◄ واکنش سازمان بنادر به خبر «بروز فاجعه زیستمحیطی به دلیل نبود امکانات بندری»
چندی پیش در تیننیوز خبری منتشر شد مبنی بر «بروز فاجعه زیستمحیطی به دلیل نبود امکانات بندری دریافت مواد آلوده»؛ در این خبر یک فعال حوزه دریانوردی از امکان بروز فاجعه زیستمحیطی ایجاد آلودگی در کشور توسط کشتیها به دلیل عدم وجود تجهیزات و امکانات بندری جهت دریافت مواد مضر و آلوده خبر داد بود.
چندی پیش در تیننیوز خبری منتشر شد مبنی بر «بروز فاجعه زیستمحیطی به دلیل نبود امکانات بندری دریافت مواد آلوده»؛ در این خبر یک فعال حوزه دریانوردی از امکان بروز فاجعه زیستمحیطی ایجاد آلودگی در کشور توسط کشتیها به دلیل عدم وجود تجهیزات و امکانات بندری جهت دریافت مواد مضر و آلوده خبر داد بود.
به گزارش خبرنگار تیننیوز، در این رابطه روابط عمومی سازمان بنادر و دریانوردی جوابیه به این شبکه خبری ارسال کرده است که به شرح زیر است؛
استراتژی زیستمحیطی سازمان بنادر بر اساس کنوانسیونهای بینالمللی و الزامات داخلی عمل میکند و این سازمان بهعنوان مرجع دریایی کشور و به نمایندگی از سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO) ، متولی پیشگیری و مقابله با آلودگیهای ناشی از فعالیت کشتیها و سکوها است. در همین راستا و با توجه به الحاق به کنوانسیونهای بینالمللی زیستمحیطی و مطابق با اصل پنجاهم قانون اساسی، این سازمان همواره در استراتژی خود به دنبال توسعه حملونقل دریایی با رویکرد حفاظت محیطزیست دریایی بوده است.
ازآنجاییکه بر اساس تصویب سازمان بینالمللی دریانوردی (IMO)، الزامات منطقه ویژه دریایی (Special Area)در خلیجفارس و دریای عمان از 11 مرداد 1387 طبق ضمایم 1 و5 کنوانسیون مارپل لازم الاجر شده است، سازمان بنادر و دریانوردی اقدامات ذیل را انجام داده است:
1- پیشگیری و مقابله با آلودگیهای ناشی از فعالیت کشتیها و سکوها با اجرای مقررات بینالمللی و همچنین تدوین مقررات ملی مانند قانون حفاظت از دریاها و رودخانههای قابل کشتیرانی در برابر آلودگی نفتی (قانون 89)
2- ایجاد تأسیسات و خرید تجهیزات باکیفیت در حوزه کنترل و جلوگیری از انتقال یا تخلیه آلایندهها و آلودگیهای ناشی از کشتیها به محیطزیست دریایی (طبق کنوانسیون مارپل)
4- انجام عملیات مقابله با آلودگیهای دریایی در صورت بروز سوانح دریایی با استفاده از تجهیزات و تیمهای عملیاتی آموزش دیده در مهار آلودگی (طبق کنوانسیون OPRC)
5- همکاری تنگاتنگ با صنایع، شرکتهای کشتیرانی، سازمان حفاظت محیطزیست و سایر نهادهای دولتی و غیردولتی مرتبط و بهرهبردار از دریا، جهت اطلاعرسانی، انعکاس قوانین و الزامات جدید و ترغیب به مشارکت در امر حفاظت از محیطزیست دریایی
6- ایجاد 7 مرکز اصلی پیشگیری و مقابله با آلودگی دریایی در بنادر شمال و جنوب کشور شامل بنادر شهیدرجایی ، امام خمینی (ره)، بوشهر ، چابهار، انزلی، نوشهر، امیرآباد
7- ایجاد مراکز دریافت مواد زائد و ارائه خدمات تسهیلات دریافت و پردازش مواد زائد به کشتیها جهت ارائه خدمت به شناورها ، پشتیبانی و تسریع در امر پایشهای زیستمحیطی هوایی و دریایی ( بهعنوان نمونه در سال گذشته بالغبر 8600 تن مواد زائد نفتی و 6000 مورد زباله از کشتیهای وارده به بنادر دریافت شده است)
8- خرید و استقرار تجهیزات بهروز پاکسازی و مقابله با آلودگی دریا در بنادر کشور به ارزش حدود 13000 میلیارد ریال
9- پایش مستمر هوایی و دریایی با استفاده از 8 فروند بالگرد ، 1 فروند هواپیما و 19 فروند شناور دریایی.
لازم به توضیح است؛ سازمان بنادر و دریانوردی ( ادارات کل بنادر و دریانوردی در استانهای ساحلی ) در بخش ارائه خدمات و تسهیلات دریافت و پردازش مواد زائد به کشتیها، تاکنون در قالب انعقاد قرارداد سرمایهگذاری با بخش خصوصی، جمعاً به ارزش حدود 700 میلیارد ریال بهصورت متمرکز در کلیه بنادر تابعه و آبهای تحت نظارت استان ، خدمات مربوطه را ارائه کرده است. بهعنوان نمونه اداره کل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در حال حاضر در قالب قرارداد سرمایهگذاری بلندمدت 22 ساله با بخش خصوصی (شرکت بناگستر کرانه) و در آبهای تحت نظارت این استان، خدمات دریافت و پردازش مواد زائد را به شناورهای متقاضی ارائه میکند.
همچنین با توجه به اینکه برخی بنادر کشور در محدوده مناطق آزاد تجاری صنعتی مانند جزایر کیش و قشم قرارگرفتهاند، بنا بر قوانین بالادستی موجود و تفکیک برخی اختیارات، کلیه خدمات گمرکی، بندری در محدوده مناطق آزاد به عهده سازمان منطقه آزاد است. با وجود این، سازمان بنادر و دریانوردی در راستای وظایف حاکمیتی خود و در قالب تفاهمنامه همکاری مشترک، در بنادر آزاد تجاری نیز خدمات و عملیاتهای دریایی را به شناورهای متردد در آبهای تحت حاکمیت ارائه میدهد.
انجام خدمات تسهیلات دریافت مواد زائد به شناورها در اراضی تحت مسئولیت مناطق آزاد تجاری-صنعتی مانند منطقه آزاد کیش نمونهای از این خدمات قلمداد میشود که از طریق شرکت طرف قرارداد ادارهکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان در بندر کیش در دست پیگیری است. در حال حاضر شرکت مجری قرارداد، در مرحله آمادهسازی و سرمایهگذاری زیرساختهای مربوطه در منطقه آزاد کیش با نظارت اداره بندر و دریانوردی کیش و همکاری سازمان منطقه آزاد کیش است.
مضافاً اینکه همزمان و تا استقرار کامل شرکت مذکور، یک شرکت محلی تحت نظارت سازمان منطقه آزاد کیش درحالتوسعه انجام خدمت، دریافت مواد زائد و صدور گواهینامه معتبر مورد تأیید اداره بندر و دریانوردی کیش به شناورهای متقاضی تحویل مواد زائد است و یک باب انبار مجهز به کلیه تجهیزات پاکسازی و مقابله با آلودگی دریا نیز بهمنظور انجام عملیاتهای سوانح دریایی منجر به آلودگی دریا تخصیص داده شد.
مسئولیت جلوگیری و مهار آلودگیهای ناشی از منابع خشکی در حوزه مسئولیتها و مأموریتهای سازمان بنادر و دریانوردی نیست و این سازمان بهعنوان متولی بخش دریایی کشور، این امکان را برای کلیه شناورهای متردد فراهم کرده تا در صورت مشاهده و یا بروز آلودگی ناشی از فعالیت کشتیها در دریا، مراتب را جهت انجام عملیات مهار و پاکسازی به مراکز کنترل تردد دریایی و همچنین مراکز هماهنگی نجات دریایی اطلاعرسانی کنند.
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.
تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمیکند.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.
انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.
جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.