◄ واگذاری تراورس به راهآهن؛ تایید وجود ساختار غلط در خصوصیسازی
اینکه خروجی خصوصیسازی در موارد متعدد به تعطیلی واحد تولیدی، بیکاری کارگران، تعدیل نیرو و کاهش تولید، تجمع و بحرانهای مالی و اجتماعی تبدیل میشود یعنی مسیر خصوصیسازی و روند آن نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.
به دنبال اعلام سازمان خصوصی سازی، مبنی بر واگذاری مدیریت شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی (تراورس) به شرکت راه آهن، یک کارشناس حمل و نقل این پرسش را مطرح کرد که چرا خصوصیسازی در ایران در عمل موفق نبوده است.
به گزارش تین نیوز، محمد علی طباطبایی افزود: چرا به جای آنکه حاصل خصوصی سازی بهبـود کارایـی، ارتقـای بهرهوری، رشد و شکوفایی اقتصادی باشد، در موارد متعددی با به بار آوردن نتایجی عکس بــه مشکلات عدیده شرکتهای خصوصی سازی نیــز افزوده است؟
بیشتر بخوانید: تراورس دوباره به راه آهن بازگشت
این کارشناس حوزه حمل ونقل و لجستیک عنوان کرد: در سالهای اخیر تجربه خصوصیسازی در شرکتهایی مانند نیشکر هفتتپه، آلومینیوم المهدی، ماشینسازی تبریز، آذرآب، هپکو، ماشینسازی و ...بازرگانی پتروشیمی نه تنها موفق نبوده بلکه تبدیل به بحرانی شده که ضربههای مهلک بر جامعه، اقتصاد و امنیت ملی وارد ساخته است.
او گفت: اینکه خروجی خصوصیسازی در موارد متعدد به تعطیلی واحد تولیدی، بیکاری کارگران، تعدیل نیرو و کاهش تولید، تجمع و بحرانهای مالی و اجتماعی تبدیل میشود یعنی مسیر خصوصیسازی و روند آن نیاز به بازنگری و اصلاح دارد.
به گزارش تین نیوز، طباطبایی تاکید کرد: چرایی شکست بخشی از پروژههای خصوصیسازی در ایران و آسیبشناسی را باید در ساختارهای غلط، قانونی در خصوصیسازی جستجو کرد.
وی افزود: واگذاریهای رانتی و بدون ضابطه، قوانین پر حجم و مبهم، خصوصیسازی با رویههای غیر شفاف، پیگیری سیاست رفع تکلیف و فرار از مسئولیت، کسب درآمد از طریق فروش اموال توسط دولت، عدم بررسی اهلیت و صلاحیت خریدار، نبود شفافیت در عملکرد اقتصادی بنگاهها و فعالیت شرکتهای شبه دولتی، خصوصیسازی براساس استراتژی مالی ضعیف و... از مهمترین دلایلی است که باید مورد نقد و تحلیل قرار گیرد.
به گزارش تین نیوز، به تازگی اعلام شد به دنبال پیشنهاد شرکت راه آهن مبنی بر واگذاری شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی به راهآهن (تراورس)، سازمان خصوصی سازی نیز با این پیشنهاد موافقت کرد.
در نامه این سازمان به مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران آمده است: «با عنایت به اینکه قرارداد واگذاری ۹۵ درصد از سهام شرکت خدمات مهندسی خط و ابنیه فنی راه آهن (تراورس) به شرکت آهن و فولاد لوشان توسط این سازمان فسخ شده است، لذا مقتضی است دستور فرمایند با توجه به اعلام فسخ یاد شده نسبت به تحویل و اداره شرکت تراورس مطابق قوانین و مقررات مربوطه اقدام لازم فراهم گردد.»
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.