| کد خبر: 49148 |

گرمای خدمت راهداران، در جاده های سرد زمستان

تین نیوز | زمستان با برکت گاه و بیگاه باران و برفش ، پیش قراول سپاه بهار و پرچمدار رویش و شکوفایی است.

باران و برف به اراده حضرت دوست دشت ها و کوه های کره خاکی را در می نوردد تا طبیعت قدرتی دوباره و توانی مضاعف برای فصولی دیگر که خواهند آمد را به دست آورد.

در سرزمین ما و در این میان دست های دعا که خواهان نزولات آسمانی از بارگاه احدیت هستند کوتاه نمی آیند تا فرجی شود و استجابتی حاصل گردد و باز در این میان، کشاورزان که حیات و روزی خود را در گروی بارش و برف زمستان می بینند دستی بلندتر و دعایی گیراتر دارند.

تلاقی خواست انسان های شریف این مرز و بوم در بارش باران و برف در فصل زمستان با تلاش مضاعف خدمت گزارانی صدیق، مردانی غیور و عاشقانی راست قامت از اهالی راهداری که با لباس شریف نارنجی، سرمه ای رنگ بر تن، از پیش از مرحمت آسمان تا همین روزها که به استقبال نوروز می رویم جامعه خدمت و تلاش بر تن دارند و لحظه ای درنگ نمی کنند و این فرصت را آزمونی دوباره برای تحقق آرمان و اندیشه هایی که همانا سلامت و ایمنی مردمان در راه و جاده و سفر است، می شمارند و جز به اجر برتری که از آفریدگار به آنها وعده داده است، نمی اندیشند.

اینان مصداق آیه شریفه «من احیاها فکانما احیا الناس جمیعا» هستند.

با اندکی دقت در وضعیت جوی و آب و هوایی چند سال اخیر ، مخصوصا در فصل زمستان، شاهد بارش های پیش بینی نشده ای بوده ایم که علی القاعده می توانسته زمینه ساز حوادث و مشکلات زیادی به جهت حمل و نقل مسافر و کالا از لحاظ سلامت و ایمنی در جاده های مختلف بوده باشند .

اما آزمون های متعدد راهداران تلاشگر را آزموده تر، با تجربه تر و مصمم تر ساخته است که گاهی با وجود نداشتن تجهیزات و امکانات، موفق و سربلند بیرون آمده اند و زیبایی رفتار ایشان در سرانجام کارشان است که بعد از رشادت ها و سخت کوشی هایشان مردانی را آرام با لبخندی از سر رضایت در استان ها و راهدارخانه ها می بینم که اگر دستی به نشانه مهر و تشکر بلند کنیم دست و دلشان را به احترام ما فرش می کنند.( مدعای ما را در سفرها دیده اید و در نوروز و تابستان به صراحت خواهید دید).

آموزه ای شایسته در رفتار و گفتار ایرانیان مسلمان، از دیرزمان تاریخ شکل گرفته و نهادینه شده است و آن مهمان نوازی است. این خصلت را به سخت کوشی و ایمان به کار راهداران نارنجی، سرمه ای پوش اضافه کنیم، آنگاه است که مفهوم ضیافت ساده و صمیمی در راهدارخانه با چای داغ و طعام، مفهومی زیباتر می یابد .

آن هنگام که مردمی را از مرگ حتمی و پشت آواری از برف و کولاک نجات می دهند و تا پناهگاه راهدارخانه همراهی می کنند رفتار خسته و زیبا را انجام داده اند. نخست جان شریف انسانی را نجات داده اند که نجات جان همه بشریت است و دوم اینکه در هر شرایطی آموزه های ملی و مذهبی خود را ارج نهاده و پاس داشته اند.

نوروز تجدید میثاق مردان آفتاب در بحبوبه گرمای تابستان است. نوروز مصافحه دوباره ایشان با مردمانی است که قدرشناس زحمات و رشادت های آنها در مخاطرات زمستان و مه و برف و گرمای طاقت فرسای تابستان هستند.

گرمای طاقت سوز آسفالت جاده ها در مقابل خنکای سایه دستان راهدار مردان، محلی برای اعراب ندارد و برف با همه قدرتش بارها در مقابل ایستایی و رهواری مرکب تلاش و عشق این دلیران سر تعظیم فرود آورده است و در حوزه استحفاظی راهداران که همانا جاده های مهربان و بخشنده ایران اسلامی است به مدد غیرت ایشان ، کنار نشسته است .

«نشریه راهبران» همیشه کوشیده است در برف و بوران زمستان، مشتی از آن همه سردی و برف را پس زده و کمک حال این بلندهمتان و دست مهری و سایبانی هر چند کوچک، بر سر راهداران در بحبوبه گرمای تابستان باشد .

در همین راستا در هر شماره سراغ یکی از این بیشمار راهدار نمونه می رود تا گویای گوشه ای از رفتار زیبای آنها باشد.

خبری خوش که بارقه امید را در آغازین روزهای رویش و شکوفایی به عطر همراهی و هم سرایی مدیران تصمیم ساز و ارشد سازمان راهداری و حمل ونقل جاده ای مزیت می کند، خواست مشترک و سیاست اجرایی سازمان در زمینه تغییر و تحول بنیادی در راهداری در ابعادی چون تجهیزات و امکانات، ساختار، معیشت، آموزش حین خدمت و بسیاری برنامه ریزی های اجرایی دیگر جلب شده است.

این مهم نیازمند تلاش و همگرایی نیروهای صف و ستاد است که می تواند نوید دهنده توسعه و بسط تکنولوژی ها، فزونی میزان سفرها(با ضمانت سلامت و ایمنی بیشتر)، روند رو به افزایش زیرساخت ها، بازنگری و اعمال تدابیر کارساز در زمینه حجم وظایف و مسئولیت های راهداران باشد.

آرمان متعالی راهداران که ریشه در روح و جان عاشق و متعهدشان دارد، مسئولان ارشد نظام جمهوری اسلامی ایران را هوشیارانه بر آن داشته و دارد که توجه ویژه به این قشر از همکاران خدوم داشته باشند و پیام وزیر محترم راه و شهرسازی ، جناب آقای دکتر آخوندی ابلاغ و حسن ختامی بر وظیفه اخلاقی، اداری و سازمانی همه ما در قبال این انسان های شریف بود.

به یمن توجه هوشمندانه مسئولان ارشد نظام و تصمیم سازان سازمان و هر آنکه با تفکر، تعقل و عملکرد مثبت خود به جاده های ایمن و مسافرت هایی در نهایت سلامت می اندیشند، امیدواریم توجه به راهداران شاغل و پیشکسوتانی که سال ها عمر شریف خود را در راه این شغل شریف گذراندند، تداوم یابد.

ناصر رزاق منش، سردبیر نشریه راهبران، سرمقاله شماره 82، بهمن و اسفند 93

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.