| کد خبر: 129352 |

افزایش ۱۵ هزار کیلومتری راه‌های هوایی در دولت یازدهم

تین نیوز

وبلاگ اکرم امینی-بهره‌برداری از ۵۲۰۰ کیلومتر مسیر هوایی جدید در آسمان ایران، طول راه‌های هوایی کشورمان را از روز گذشته به حدود ۷۵ هزار کیلومتر رساند. آنطور که مسئولان صنعت فرودگاهی کشور می‌گویند، از سال ۹۴ تاکنون و در ۳ مرحله، ۱۵ هزار کیلومتر مسیر هوایی جدید در آسمان ایران گشوده شده است.

این افزایش مسیرها در قالب اجرای طرح فراملی مدیریت آسمان ایرانشهر به عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌های دولت تدبیر و امید در صنعت هوایی، برنامه‌ریزی و به‌تدریج، عملیاتی شد.

خبر امیدبخش افزایش دو برابری پروازهای عبوری از آسمان ایران در دولت یازدهم، در آیین بهره‌برداری از راه‌های هوایی جدید ایران از سوی مسئولان بیان شد. با توجه به این مسئله، افزایش تعداد مسیرهای پروازی در آسمان ایران را می‌توان به چشم فرصتی برای افزایش بسترهای درآمدزایی از این بخش نگریست؛ فرصتی که زمینه را برای افزایش توان رقابت ایران با قدرت‌های هوایی منطقه فراهم می‌کند. به اعتقاد متخصصان و کارشناسان صنعت هوانوردی و به اعتراف مسئولان، پروازهای عبوری، بستری بسیار مناسب برای درآمدزایی ارزی در کشور است؛‌ درآمدهایی که حتی می‌تواند با درآمدهای نفتی رقابت کند. بنابراین توجه به این بخش، مصداق بارز توجه به اقتصاد مقاومتی است.

به گزارش گسترش تجارت، عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی در آیینی که به مناسبت گشایش ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر راه هوایی جدید در ایران، روز گذشته در مرکز کنترل ترافیک کشور برگزار شد، گفت: استفاده از ظرفیت آسمان ایران همواره موردتوجه بوده و در سیاست‌های اقتصاد مقاومتی هم بر موضوع ترانزیت تاکید شده، به همین دلیل به ترانزیت هوایی توجه ویژه‌ای داریم. در واقع یکی از مهم‌ترین محورهای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، بحث ترانزیت است که ترانزیت هوایی نیز زیرمجموعه آن است.

وی ادامه داد: کار در حوزه هوانوردی، باید متناسب با استانداردهای جهانی باشد و اگر می‌خواهیم سهمی در بازار هوایی دنیا داشته باشیم، باید سطح رقابت ایران را در جهان افزایش دهیم. آخوندی افزود: باید بتوانیم در سطح بین‌المللی با همه کریدورهای رقیب منطقه‌ای در زمینه توانمندی، دانش، ایمنی و تجهیز دستاوردهای فناورانه، قدرت رقابت و اقتدار داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: امروز در این جهت حرکت می‌کنیم که موقعیت حمل‌ونقل هوایی ایران را در منطقه و در سطح جهان باز پس بگیریم و آنچه که در این حوزه انجام شده، اقداماتی دانش‌بنیان بوده است. این دستاوردها شعار نیستند و برای جلب توجه مردم ارائه نمی‌شوند. همه این دستاورد و موفقیت‌ها واقعی هستند و برای افزایش قدرت ایران در صنعت هوانوردی ایجاد شده‌اند.

 

 

وی اظهار کرد: افزایش ترانزیت عبوری و تایید این مسئله از سوی ایکائو (سازمان بین‌المللی هوانوردی)، دستاوردهای کشور در صنعت هوانوردی را تایید می‌کند. از جمله این دستاوردها دو برابر شدن ترانزیت عبوری از فضای کشور در ۳ سال اخیر است.

آخوندی با بیان اینکه همه این دستاوردها نتیجه تلاش دولت تدبیر و امید برای تحقق اهداف برجام است، بر لزوم جلب اعتماد خطوط هوایی دنیا برای افزایش پروازهای عبوری تاکید کرد و گفت: جلب اعتماد تمامی خطوط هوایی جهان برای پرواز از آسمان ایران کار پیچیده‌ای است و در این زمینه در میانه راه هستیم و ضروری است راه‌های موازی، مستقیم، یکطرفه و امن بر فراز ایران ایجاد کنیم.

وی با بیان اینکه افزایش ترانزیت عبوری از آسمان ایران، نیازمند بروزرسانی تجهیزات صنعت هوانوردی است، افزود: امروز توانسته‌ایم بخش‌های کنترلی روی زمین را افزایش دهیم، به طوری که ۵ مرکز کنترلی را به ۱۳ مرکز کنترلی افزایش داده‌ایم. امیدوارم قدرت مالی و سهم ایران از بازار هوانوردی جهان افزایش یابد.

آخوندی با بیان اینکه به طور قطع حرکت در این جهت و افزایش سهم ایران از بازار هوانوردی نرخ بهره‌وری را افزایش می‌دهد، گفت: این اقدامات با هزینه کم اما متکی بر دانش انجام می‌شود. وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: در پروژه افزایش مسیرهای پروازی، وحدت مدیریت در ایران را به نمایش گذاشتیم، زیرا برای اجرای این پروژه همکاری‌ها در سطح عالی با شورای امنیت، ستاد فرماندهی کل قوا، مجلس شورای اسلامی و سایر نهاد درگیر و مربوط انجام شده است.

وی افزود: در این بین افراد زیادی ناآگاهانه در تلاش بودند طرح‌ها و برنامه‌های دولت شکست بخورد اما امروز دیدیم تمام طرح‌های دولت با موفقیت در حال اجرا است. آخوندی یادآور شد: تعداد مسافران هوایی و تعداد نشست و برخاست هواپیماها در سال ۱۳۹۵ نسبت به سال پیش از آن به ترتیب ۲۰ درصد و ۱۵درصد افزایش داشت. این مسائل نشان‌دهنده افزایش توان صنعت هوانوردی کشورمان است.

 

برقراری ۸۰ درصد ترافیک فضای کشور در مسیرهای مستقیم

افزایش ۵۲۰۰ کیلومتری مسیرهای هوایی ایران که روز گذشته رقم خورد، با هدف رقابتی شدن فضای پروازی کشور و ایجاد نقطه تعادل منطقه‌ای بود که در قالب طرح مدیریت آسمان ایرانشهر اجرایی شد. در بخش نخست این طرح که سال ۹۴ اجرایی شد ۷هزار و ۸۰۰ کیلومتر راه هوایی و پس از آن در سال ۹۵ نیز ۲ هزار کیلومتر مسیر هوایی جدید افتتاح شد و روز گذشته نیز ۵ هزار و ۲۰۰کیلومتر راه هوایی جدید در فضای کشور گشایش یافت.

این آمارها را رحمت‌الله مه‌آبادی، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی و معاون وزیر راه و شهرسازی، روز گذشته در آیین بهره‌برداری از راه‌های هوایی جدید کشور بیان کرد. مه‌آبادی با بیان اینکه اصلاح ساختار فضای کشور با همکاری ستادکل نیروهای مسلح و دبیرخانه شورای‌عالی امنیت ملی انجام شده، افزود: تلاش می‌کنیم ترافیک حال‌حاضر فضای کشور را حفظ کنیم و با سرمایه‌گذاری در بخش رادارها در فازهای دوم و سوم پروژه آسمان ایرانشهر فضا را رقابتی‌تر کنیم.

وی از رشد ۱۰/۸ درصدی پروازهای عبوری از ایران در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴ خبر داد و گفت: در فضای کشور تعداد زیادی نقطه بحرانی داشتیم که مورد اعتراض سازمان‌های بین‌المللی بود. تا پیش از اجرای طرح مدیریت آسمان ایرانشهر مسیرهای یکطرفه و غیرموازی داشتیم و در هیچ مسیر هوایی، مسیر موازی نداشتیم و شکست‌ها و پیچش‌های مسیرهای هوایی ما قابل‌ملاحظه بود اما پس از اجرای فاز نخست طرح مدیریت آسمان ایرانشهر ۸۰ درصد ترافیک فضای کشور در مسیرهای مستقیم، موازی و یک‌طرفه است.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها اضافه کرد: از امروز ۶۰درصد ترافیک فضای کشور در مسیرهایی در جریان است که براساس استانداردهای بین‌المللی است و دقت بالایی دارد. وی همچنین از افزایش تعداد سکتورهای مرکز کنترل فضای کشور از ۷ به ۱۳ عدد خبر داد.

مه‌آبادی با بیان اینکه به‌زودی در ارتفاع ۲۸ هزار پا به بالا در فضای بیشتر راه‌های جدید ایجاد می‌شود، گفت: متاسفانه در رقابت با عراق در زمینه پروازها در فضای کشور، دیر جنبیدیم و امریکایی‌ها چندین رادار موبایل در عراق ایجاد کردند؛ نرخ‌های جدید و رقابتی گذاشته‌اند و ما را در این حوزه با چالش مواجه کردند.

مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور با اشاره به مزایای افزایش خطوط هوایی کشور گفت: کاهش مصرف سوخت، کاهش مصرف قطعات تایمی هواپیما، کاهش آلاینده‌های زیست‌محیطی، کاهش آلودگی‌های صوتی و کاهش تاخیرها از مزایای ایجاد خطوط هوایی جدید مستقیم و موازی است.

 

منبع: روزنامه گسترش تجارت

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.