیر اصلی خود دور ساخت، تغییراتی از جمله افزایش قیمت، افت کیفیت ساخت،  عدم تأمین ملزومات ابتدایی از جمله خدمات شهری برای واحدها موجب ایجاد بسیاری از مشکلات برای متقاضیانی شد که روزی تمام امید خود را به خرید یکی از این واحدها گره زده بودند.

عباس آخوندی هم‌زمان با قرار گرفتن در مسند وزارت راه و شهرسازی در دولت یازدهم اعلام کرد که طرح مسکن مهر یکی از غیرکارشناسی‌ترین طرح‌های عمرانی آغاز شده در کشور به شمار می‌رود و مسکن مهر نه تنها یک دولت بلکه چندین دولت را با مشکلاتی که برای متقاضیان به ارمغان آورده، به خود مشغول خواهد کرد.

در چهار سال گذشته و به دلایل یاد شده آخوندی با عدم حضور خود در افتتاح طرح‌های مسکن مهر اعتراض خود را به ناگزیری وزارتخانه متبوع خود در ادامه ساخت و تکمیل این طرح اعلام کرده و همواره معاون خود در بخش مسکن را به منظور افتتاح آپارتمان‌های آماده شده به محل فرستاده و خود در حاشیه به مدیریت این کار مبادرت کرده است، 

براساس این گزارش، مهرآبادی قائم مقام وزیر راه وشهرسازی، اشاره‌ای داشته به این مهم که تا به  امروز 6/93 درصد از واحدهای مسکن مهر پیشرفت داشته است و  850 هزار واحد در دولت یازدهم و 693 هزار و احد نیز در دولت قبل به متقاضیان تحویل داده شده و 39 هزار و 659 میلیارد تومان تا به امروز تسهیلات پرداخت شده است.

وی هم‌چنین اشاره داشته به 110هزار واحد مسکن مهر آماده افتتاح که به دلیل عدم تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی امکان واگذاری وجود ندارد، تنها زیر 100هزار واحد مسکن مهر باقی مانده و حدود 70درصد در مرحله نازک کاری قرار دارند و واحدهای مسکن مهر نیز امسال به اتمام می رسد.

 بسیاری از متقاضیان مسکن مهر به دلیل افزایش قیمت و کاهش توان مالی خرید از ادامه تقاضای خود منصرف شده و اقدام به بازپس‌گیری مبلغی که واریز کرده‌اند شده و به‌اصطلاح  عطای آن را به لقای دور از دسترس بخشیده و به خانه استیجاری رضایت داده‌اند، چرا؟ مگر طراحان مسکن مهر این روزها را چاره‌اندیشی نکردند و این‌که مگر این طرح با هدف خانه‌دار کردن افراد کم بضاعت کشور شروع به کار نکرد؟

سخن پیرامون مسکن و مسکن مهر زیاد است و از حوصله این مقال به‌دور، اما با همه این تفاسیر مشکل مسکن در تمامی ابعاد کماکان پابر جااست و بخش‌های فرسوده شهر در سراسر کشور به‌خصوص در کلان‌شهر تهران قابل چشم‌پوشی و اغماض نیست، باید  از این پس با نگاهی نقادانه و کارشناسی به آن نگریسته شود.

همان‌گونه که رئیس‌جمهور کشورمان در مجلس شورای اسلامی نیز اشاره کرد، باید به‌جای توسعه شهر و افزودن به سن ساختمان‌های آن، بافت فرسوده بیش از سه هزار کیلومتری را هدف قرار داده و بودجه را صرف نوسازی شهر کرد نه، عریض و طویل کردن شهر!.

افزایش کرایه و ثبات بازار مسکن در چند سال اخیر بسیاری از کارشناسان امور در این بخش را به نگرانی واداشته و آن‌ها نیز با رساندن صدای خود به مسئولین خطراتی از جمله کاهش قدرت خرید مسکن علیرغم اعطای تسهیلات متنوع، را گوشزد کرده‌اند، قطعاً کار به اینجا ختم نخواهد شد و ادامه این روند ما را به‌جایی می‌رساند که بسیاری از کشورهای پیشرفته جهان در بخش مسکن با آن دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

باید پذیرفت که، طرح‌های ارائه شده تاکنون حتی نتوانسته نقش «مُسکن» مقطعی را نیز ایفا کند، چه رسد به این‌که مشکلات را در این بخش از میان بردارد.

به گزارش تین‌نیوز، آمار و ارقام خوبی از پیشرفت مسکن مهر پس از روی کار آمدن دولت یازدهم در اختیار است، اما مشکلات به قوت خود باقی است اما شنیده ها حاکی از این است که وزیر راه و شهرسازی به‌منظور رفع نواقص در این بخش تیم مقتدری را به کار خواهد گرفت، تا علاوه بر نوسازی بافت فرسوده شهرها از جمله تهران، مشکلات خریداران مسکن مهر از جمله مسئله حمل‌ونقل و خدمات شهری و رفاهی، را نیز مرتفع سازند.

 

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.