| کد خبر: 176307 |

سارا ناجی‌زاده یکی از خلبانانی مسافربری است که نسبت به سونامی خروج خلبانان از ایران را هشدار می‌دهد و می‌گوید: دراین‌بین آموزشگاه‌ها هم به فکر منافع خودشان هستند و جوانانی را که به عشق خلبان شدن به این مراکز می‌روند را فریب می‌دهند.

تین‌نیوز | 

سارا ناجی‌زاده یکی از خلبانانی مسافربری است که نسبت به سونامی خروج خلبانان از ایران را هشدار می‌دهد و می‌گوید: دراین‌بین آموزشگاه‌ها هم به فکر منافع خودشان هستند و جوانانی را که به عشق خلبان شدن به این مراکز می‌روند را فریب می‌دهند.

این بانوی خلبان در گفت و گو با هفته نامه حمل و نقل می‌گوید: درحال‌حاضر ما حدود هزار و ۵۰۰ خلبان بیکار در کشور داریم، منتها به دلیل اینکه این خلبانان استخدام نشده و پروازی نداشته‌اند شانس کمی برای ورود به ایرلاین‌های خارجی دارند. از همین‌رو ایران در حال از دست دادن نخبگان و باتجربه‌ترین خلبانان خود است.

او بیان کرد: درحال‌حاضر خلبانی از ایران می‌روند که بالای ۲ هزار ساعت در ایران سابقه پروازی دارند و این موضوع یک فاجعه است.

تربیت یک خلبان صفرکیلومتر ۵۰۰ میلیون آب می‌خورد

ناجی‌زاده در پاسخ به این سؤال که چرا این تعداد خلبان در صنعت حمل‌ونقل هوایی ایران تربیت داده می‌شود درحالی‌که صنعت حمل‌ونقل هوایی به این میزان خلبان احتیاجی ندارد، بیان کرد: این معضلی بسیار جدی در صنعت هوایی است. درحال‌حاضر یک خلبان برای گرفتن مدرک اولیه باید حداقل ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کند تا مدرک بگیرد و اکنون نیز باید خلبان برای گرفتن مدرک تایپ هواپیما نیز خودش هزینه کند.

این در حالی است که درگذشته شرکت‌های هواپیمایی هزینه تایپ را می‌دانند، اکنون هزینه گرفتن یک تایپ هم بالای ۲۰۰ میلیون تومان است.برای تربیت یک خلبان صفرکیلومتر حداقل ۵۰۰ میلیون تومان پول لازم است و این هزینه در حالی صرف می‌شود که هیچ شرکتی تعهد شغلی نمی‌دهد. او در ادامه صحبت‌هایش می‌گوید: در حالی این هزینه فشار اقتصادی، روی خانواده این خلبانان ایجاد می‌کند که عدم تضمین شغل باعث می‌شود که از لحاظ روانی هم به این افراد که برای گذراندن واحدهای درسی و پروازی تلاش بسیار کرده است، آسیب وارد شود.

آموزشگاه‌های خلبانی به فکر منافع خودشان هستند

او می‌گوید که دراین‌بین آموزشگاه‌ها هم به فکر منافع خودشان هستند و جوانانی را که به عشق خلبان شدن به این مراکز می‌روند را فریب می‌دهند. بر اساس گفته او درحال‌حاضر جوانان متولد دهه ۷۰ که به امید خلبان شدند این مقدار هزینه می‌کنند از وضعیت صنعت اطلاع درست و دقیقی ندارند و نمی‌دانند که حتی ممکن است با تشدید تحریم‌ها خلبانانی که سال‌ها پرواز می‌کنند نیز بیکار شوند.

ناجی‌زاده در توضیح اینکه چرا بسیاری از خلبانان به فکر مهاجرت هستند، ابراز می‌کند که هم‌اکنون بسیاری از هواپیماهای ایرلاین‌ها زمین‌گیر شده‌اند و پروازها کمتری به خلبانان می‌رسد. اکنون شرکت هواپیمایی در کشور وجود دارد که ۵۰ فروند هواپیما دارد که تنها ۲۰ فروند آن عملیاتی است و حتی خلبانانی که ساعت پروازی بالایی دارند شاید در هفته بین ۲ تا ۵ ساعت به آنها پرواز بخورد.

به ترکیه بروید!

او موضوعات مالی را هم یکی از مهم‌ترین دلایل مهاجرت خلبانان دانست و به جوانانی که علاقه به گرفتن مدرک خلبانی دارند توصیه کرد: «اگر یک جوانی می‌خواهد مدرک IR خلبانی را بگیرد باید حداقل ۲۵۰ میلیون تومان هزینه کند این در حالی است که اگر این جوانان به ترکیه بروند می‌توانند با ۳۰۰ میلیون تومان و با تعهد کاری این مدرک را بگیرند. این شرکت خلبانان خود را از صفرکیلومتر آموزش می‌دهند و از همه‌چیز مهم‌تر اشتغال این خلبانان در آینده تضمین خواهد شد از همین رو لازم است که خانواده این جوانان در این رابطه تحقیقات درستی انجام بدهند تا جوانان خود آینده درستی داشته باشند.

منبع: هفته نامه حمل و نقل

اخبار مرتبط

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

آخرین عناوین پربازدیدترین پربحث ترین
معرفی کتاب معرفی نشریه حمل ونقل روزنامه تین