| کد خبر: 189058 |

مدیرکل منابع طبیعی قم:

اجرای طرح‌های آبخیزداری در یک از سوم مساحت قم

طرح‌های آبخیزداری در یک از سوم مساحت قم به اجرا درآمده است.

تین نیوز

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با اشاره به اجرای 70 هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری در این استان گفت: در بیش از یک‌سوم مساحت قم، برنامه‌های آبخیزداری برای کنترل سیلاب به اجرا درآمده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایرنا، سید محمدتقی سجادی  در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران در سالن جلسات استانداری قم افزود:  30 میلیارد تومان امسال برای ادامه طرح‌های آبخیزداری اختصاص پیداکرده است.

وی در ادامه عنوان کرد: اجرای برخی بندهای خودسرانه و یا محلی در رابطه با کنترل سیلاب در سطح روستاهای استان به‌شدت در معرض تهدید بوده و نیازمند مرمت و پایدارسازی است.

وی همچنین در ادامه تأکید کرد: بسیاری از ساخت‌وسازهای مناطق کوهستانی قم که در حریم رودخانه انجام‌شده در قالب قانون مستنثیات انجام‌ گرفته و آزادسازی حریم رودخانه از آن‌ها با مشکلات قانونی روبه‌رو خواهد شد.

سجادی وضعیت حساس‌ تر برخی از روستاهای استان در مساله سیلاب را مورد توجه قرارداد و گفت: وضعیت روستاهای وشنوه، اوه، نایه و کرمجگان در احتمال بروز سیلاب حساس‌تر از سایر بخش‌ها و روستاهای استان است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری قم با تأکید بر ضرورت رفع تصرف از حریم رودخانه‌های استان بیان کرد: ساخت‌وسازهای روستایی از حریم رودخانه باید به مناطق کم‌خطر هدایت گردد.

وی همچنین با اشاره به مسئله تکثیر ملخ در برخی بخش‌ها و مناطق قم نیز تصریح کرد: تکثیر ملخ در قم هنوز به مرحله استان مبارزه نرسیده و آسیبی از ناحیه آن‌ها احساس نمی‌شود.

وی ادامه داد: ازآنجایی‌که فعالیت آن‌ها خطر خاصی به منابع و زارعت استان در وضعیت فعلی وارد نمی‌کند مبارزه شیمیایی با این حشرات از نظر اقتصادی و زیست‌محیطی توجیه ندارد.

** مدیرعامل شرکت گاز استان قم نیز دراین جلسه گفت: در فرایند حادثه سیلاب در غرب و جنوب کشور تأسیسات گاز باوجود قطع آب و برق در جریان بوده و قطع نشد که نشان از استاندارد بودن تأسیسات گازرسانی  می باشد.

علی‌رضا نصیری اظهار داشت: تأسیسات گازرسانی در روستای خورآباد و کهک قم  با سیلاب‌های اخیر و برداشت شن از بستر رودخانه با مشکل روبه‌رو شده است.

وی با انتقاد از برداشت بی روبه از معادن شن و ماسه موجود در حریم انشعابات گازی استان گفت: برداشت شن و ماسه از بستر رودخانه‌ها در آینده می‌تواند تأسیسات گازرسانی را با مشکل جدی روبه کند.

وی افزود: همچنین انشعابات گازرسانی در بستر رودخانه‌های وشنوه و اوه نیز نگرانی‌هایی را به وجود آورده است.

منبع: خبرگزاری ایرنا

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.