| کد خبر: 129509 |

‌موتورسیکلت کاربراتوری همچنان نفس می‌گیرد

تین نیوز
در روزهایی که کشور در تب و تاب انتخابات قرار دارد، خبرهایی از تولید غیرقانونی موتورسیکلت‌های کاربراتوری به گوش می‌رسد.
براساس مصوبه هیأت دولت قرار بود از ابتدای مهر 95 تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری متوقف شود اما وزارت صنعت با گنجاندن تبصره‌ای اجازه تولید و پلاک شدن 500هزار دستگاه از این وسایل آلاینده را صادر کرد و زمان آن را تا پایان سال 95دانست. حالا و پس از 6هفته از آغاز سال‌96 خبر می‌رسد که هنوز تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری در کشور متوقف نشده است.

یک نماینده مجلس در این‌باره اعلام کرد که هنوز تولید کاربراتوری‌ها متوقف نشده و تا زمانی که عرضه و تقاضا وجود داشته باشد همچنان شاهد تولید این وسیله نقلیه آلاینده در کشور خواهیم بود. صدیف بدری سخنگوی کمیسیون عمران مجلس در این‌باره گفت: منع تردد و توقف تولید موتورسیکلت‌های کاربراتوری زمان‌بر است و باید تسهیلات ارزان‌قیمت به صاحبان این وسیله نقلیه برای جایگزینی با موتورسیکلت‌های برقی ارائه شود.

  • 200موتوربرقی؛ روی دیگر سکه

این رویکرد عجیب ‌‌در آلوده کردن هوا با تولید بیشتر موتورسیکلت‌های کاربراتوری در شرایطی دنبال می‌شود که از سوی دیگر خبر آغاز به‌کار 200موتورسیکلت برقی در پایتخت در تیرماه سال‌جاری به گوش می‌رسد. بدری در این‌باره اظهار کرد: کاهش آلایندگی هوای پایتخت نیازمند منع تردد خودروها و موتورسیکلت‌های آلاینده و کاربراتوری بوده بنابراین اقدام مذکور از سوی شهرداری تهران اقدامی بسیار مناسب و شایسته است؛ البته عمده تردد این وسیله نقلیه آلاینده در مرکز پایتخت بوده و در آلایندگی هوای پایتخت نقش مؤثری دارد.

  • تعرفه واردات صفر شد

در ضلع سوم ماجرا، مجلس نیز با تصویب لایحه هوای پاک طی ‌ماه اخیر تعرفه واردات موتورسیکلت‌های برقی را به صفر رسانده است. براساس ماده 9 این لایحه؛ وزارت کشور با همکاری وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت و امور اقتصادی و دارایی (گمرک جمهوری اسلامی ایران) موظف است زمینه نوسازی ناوگان حمل‌ونقل عمومی شهری با اولویت شهرهای بالای 200هزار نفر جمعیت را ظرف مدت 5سال از طریق منابع درآمدی ماده 6 همین قانون از طریق کمک بلاعوض، یارانه، تسهیلات یا صفر کردن سود بازرگانی واردات خودروهای برقی ـ

بنزینی (هیبریدی) و خودروهای الکتریکی، موتورسیکلت برقی، به انجام برساند؛ همچنین خودروهای برقی ـ بنزینی، موتورسیکلت و خودروهای الکتریکی تولید داخل از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. بدین‌ترتیب از آنجا که مجلس تسهیلات لازم را برای واردات و تولید موتورسیکلت‌های هیبریدی و برقی پیش‌بینی کرده، ضروری است که دولت با همکاری پلیس راهور، برنامه‌ریزی سالانه را برای جایگزینی موتورسیکلت‌های برقی با موتورسیکلت‌های کاربراتوری داشته باشند. در این راه پلیس راهنمایی و رانندگی باید با استفاده از اهرم‌های کنترلی و نظارتی به‌تدریج از تردد موتورسیکلت‌های کاربراتوری در پایتخت جلوگیری کند.

  • حمایت از اقشار ضعیف

یکی از مهم‌ترین اقدامات در طرح جایگزین کردن 200موتور‌سیکلت برقی با کاربراتوری‌ها، توجه به جایگاه اقتصادی افرادی است که از آنها استفاده می‌کنند. ‌بنابر این شهرداری تهران با همکاری بانک شهر طرح ارائه یارانه 2.5میلیون تومانی برای خرید موتورهای برقی را عملی کرده است تا قیمت یک موتورسیکلت برقی به قیمت یک موتور‌سیکلت انژکتوری برسد. طبق اعلام پلیس، 70درصد راکبان موتورسیکلت در تهران، آن را به‌عنوان وسیله اشتغال استفاده می‌کنند و منع تردد، آنها را با مشکلات معیشتی مواجه می‌کند‌.

  • نقش آلاینده کاربراتوری‌ها

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس وسایل نقلیه را عامل 80درصد آلایندگی پایتخت خواند. علی‌محمد شاعری با انتقاد از اینکه موتورسیکلت‌های کاربراتوری3تا 5برابر خودروها آلودگی ایجاد می‌کنند، گفت: موتورسیکلت‌های کاربراتوری سهم قابل توجهی در آلایندگی هوای پایتخت دارند.‌

وی با بیان اینکه در چشم‌انداز 2050کشورهای اروپایی، وسایل نقلیه با سوخت فسیلی جایگاهی در حمل‌ونقل عمومی ندارد، گفت: در لایحه هوای پاک، سازوکار حمایتی برای تولید وسایل حمل‌ونقل هیبریدی و موتورسیکلت‌های برقی پیش‌بینی شده است که به‌نوعی زمینه ترویج فرهنگ استفاده از وسایل نقلیه برقی در کشور فراهم شود.

شاعری با تأکید بر اینکه دولت باید بخشی از هزینه راه‌اندازی سیستم تولید و واردات موتورسیکلت‌های برقی را متقبل شود، افزود: باید به سمت تولید موتورسیکلت‌های برقی در کشور گام برداشت زیرا توجه به ساخت داخل، هزینه تمام‌شده تولید را کاهش و قدرت خرید مردم را افزایش می‌دهد.

 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.