|
کد خبر:
114644
|
اولین هواپیمای جت ایرباس تا چند هفته دیگر در ایران به زمین مینشیند
قرارداد خرید ۱۰۰ ایرباس به امضای نهایی رسید
هفتهنامه حمل ونقل|
شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران که مذاکرات خود برای خرید هواپیما از شرکت فرانسوی ایرباس را از چند ماه قبل آغاز کرده بود سرانجام عصر شنبه قرارداد نهایی خرید ۱۰۰ فروند هواپیما را با این شرکت به امضا رساند. شرکت ایرانایر قرارداد خود را با فابریس برژیه مدیر شرکت هواپیماسازی ایرباس به امضا رساند و این قرارداد در پی امضای توافقنامهای است که در بهمنماه سال گذشته (ژانویه سال ۲۰۱۶) در پاریس به امضا رسیده است.
چارچوب این قرارداد نهایی شرکت ایرباس تعهد کرده با اخذ مجوزهای لازم ۱۰۰ فروند هواپیمای جدید به ایران بفروشد. بر اساس این قرارداد از اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی و در یک پروسه زمانی ۱۰ ساله این هواپیماها به ایران تحویل خواهند شد.
طبق اعلام ایرانایر ۴۶ فروند از هواپیماهای خریداری شده از خانواده ایرباس ۳۲۰، ۳۸ فروند از خانواده ایرباس ۳۳۰ و ۱۶ فروند از خانواده ایرباس ۳۵۰ است. مدیرعامل ایرانایر پیش از این به ایسنا اعلام کرده بود این شرکت امید آن را دارد که تا نوروز سال ۹۶ نخستین هواپیماهای خریداری شده از شرکت ایرباس را تحویل بگیرد.
در توافق ابتدایی ایرانایر خرید ۱۱۸ فروند هواپیما را در دستور کار خود قرار داده بود اما با حذف ایرباس ۳۸۰ از سبد خرید هواپیمایی جمهوری اسلامی درحالحاضر توافق بر ورود ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران صورت گرفته است.
ایرانایر چند روز قبل نیز قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ را با این شرکت هواپیماساز آمریکایی به امضا رسانده بود. طبق توافقهای صورت گرفته ۸۵ درصد از منابع اعتباری مربوط به خرید این هواپیماها از طریق فاینانس بینالمللی تأمین خواهد شد و ایرانایر در ۴ قسط که مجموعا به یک میلیارد دلار میرسد آورده مالی ۱۵ درصدی خود را تأمین میکند.
اولین هواپیمای جت ایرباس تا چند هفته دیگر در ایران به زمین مینشیند
اصغر فخریهکاشان خبرداده است که تهران برای امضای قرارداد ایرباس منتظر چند مجوز نهایی است و امروز یا فردا قرارداد خرید هواپیما از ایرباس به امضای نهایی میرسد. به گزارش رویترز، به گفته یک مقام ارشد ایران تا چند هفته دیگر ایران اولین هواپیمای جت جدید خود را در قالب یک قرارداد چند میلیارد دلاری با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما تحویل میگیرد.
این درحالی است که تقریبا یک سال پس از رفع تحریمها، تهران و شرکتهای غربی برای گشایش تجاری در رقابت هستند. اولین هواپیمای جت میبایست در اواسط ژانویه بهعنوان بخشی از برنامه ایران برای خرید یا اجاره ۲۰۰ فروند هواپیما برای نوسازی ناوگان فرسوده ایرانایر تحویل داده شود. این موضوع با وجود انتقادات محافظهکاران واشنگتن و تهران به توافق بینالمللی اتفاق افتاده است که امکان انجام این معاملات را فراهم میکند.
تحریمها در ژانویه رفع شد اما ماهها تأخیر قانونی داشت؛ بهطوریکه ایران تاکنون توانسته است قرارداد خرید ۸۰ جت از رقیب ایرباس (بوئینگ) را نهایی کند. اصغر فخریه کاشان، قائممقام وزیرراه و شهرسازی ایران درامور سرمایهگذاری، دریک مصاحبه تلفنی با رویترز اظهار داشت که "ما مذاکرات خود با ایرباس را نهایی کردهایم و میتوانیم این قرارداد را در تهران به امضارسانیم.
ما منتظر چند مجوز نهایی هستیم و امروز یا فردا قرارداد را امضا خواهیم کرد. اولین ایرباس A۳۲۱ بیستم ژانویه و قبل از آغاز ریاستجمهوری ترامپ که مخالف توافق هستهای برای رفع تحریمها علیه ایران در ازای کاهش فعالیتهای هستهای بوده است و نیز پیش از انتخابات ریاستجمهوری ایران در ماه میسال آینده میلادی وارد ایران میشود.
این قرارداد عملکرد دولت حسن روحانی را تقویت خواهد کرد و امکان فروش برخی جتهایی که سفارش آنها توسط سایر مشتریانی که بهدلیل مشکلات اقتصادی در آمریکای جنوبی و سایر کشورها لغو شده یا به تعویق افتاده است را برای ایرباس فراهم خواهدکرد. ایرباس که پیشبینی تقاضای داخلی ایران را مورد بررسی مجدد قرار داده است، گفته است که هنوز برای قرارداد ایرانایر درحال مذاکره است.
ایرانایر بهدلیل موقعیت جغرافیایی کشورش خود را بهعنوان رقیب آتی ایرلاینهای بزرگ منطقه خلیجفارس میداند. کاشان گفته است که تقریبا نیمی از قرارداد ایرباس برای هواپیماهای جت باریک-پیکر شامل A۳۲۰ و A۳۲۱ و نیمی برای جتهای پهنپیکر شاملA۳۳۰ و A۳۵۰ است.
هشدار درباره نقض توافق هستهای
کاشان در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است این قراداد با اِعمال محدودیتهای جدید تجاری با ایران از سوی ترامپ مختل شود عنوان داشت: «ما نگران نیستیم هرچند که نمیتوانیم احتمال آن را نادیده بگیریم». واقعیت آن است که آقای ترامپ ممکن است تحریمهای جدیدی را اعمال کند، اما این کار نقض برجام به حساب میآید که مشخصا امکان خرید هواپیما و فروش آنها را توسط سازندگان آن را فراهم کرده است».
کاشان همچینن سخنان جمهوریخواهان مبنی بر سوءاستفاده ایران از جتها برای مقاصد نظامی نظیر انتقال تسلیحات و مبارزان به سوریه یا مکانهای دیگر را رد کرده و گفته است: “این امر هیچوقت موضوعیت نداشته و نخواهد داشت. . این اتهامات واقعیت ندارد و تبلیغات منفی علیه جامعه ایران و مردم است"
وی افزود: اما همچنان تردیدهایی درباره تأمینمالی وجود دارد که بهدلیل عدمقطعیت سیاستهای ترامپ در قبال ایران و عدم تمایل دولتهای ایران و غربی برای تأمین ضمانتهای مالی است.
بیشتر بانکهای تجاری غربی از ترس جریمه یا مشکلات تجاری با ایالات متحده آمریکا در صورت تیرگی روابط بین واشنگتن و تهران تمایلی به درگیر شدن در این امر ندارند. ایران با حداقل دو شرکت لیزینگ خارجی برای تأمینمالی ۷۷ جت از ایرباس و ۳۵ جت از بوئینگ به توافق رسیده است.
کاشان افزود: این شرکتها تأمینمالی لیزینگها را سازماندهی میکنند که نوعی از تأمینمالی است که بیشتر به خرید نزدیک است تا اجاره.
کاشان اضافه کرد: موسسات اعتبار صادراتی غربی در قراداد ایرباس یا بوئینگ نقشی نخواهند داشت.
همچنین مسئلهای که اجرای آن را پیچیده میکند تحریمهای اصلی آمریکا است که مانع استفاده از سیستم مالی آمریکا میباشد. معمولا پرداخت خرید هواپیما به دلار انجام میشود اما ایرباس فرانسوی به یورو دریافت خواهد کرد.
به گفته کاشان در تمام معاملات از ارزهای خارجی (غیردلاری) استفاده خواهد شد، اما بوئینگ این مبلغ را در نهایت به دلار آمریکا دریافت خواهد کرد.
منابع آگاه از این قراداد معتقدند که بوئینگ مجوز ایالات متحده آمریکا را داراست که میتواند با آن خرید ۱۵ فروند بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ERs را انجام دهد اما برای ۶۵ هواپیمای دیگر نیازمند مجوزهای جدید است.
لینک خبر
چارچوب این قرارداد نهایی شرکت ایرباس تعهد کرده با اخذ مجوزهای لازم ۱۰۰ فروند هواپیمای جدید به ایران بفروشد. بر اساس این قرارداد از اوایل سال ۲۰۱۷ میلادی و در یک پروسه زمانی ۱۰ ساله این هواپیماها به ایران تحویل خواهند شد.
طبق اعلام ایرانایر ۴۶ فروند از هواپیماهای خریداری شده از خانواده ایرباس ۳۲۰، ۳۸ فروند از خانواده ایرباس ۳۳۰ و ۱۶ فروند از خانواده ایرباس ۳۵۰ است. مدیرعامل ایرانایر پیش از این به ایسنا اعلام کرده بود این شرکت امید آن را دارد که تا نوروز سال ۹۶ نخستین هواپیماهای خریداری شده از شرکت ایرباس را تحویل بگیرد.
در توافق ابتدایی ایرانایر خرید ۱۱۸ فروند هواپیما را در دستور کار خود قرار داده بود اما با حذف ایرباس ۳۸۰ از سبد خرید هواپیمایی جمهوری اسلامی درحالحاضر توافق بر ورود ۱۰۰ فروند هواپیما به ایران صورت گرفته است.
ایرانایر چند روز قبل نیز قرارداد خرید ۸۰ فروند هواپیمای بوئینگ را با این شرکت هواپیماساز آمریکایی به امضا رسانده بود. طبق توافقهای صورت گرفته ۸۵ درصد از منابع اعتباری مربوط به خرید این هواپیماها از طریق فاینانس بینالمللی تأمین خواهد شد و ایرانایر در ۴ قسط که مجموعا به یک میلیارد دلار میرسد آورده مالی ۱۵ درصدی خود را تأمین میکند.
اولین هواپیمای جت ایرباس تا چند هفته دیگر در ایران به زمین مینشیند
اصغر فخریهکاشان خبرداده است که تهران برای امضای قرارداد ایرباس منتظر چند مجوز نهایی است و امروز یا فردا قرارداد خرید هواپیما از ایرباس به امضای نهایی میرسد. به گزارش رویترز، به گفته یک مقام ارشد ایران تا چند هفته دیگر ایران اولین هواپیمای جت جدید خود را در قالب یک قرارداد چند میلیارد دلاری با ایرباس برای خرید ۱۰۰ فروند هواپیما تحویل میگیرد.
این درحالی است که تقریبا یک سال پس از رفع تحریمها، تهران و شرکتهای غربی برای گشایش تجاری در رقابت هستند. اولین هواپیمای جت میبایست در اواسط ژانویه بهعنوان بخشی از برنامه ایران برای خرید یا اجاره ۲۰۰ فروند هواپیما برای نوسازی ناوگان فرسوده ایرانایر تحویل داده شود. این موضوع با وجود انتقادات محافظهکاران واشنگتن و تهران به توافق بینالمللی اتفاق افتاده است که امکان انجام این معاملات را فراهم میکند.
تحریمها در ژانویه رفع شد اما ماهها تأخیر قانونی داشت؛ بهطوریکه ایران تاکنون توانسته است قرارداد خرید ۸۰ جت از رقیب ایرباس (بوئینگ) را نهایی کند. اصغر فخریه کاشان، قائممقام وزیرراه و شهرسازی ایران درامور سرمایهگذاری، دریک مصاحبه تلفنی با رویترز اظهار داشت که "ما مذاکرات خود با ایرباس را نهایی کردهایم و میتوانیم این قرارداد را در تهران به امضارسانیم.
ما منتظر چند مجوز نهایی هستیم و امروز یا فردا قرارداد را امضا خواهیم کرد. اولین ایرباس A۳۲۱ بیستم ژانویه و قبل از آغاز ریاستجمهوری ترامپ که مخالف توافق هستهای برای رفع تحریمها علیه ایران در ازای کاهش فعالیتهای هستهای بوده است و نیز پیش از انتخابات ریاستجمهوری ایران در ماه میسال آینده میلادی وارد ایران میشود.
این قرارداد عملکرد دولت حسن روحانی را تقویت خواهد کرد و امکان فروش برخی جتهایی که سفارش آنها توسط سایر مشتریانی که بهدلیل مشکلات اقتصادی در آمریکای جنوبی و سایر کشورها لغو شده یا به تعویق افتاده است را برای ایرباس فراهم خواهدکرد. ایرباس که پیشبینی تقاضای داخلی ایران را مورد بررسی مجدد قرار داده است، گفته است که هنوز برای قرارداد ایرانایر درحال مذاکره است.
ایرانایر بهدلیل موقعیت جغرافیایی کشورش خود را بهعنوان رقیب آتی ایرلاینهای بزرگ منطقه خلیجفارس میداند. کاشان گفته است که تقریبا نیمی از قرارداد ایرباس برای هواپیماهای جت باریک-پیکر شامل A۳۲۰ و A۳۲۱ و نیمی برای جتهای پهنپیکر شاملA۳۳۰ و A۳۵۰ است.
هشدار درباره نقض توافق هستهای
کاشان در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است این قراداد با اِعمال محدودیتهای جدید تجاری با ایران از سوی ترامپ مختل شود عنوان داشت: «ما نگران نیستیم هرچند که نمیتوانیم احتمال آن را نادیده بگیریم». واقعیت آن است که آقای ترامپ ممکن است تحریمهای جدیدی را اعمال کند، اما این کار نقض برجام به حساب میآید که مشخصا امکان خرید هواپیما و فروش آنها را توسط سازندگان آن را فراهم کرده است».
کاشان همچینن سخنان جمهوریخواهان مبنی بر سوءاستفاده ایران از جتها برای مقاصد نظامی نظیر انتقال تسلیحات و مبارزان به سوریه یا مکانهای دیگر را رد کرده و گفته است: “این امر هیچوقت موضوعیت نداشته و نخواهد داشت. . این اتهامات واقعیت ندارد و تبلیغات منفی علیه جامعه ایران و مردم است"
وی افزود: اما همچنان تردیدهایی درباره تأمینمالی وجود دارد که بهدلیل عدمقطعیت سیاستهای ترامپ در قبال ایران و عدم تمایل دولتهای ایران و غربی برای تأمین ضمانتهای مالی است.
بیشتر بانکهای تجاری غربی از ترس جریمه یا مشکلات تجاری با ایالات متحده آمریکا در صورت تیرگی روابط بین واشنگتن و تهران تمایلی به درگیر شدن در این امر ندارند. ایران با حداقل دو شرکت لیزینگ خارجی برای تأمینمالی ۷۷ جت از ایرباس و ۳۵ جت از بوئینگ به توافق رسیده است.
کاشان افزود: این شرکتها تأمینمالی لیزینگها را سازماندهی میکنند که نوعی از تأمینمالی است که بیشتر به خرید نزدیک است تا اجاره.
کاشان اضافه کرد: موسسات اعتبار صادراتی غربی در قراداد ایرباس یا بوئینگ نقشی نخواهند داشت.
همچنین مسئلهای که اجرای آن را پیچیده میکند تحریمهای اصلی آمریکا است که مانع استفاده از سیستم مالی آمریکا میباشد. معمولا پرداخت خرید هواپیما به دلار انجام میشود اما ایرباس فرانسوی به یورو دریافت خواهد کرد.
به گفته کاشان در تمام معاملات از ارزهای خارجی (غیردلاری) استفاده خواهد شد، اما بوئینگ این مبلغ را در نهایت به دلار آمریکا دریافت خواهد کرد.
منابع آگاه از این قراداد معتقدند که بوئینگ مجوز ایالات متحده آمریکا را داراست که میتواند با آن خرید ۱۵ فروند بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ERs را انجام دهد اما برای ۶۵ هواپیمای دیگر نیازمند مجوزهای جدید است.
لینک خبر
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.