| کد خبر: 93627 |

طرح های کلان راه‌آهن از عوامل اشتغال پایدار روستاهای چابهار

تین‌نیوز|  نماینده مردم شهرستانهای چابهار، نیکشهر، قصرقند و کنارک در مجلس شورای اسلامی گفت: رسمی شدن مرز و بازارچه ریمدان از توابع این شهرستان سبب اشتغال و رونق اقتصادی منطقه خواهد شد.

 

ریمدان در نزدیکی مرز زمینی تجاری چابهار و کشور پاکستان واقع شده و با وجود مصوب شدن بازارچه مرزی آن در سال 1384 تاکنون فعالیت رسمی گمرکی و تجاری آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است.

عبدالغفور ایرانژاد اظهار داشت: با توجه به توسعه سواحل مکران، ضرورت تحقق شعارهای دولت، کمک به اقتصاد و رفاه خانوارهای مرزنشین و شرایط خاص و راهبردی چابهار، هرچه سریعتر مسئولان ذیربط بازارچه مرزی ریمدان را جزء مرزهای رسمی و فعال کشور کنند.

وی گفت: روند صادرات و واردات کالا به کشور دوست و همسایه پاکستان به صورت جدی دنبال شود تا ساکنان 2 سوی مرز، مردم و دولت از مزایای همجواری از طریق مرز ریمدان بهره مند شوند.
نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد مردم برای تردد و اخذ برگ راهداری در 2 سوی مرز با سختگیری و مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

ایرانژاد ادامه داد: ادامه خشکسالی در 2 دهه اخیر مشکلات زیادی را برای تامین نیازهای اولیه زندگی مردم روستاهای شهرستان چابهار بوجود آورده و سختگیری در ورود و خروج کالا و مسافر در مرز ریمدان مشکلات را افزایش داده است.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه های مهم نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در چابهار رونق تجارت و سهولت در جابجایی کالا و مسافر در مرز ریمدان است، افزود: پیگیری لازم در مرکز کشور برای حل مشکلات مرز و بازارچه ریمدان انجام خواهد شد.

وی ادامه داد: این بازارچه اهمیت ویژه ‌ای در جلوگیری از قاچاق کالا، افزایش اشتغال و درآمد مردم چابهار و مناطق همجوار و به ویژه مرزنشینان حوزه بخش دشتیاری و پلان دارد.

وی ادامه داد: این بازارچه علاوه بر تثبیت جمعیت مرزی منطقه و جلوگیری از مهاجرت، با انجام صادارت و واردات کالا می‌تواند کمک موثری به ارتقاء روابط فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور ایران و پاکستان داشته باشد.

وی از دیگر برنامه های مهم خود را پیگیری مسائل و مشکلات بهداشتی، راهسازی، آموزشی، اشتغال، حل مشکل حاشیه نشینی، آب شرب شهر و روستاهای چابهار عنوان کرد و گفت: اجرای طرح های کلان راه آهن، گاز، پتروشیمی و توسعه بنادر سبب اشتغال پایدار خواهد شد.

وی بر استفاده از ظرفیت دریا و شیلات را در راستای اشتغال و رونق صید و صیادی و تحقق اقتصاد مقاومتی، مشارکت بیشتر منطقه آزاد چابهار در توسعه مناطق همجوار و پیگیری بودجه های استانی و ملی برای اجرای طرح های عمرانی را از دیگر برنامه های خود در مجلس شورای اسلامی ذکر کرد.

وی گفت: منطقه آزاد تجاری- صنعتی چابهار باید برای ساخت مدارس استاندارد، حل مشکلات مردم و توسعه شهرها و روستاهای همجوار گام های مثبت و عملی بردارد.

نماینده مردم چابهار در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: وقوع برخی قتل ها و ناامنی های چند ماه اخیر در این شهر توسط سارقان مسلح و سرقت تلفن همراه، خودرو و اشیاء همراه، ناشی از بیکاری و بسته شدن مرز و ادامه خشکسالی ها است که باید توسط مسئولان راهکار اساسی اندیشیده شود.
ایرانژاد گفت: هیچ توجیهی ندارد یک شهروند بخاطر مقاومت در عدم تحویل تلفن همراه و یا وسیله نقلیه کشته و یا زخمی شود.

وی خواستار پایان دادن برخی نا امنی های چابهار و استفاده از امکانات روز برای مقابله با سرقت ها و قتل های مسلحانه شد.

وی گفت: برای پیگیری بهتر مطالبات و مشکلات مردم حوزه انتخابیه دفاتر در مرکز شهرستانهای چابهار، نیکشهر، کنارک و قصرقند بازگشایی و کارگروههای تخصصی در بخش های مختلف فعال خواهد شد.

وی ادامه داد: برای دسترسی بهتر مردم سامانه پیامکی راه اندازی و از تمامی مناطق حوزه انتخابیه به صورت مرتب سرکشی می شود و مشاوران نخبه در حوزه های مختلف نیز تعیین خواهد شد.

وی افزود: ارتباط تنگاتنگی با رسانه ها، مطبوعات و خبرگزاری ها برای بیان مشکلات و انعکاس روزانه فعالیتها برقرار خواهد شد تا تمامی کارها و امورات حوزه انتخابیه به اطلاع مردم شریف برسد تا از هرگونه نا امیدی در عدم پیگیری مطالبات و مشکلات مردم برطرف شود.

چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان در 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز این استان و در ساحل دریای عمان (مکران) قرار دارد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.