تحول دیجیتال در شرکت های حمل ونقل بین المللی: گذار از سیستم های گزارش محور به سازمان های هوشمند جهانی
تحول دیجیتال در حمل ونقل بین المللی، به معنای استفاده از فناوری های نوین مانند سامانه های مدیریت حمل ونقل (TMS)، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء (IoT)، کلان داده (Big Data) و هوش تجاری؛ با هدف بازطراحی، هوشمندسازی و یکپارچه سازی فرآیندهای زنجیره تأمین و لجستیک در سطح جهانی، است.

تحول دیجیتال در حمل ونقل بین المللی، به معنای استفاده از فناوری های نوین مانند سامانه های مدیریت حمل ونقل (TMS)، هوش مصنوعی (AI)، اینترنت اشیاء (IoT)، کلان داده (Big Data) و هوش تجاری؛ با هدف بازطراحی، هوشمندسازی و یکپارچه سازی فرآیندهای زنجیره تأمین و لجستیک در سطح جهانی، است.
به گزارش تین نیوز به نقل از ترابرنیوز، تحول دیجیتال می تواند موجب افزایش شفافیت، تسریع عملیات، کاهش هزینه ها، ارتقای انطباق با مقررات بین المللی و بهبود تجربه مشتریان و شرکای تجاری در سطح جهانی شود.
ویژگی های کلیدی تحول دیجیتال در حمل ونقل بین المللی
-
دیجیتالی سازی و اتوماسیون فرآیندهای چندملیتی
– حذف کاغذبازی، صدور اسناد به صورت الکترونیکی، و استفاده از سامانه هایی نظیر TMS، GPS و IoT
-
ثبت و صدور اسناد حمل (CIM، CMR، B/L به صورت الکترونیکی)
– برقراری ارتباط لحظه ای بین بخش های عملیات، مالی، انبار، منابع انسانی و مشتریان
-
مدیریت امور گمرکی، ترانزیت و مجوزهای واردات/صادرات بر بسترهای دیجیتال
-
اتصال به سیستم های ERP، CRM، بانک های بین المللی، سامانه های رهگیری مرزی
-
تحلیل هوشمند داده ها با بهره گیری از هوش مصنوعی
-
پیش بینی ریسک، تأخیرها، تغییر نرخ حمل، و ارزیابی عملکرد شرکای خارجی
-
انطباق کامل با الزامات بین المللی و مقررات رگولاتوری
-
تطابق با استانداردهای FIATA، UNECE،ICC و کنوانسیون های گمرکی و حمل ونقل
-
افزایش شفافیت و اعتماد در زنجیره تأمین جهانی
-
برقراری ارتباط هوشمند با مشتریان و ذی نفعان
– امکان رهگیری کامل بار و ارائه گزارش های لحظه ای به مشتریان در سطح جهانی
هدف از تحول دیجیتال در شرکت حمل ونقل بین المللی تنها استفاده از ابزارهای دیجیتال نیست؛ بلکه این مسیر، بازآفرینی عملکرد شرکت در سطح بین المللی، با تکیه بر فناوری، داده و هوشمندی است.
از جمله اهداف اصلی در این مسیر می توان به موارد زیر اشاره کرد:
-
افزایش بهره وری عملیاتی در سطح فرامرزی
– کاهش زمان انجام فرآیندهای حمل، گمرک، ترانزیت و تحویل
– حذف کاغذبازی و استفاده از اسناد دیجیتال بین الملل(CMR، B/L و Invoice)
-
افزایش شفافیت و رهگیری در زنجیره تأمین جهانی
– ارائه رهگیری لحظه ای بار در سطح چند کشوری (IoT، API و GPS بین المللی)
– افزایش اعتماد مشتریان، فورواردرها و نمایندگان خارجی
-
بهبود تصمیم گیری با بهره گیری از داده های دقیق و بلادرنگ
– تحلیل رفتار بازار، مسیرها، نرخ کرایه ها، و عملکرد رانندگان و شرکای خارجی
– بهره گیری از داشبوردهای مدیریتی و شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) برای کنترل فرامرزی
-
تطابق کامل با استانداردها و قوانین بین المللی
– انطباق با الزامات سازمان های بین المللی مانند FIATA، ICC، UNECE، TIR
– رعایت استانداردهای مرتبط با امنیت، ریسک، بیمه و حمل ونقل چندوجهی
-
افزایش رضایت مشتریان و شرکای بین المللی
– ارائه خدماتی سریع، دقیق و شفاف به مشتریان خارجی
– کاهش اشتباهات انسانی و جلوگیری از دوباره کاری در تعاملات چندزبانه یا چندگمرکی
-
کاهش هزینه ها و افزایش سودآوری پایدار
– کاهش هزینه های عملیاتی، سوخت، توقف ها و نیروی انسانی از طریق بهره گیری از هوش مصنوعی
– بهینه سازی مسیرها، بارگیری ها و استفاده از ظرفیت ناوگان
-
ایجاد مزیت رقابتی در سطح جهانی
– توانایی رقابت با شرکت های خارجی در حوزه هایی مانند خدمات، دقت، قیمت و هوشمندی
– تبدیل شدن به شریک قابل اعتماد در زنجیره تأمین بین المللی
مقایسه پیاده سازی تحول دیجیتال با پیاده سازی سیستم MIS در شرکت حمل ونقل بین المللی
در این حوزه، دو رویکرد متفاوت ولی مکمل وجود دارد: سیستم اطلاعات مدیریت (MIS) و تحول دیجیتال (Digital Transformation). هر دو با هدف افزایش کارایی و شفافیت اطلاعاتی دنبال می شوند، اما در اهداف، ابزارها و میزان تأثیر تفاوت دارند.
MIS، ابزاری است برای مدیریت بهتر اطلاعات موجود و تحول دیجیتال، مسیر جدیدی است برای بازطراحی کل سیستم و مدل کسب وکار با هدف ایجاد مزیت رقابتی در سطح جهانی.
تحول دیجیتال یا هوش مصنوعی؟
پاسخ این پرسش به میزان بلوغ دیجیتالی شرکت، نیازهای فعلی و اهداف بلندمدت آن بستگی دارد. اگر شرکت هنوز در مراحل ابتدایی یا متوسط قرار دارد، تحول دیجیتال اولویت دارد، چراکه زیرساخت های لازم برای بهره گیری از هوش مصنوعی هنوز آماده نیست (مانند داده های ساخت یافته، سیستم های یکپارچه و دیجیتالی شده) و اگر شرکت زیرساخت دیجیتال دارد (TMS، ERP، CRM و داده های تاریخی)، استفاده از هوش مصنوعی در اولویت قرار می گیرد، زیرا در این مرحله چالش اصلی سرعت نیست، بلکه دقت، بهینه سازی و تصمیم گیری لحظه ای است.
هدف نهایی تحول دیجیتال در شرکت های حمل ونقل بین المللی
تبدیل شرکت به یک سازمان هوشمند، متصل، شفاف، رقابت پذیر و منطبق با استانداردهای جهانی است؛ سازمانی که بتواند با سرعت، دقت و چابکی، خدمات لجستیکی در سطح بین المللی ارائه دهد.
محمد محمد پور -کارشناسی ارشد نرم افزار مدیر عامل هلدینگ بین المللی توتال ناو