| کد خبر: 26685 |

◄ناگفته‌های اخذ مابه التفاوت سوخت؛ از زیرزمین سازمان راهداری تا سهم خواهی سازمان بنادر

تین نیوز | اعضای کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران با توجه به توقف کامیون های ایرانی و اروپایی در مرز بازرگان، خواستار رفتار منطقی وزارت راه و سازمان راهداری در مورد این موضوع و همچنین تخصیص درآمد حاصل از مابه التفاوت سوخت به بخش حمل و نقل جاده ای و نوسازی ناوگان شدند.

به گزارش خبرنگار تین نیوز از جلسه کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران که روز 28 مهر برگزار شد، امیری کارشناس این کمیسیون با اشاره به تاریخچه مرز بازرگان اظهار داشت: سال 68 بنده به عنوان مامور از طرف وزارت راه و ترابری از طریق کامیون های ایرانی از مسیر ترانزیت ایران به ترکیه، اتریش و آلمان، یوگسلاوی و مجارستان طی 45 روز به صورت رفت و برگشت بازدید کردم.

وی افزود: اولین موردی که نظر من را جلب کرد، خرید گازوئیل از سوی کامیون های خارجی در ایران در ازای پرداخت لیتری یک تومان و در عوض پرداخت لیتری 1 تا 3 مارک از سوی کامیون های ایرانی بابت هر لیتر گازوئیل در اروپا بود.

این بازنشسته وزارت راه و شهرسازی در گزارش آن زمان خود بیان کرده بود" نباید به ناوگان خارجی یارانه سوخت تعلق گیرد به هیمن خاطر طبق قانون مابه التفاوت سوخت از کشور ترکیه و از سال 74 از سایر کشورها دریافت گردید."

امیری با اشاره به ادعای اخیر ترک ها مبنی بر اینکه" ایران عوارض جاده ای دریافت می کند و ترکیه نیز باید رفتار متقابل انجام دهد" تصریح کرد: این ادعا نه تنها خلاف قانون بلکه به ضرر ناوگان جاده ای کشور ایران است.

وی با بیان اینکه" ایران یک مابه التفاوت برای سوخت مصرفی کامیون های خارجی در داخل کشور و یک مابه التفاوت برای خروج سوخت از کشور از آنها دریافت می کند" گفت: پس از دوبرابر شدن عوارض از سوی کشور ترکیه، وزارت کشور و نفت طی جلسه ای به این نتیجه رسیدند که باید محکم در برابر این اقدام غیر قانونی ایستادگی کرد.

عضو کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد باید دولت را در این موضوع حمایت و در برابر اقدامات ترک ها علیه ترانزیت کشور ایستادگی کنیم.

محمد عیقرلو عضو کمیسیون حمل و نقل و ارتباطات اتاق بازرگانی تهران ضمن اعلام مخالفت با نظر امیری گفت: طی این مدت مابه التفاوت سوخت صرف چه مواردی شده است؟ و آیا دولت با این درآمد ناوگان باری کشور را برای رقابت با ناوگان ترکیه تجهیز کرده است؟

وی در ادامه بیان کرد: ترکیه منتظر واکنش ایران نخواهد ماند و بلافاصله خطوط ترانزیتی آذربایجان-کردستان را راه اندازی خواهد کرد. زیرا کرایه صادرات از ایران به اروپا بالا است و این مساله به ضرر بخش خصوصی است و عواقب آن جبران ناپذیر خواهد بود.

مقدم عضو کمیسیون حمل و نقل و از پیشکسوتان سازمان حمل و نقل جاده ای در خصوص همین مورد تصریح کرد: در زمانی که ایران در حال جنگ با رژیم بعث عراق بود، بنده و امیری و چند تن دیگر زیر زمین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصمیم به وضع قانون اخذ مابه التفاوت سوخت از ناوگان کشورهای خارجی گرفتیم.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: هدف از وضع این قانون افزایش درآمد سازمان حمل و نقل و تجهیز ناوگان جاده ای کشور برای چنین روزی بود. اما از همان موقع وزارت راه و ترابری این درآمد سازمان حمل و نقل را در سازمان های تابعه دیگر مصرف می کرد و این روال تا کنون ادامه دارد.

این عضو کمیسیون حمل و نقل  اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: فقط در زمان ریاست خوانساری در سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای شاهد تزریق چند هزار کامیون نو به ناوگان جاده ای بودیم که مدت ها بابت این فعالیت مورد بازخواست قرار می گرفت. این درحالی است که سازمان هایی چون بنادر و هواپیمایی از این درآمد سازمان راهداری همواره سهم خواهی کرده اند و وزارت راه نیز به تمام درخواست ها به جز خود سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای پاسخ مثبت داده است.

یکی دیگر از اعضای حاضر در جلسه یادآور شد: در حال حاضر وزارت راه به این درآمد بادآورده که در بودجه هم دیده نمی شود عادت کرده است و متقاعد کردن آن برای پرداخت این پول به بخش حمل و نقل جاده ای کار دشواری است. البته در صورت مخالفت با این طرح، این مساله را از سوی مجلس پیگیری خواهیم کرد.

گله از دیگر اعضای کمیسیون اظهار داشت: این مساله مربوط به توسعه و تعالی طرفین است و ربطی به مسائل حکومتی ندارد. همچنین در صورت ادامه به یک جنگ نابرابر تبدیل خواهد شد. زیرا ترکیه به دلیل حمایت از بخش خصوصی توان رقابتی ایران را از بین برده است.

وی تاکید کرد: باید نماینده وزارت امور خارجه در جلسات مرتبط با این موضوع در کمیسیون حمل و نقل اتاق حضور یابد تا بتواند با اشراف کامل پای میز مذاکره بنشیند.


قائم مقامی از فعالان حوزه حمل و نقل دریایی گفت: نقش کل حمل و نقل در بهترین شرایط در تولید ناخالص ملی 5 درصد است و این درحالی است که این 5 درصد در برابر سهم 90 درصدی درآمد نفتی برای دولت از اهمیت خاصی برخوردار نخواهد بود. 


وی افزود: دولت با کاهش ارزش فروش نفت به بشکه ای 60 دلار دولت چاره ای جز کمک به فعال شدن بنگاه های اقتصادی ندارد. همچنین سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای باید در خصوص مصارف درآمد حاصل از مابه التفاوت سوخت از ابتدا تا کنون گزارش کامل ارائه دهد.

امیری در پاسخ به این خواسته قائم مقامی گفت: این در آمد صرف ساخت تیرپارک، پایانه ها و تجهیزات حمل و نقلی شده است. به طوری که امروز شاهد 24 پایانه مرزی، شکیل تر و بهتر از فرودگاه های ساخته شده در کشور هستیم.

مسعود دانشمند رئیس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: در خصوص بحران ترکیه دو روش پیش رو داریم، یا باید مقابله به مثل کنیم یا زبان تجارت را در پیش بگیریم و این درحالی است که خواسته یا ناخواسته ایران همسایه ترکیه است و چاره ای جز تعامل با آنها وجود ندارد زیرا اگر جایگزینی به جای آنها وجود داشت تا به امروز حتما آن را با ترکیه عوض کرده بودیم.

وی در ادامه  و با بیان اینکه "ایران خودرو را در نظر نگیرید زیرا تافته جدابافته است" یادآور شد: اگر به اروپا ماده اولیه نرسانیم خط ترانزیت خود را عوض می کنند. زیرا در اروپا کالا پس از خروج از کامیون مستقیم بر روی خط تولید قرار می گیرد.

دانشمند تاکید کرد: باید معاهدات میان دو کشور را به میان آوریم و طرف مقابل را مجاب به اعلام قبلی و  احتساب فرصت حداقل 3 ماهه برای عملیاتی کردن اقدامات کنیم. تا حداقل ژست منطقی به خود بگیریم و بتوانیم در برابر تهدیدات آنها اقدامات صحیح انجام دهیم.

لازم به ذکر است، موضوع سهم خواهی سازمان های بنادر و هواپیمایی که در متن فوق ذکر شده تنها شامل دولت یازدهم نمی شود بلکه منظور خواسته های این سازمان ها در دولت های قبلی است و اینکه وزرای سابق راه، حقوق قانونی بخش حمل و نقل جاده ای را در بخش های دیگر تزریق می کرده اند.
 

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناصر 0 0

    آقایان محترم عضو کمیسیون، شما اول مشکلات بین خودتان را حل کنید بعد سراغ حل مشکلات با ترکیه بروید. همین متن صورت مذاکراتتان بیانگر تفرقه بین خودتان است.

  • منتقد مدیرکل اسبق دفتر ترانزیت وپایانه هاى مرزى ومعاونت فعلى حمل ونقل سازمان راهدارى 0 0

    جناب آقاى امیرى لطفا دروغ پردازى نکنید مهمترین پایانه شما همان پایانه مرزى بازرگان میباشد که سالن آن هم گنجایش آن چنانى از نظر مسافر اتوبوس راندارد که آن را شکیل تر از فرودگاه هاى کشور مقایسه میکنید… با این درآمدى که سازمان راهدارى داشته میتوانستید حتى یک کلان شهر یسازید… در قانون عبور کامیونهاى ترانزیتى آمده هست که کلیه کامیونهاى خارجى میبایست در مسیر تعین شده و در تیرپارک هاى مجاز پارک کنند در غیر این صورت پلیس میبایست آنها را به تیرپارک ها هدایت کند… از مسیر بازرگان تا سرخس لطف آباد آستارا کدام تیر پارک را دارید که به قانون هم عمل کرده باشید…کامیونهاى خارجى از ترس و امنیت خود شبها دور بر پلیس را ها و ورودی شهرها صبح میکنند… انشاالله همین همکار قدیمی تان هم که الان معاونت حمل ونقل سازمان راهدارى میباشد به زودى برکنار و یا نهایتا بازنشسته میشود و میاید در کنارتان در کمسیون اتاق با هم این تفسیر هاى فنی تان را ارایه مینمایید… شما در این مدت هیچ کار تخصصى وایده جدید به حمل ونقل کشور ارایه ننموده اید لطفا کمى واقع بین باشید…ضمنا این همکار قدیمى ومعاون فعلى حمل ونقل سازمان راهدارى چه عجب هیچ مصاحبه واظهار نظرى نمی نماید؟؟؟!!!!

  • 0 0

    اصلا این مسولین به فکر ناوگان حمل ونقل مخصوصا بین المللی نیستند ترکیه هر روز هر بلایی هست بر سر راننده گان ایرانی می اورد اما ما چه باید همیشه پیش انها تحقیر شویم. به نظر من باید در مقابل کار ترکیه مقابل مثل کنیم چون دود این کار اخر به چشم راننده گان خود ترکیه می رسد.

  • مجبتی 0 0

    من با منتقد هم عقیده ام. سازمان پایانه از وضعیت معقولی برخوردار نیست. مسئول غیر متخصص، معاون کهنه فکر، مدیر ترانزیت مدیر خنثی - مدیران آذربایجانغربی و شرقی بی تدبیر و بی آشنا به مسائبل ترانزیت. نمره ما در این کار صفر است.