| کد خبر: 11216 |

کاهش معافیت انبارداری در بنادر از ۳۰ به ۱۰ روز

تین نیوز | یک صادرکننده خواستار توجه هر چه بیشتر دولت به کاهش هزینه های صادرات کالاهای غیرفلزی شد و گفت: برخی سیاستها در دموراژ کالاها و کاهش معافیت انبارداری از 30 روز به ده روز کاهش یافته است.
 
رقیه کارگر گفت: با وجود اینکه مراحل جمع آوری و بارگیری سیمان و محصولات صادراتی برای یک محموله 10000 تنی غیر فله از نقاط مختلف کشور مدت زمان طولانی تری یعنی حداقل یک ماهه را طلب می کند؛ اما از سال گذشته و به طور ناگهانی سازمان بنادر مدت زمان معافیت انبارداری را به 10 روز کاهش داده که به نظر می رسد کاهش 20 روزه زمان با وجود تاکید دولت تدبیر و امید به ویژه وزیر کهنه کار صنعت ، معدن و تجارت با حمایت از صادرات غیر نفتی منافات دارد.
 
عضو انجمن سنگ آهن افزود: در اواخر سال گذشته یکی از محموله های کلینکر این شرکت، با وجود استفاده از ناوگان داخلی از کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و تنها به دلیل ازدحام بندری، دموراژ 13 روزه را متحمل شد که این موضوع زیان روزانه 7 هزار دلاری و جمعا به مبلغ 108000 دلار را برای شرکت به همراه داشت .
 
وی تصریح کرد: در عین حال، هزینه چند هزار دلاری از سوی سازمان بنادر به دلیل فراهم نبودن امکان بارگیری در اسکله که کشتی در آن پهلو داده شده بود، نیز تحمیل شد و البته برخی از اسکله ها به دلیل عدم لایروبی مناسب امکان بارگیریی مطابق با ظرفیت کامل کشتی را نداشته و سازمان بنادر پس از انجام بخشی از بارگیری اتمام بارگیری را منوط به انتقال کشتی به اسکله دیگری نموده که در این راستا هزینه 7 تا 8 هزار دلاری را از شرکت دریافت می کند و این درحالیست که این اقدام به دلیل ضعف ناشی از اسکله سازمان بنادر ایجاد شده است.
 
کارگر از دیگر مسایل پیش روی صادرات سیمان به کاهش زمان انبارداری در بنادر اشاره و تصریح کرد: در بنادر انبارهایی برای نگهداری محصولات صادراتی شرکتها تا زمان بارگیری وجود دارد که روال سازمان بنادر تا پیش از این معافیت 30 روزه شرکتها در استفاده از این انبارها بوده است.
 
این صادر کننده با سابقه همچنین به افزایش ناگهانی هزینه های عوارض بندری و جرثقیل ساحلی اشاره کرد و گفت: در ابتدای سال جاری هزینه عوارض بندری از 5800تومان در هر تن به 7600تومان و هزینه جرثقیل از 2400 تومان در هر تن به 7300 تومان افزایش یافته که این افزایش 300 درصدی عدم صرفه اقتصادی صادرات سیمان و کلینکر را به همراه داشته است یا به عبارتی آن را غیر ممکن می سازد.
 
رییس هیات مدیره شرکت صنایع سنگ پارسیان ارومیه با عنوان اینکه علی رغم فراهم بودن زیر ساخت های لازم برای توسعه صادرات محصولات غیر نفتی در بنادر گفت: با توجه به رویکرد دولت در حمایت از صادرات غیر نفتی سازمان بنادر باید ضمن اختصاص اسکله های تخصصی و افزودن تجهیزات و ماشین آلات لازم زمینه حضور کشتیهای مختلف را در بنادر فراهم کند تا شاهد افزایش حجم صادرات محصولات غیر نفتی بیش از گذشته باشیم
 
وی اظهار داشت: با 17 سال سابقه در زمینه صادرات سیمان و کلینکر یکی از معدود شرکتهایی هستیم که صادرات خود را با خدمات حمل زمینی تحت عنوان AتاZ  ارایه می دهیم به گونه ای که خدمات صادرتی از زمان تحویل محصول در درب کارخانه تولیدی در داخل کشور و تا حمل و تحویل محصول در کشور مقصد را شامل می شود.
 
وی با عنوان اینکه نفت در کشور ما میراثی است که از پدران ما به جا مانده و نباید به راحتی آن را از دست داد گفت:من معتقدم صادرات محصولات غیر نفتی ضمن جلو گیری از خروج نفت می تواند زمینه توسعه کشور را فراهم کرده و در این راستا نیازمند توجه بیشتر دولت به ویژه وزیر صنعت، معدن و تجارت برای رفع موانع صادراتی هستیم

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • صادر کننده موفق 0 0

    صادر کننده مواد خام و معدنی در واقع صادرات اشتغال انجام می دهد و نه صادرات کالا. این اشخاص با انتقال بخش عمده تولید به کشورهای مقصد سبب ایجاد اشتغال در کشور وارد کننده مواد خام می شوند. صادارات این نوع کالاها با صادرات نفت خام هیچ تفاوتی ندارد. البته از همه دستگاه ها انتظار حمایت داریم از جمله از سازمان بنادر

  • حسن مولایی 0 0

    ۱ - بندر محل دپوی کالا با قیمت انبارداری صفر نیست تا این تاجر محترم صبورانه کالای خود را در بندر آرام آرام دپو کند و سپس پس از تکمیل بار آن را صادر نماید. کالای صادراتی باید در ظرف زمانی مشخص به بندر رسیده و برای صادرات آماده شود. ۲ - صادرات کالاهای خام با ارزش افزوده پایین مثل کلینکر، سنگ های معدنی و … خاک زراعی کشور در حالیکه این همه جوان بیکار در مملکت داریم خیانت به کشور است. صادرات کالاهای تمام شده بهترین خدمتی است که یک صادر کننده می تواند انجام دهد ۳ - سنگ گچ و کلینکر را بصورت خام از معدن به کشورهای عربی و شمالی صادر می کنند و سپس در آن کشورها نیروی کار آن کشورها آن را به مواد قابل مصرف تبدیل می کنند.