| کد خبر: 86192 |

کریدور ریلی ایران، هند را به فنلاند می‌رساند

توسعه ترانزیت ریلی منطقه‌ای با احداثیک پل

تین‌نیوز | سرانجام و پس از طی شدن مقدمات لازم مقامات دو کشور ایران و آذربایجان طرح احداث پلی را کلنگ زدند که در سال‌های آینده می‌تواند به عنوان یکی از اصلی‌ترین گذرگاه‌های ریلی منطقه شناخته شود، پلی که هرچند در حال حاضر تنها دو مرز ریلی را به یکدیگر متصل می‌کند اما در آینده می‌تواند به عنوان یکی از قطب‌های اقتصادی کشور به کار خود ادامه دهد.

اتصال ریلی ایران به کشورهای همسایه در طول سال های گذشته به عنوان یکی از اصلی‌ترین اولویت‌های اقتصادی دولت یازدهم مطرح شده و از این رو یکی از اصلی‌ترین اولویت‌هایی که وزارت راه و شرکت راه آهن ایران دنبال کرده اند فراهم کردند مقدمات لازم برای گسترش نفوذ ریلی ایران در کشورهای منطقه به وسیله توسعه مسیرهای قبلی و البته راه اندازی مسیرهای جدید بوده است.

پس از انکه راه آهن بزرگ اینچه برون با حضور رییس جمهوری ایران افتتاح شد و از طریق آن ایران با گذر از دو کشور ترکمنستان و قزاقزستان به چین متصل شد و البته پس از عقد قراردادهایی که ِمی‌تواند ددر آینده نه چندان دور ایران را از چند محور به عراق متصل کند، این بار نوبت کشور آذربایجان است تا نام خود را در فهرست همسایگان ریلی کشور جای دهد.
این کشور که از طریق مرز آستارا با ایران تبادلات اقتصادی داشته و در حال حاضر در مرزهای زمینی با خودروهای ترانزیتی تعاملات خود را با کشورمان ادامه می‌دهد در قالب برنامه ریزی صورت گرفته از این پس می‌تواند به فهرست کشورهایی که از طریق ریل با ایران در تماس هستند بپیوندد.

این امر در سایه کلنگ زنی پل ریلی مابین دو کشور ممکن شده، پلی که به وسیله آن امکان تردد قطارها بین ایران و آذربایجان ممکن خواهد شد و در کنار آن با کشیده شده شدن هشت کیلومتر ریل در آذربایجان و دو کیلومتر در ایران بخشی از محموله ها از طریق ریل وارد دو کشور خواهند شد.
این اقدام که طبق صحبت مقامات آذربایجان احتمالا ظرف چند ماه آینده به پایان می‌رسد مقدمه‌ای برای یک طرح بزرگ ترانزیتی است. پس از تکمیل این پل به دلیل نرسیدن ریل به ایران آستارا، باز هم نیاز به تخلیه محموله‌ها از قطار و تحویل آنها به کامیون‌ها خواهد بود اما در آینده و در سایه اجرایی شدن طرحی که راه آهن ایران از آن به اولویت نخست خود یاد می‌کند، خط ترانزیتی بزرگی بین کشورهای آسیای مرکزی و هند با کشورهای اروپای شرقی فعال خواهد شد.

در حال حاضر طرح راه آهن بزرگی که به آستارا می‌رسد در چند پروژه مجزا در دست پیگیری است. اتصال راه آهن قزوین به رشت که از سال‌ها پیش کلید خورده در مراحل پایانی زیرسازی قراردارد در صورتی که منابع مالی مورد نیاز برای آن تامین می‌شود در سال آینده قابل استفاده خواهد بود، خط ریلی رشت به انزلی نیز طبق اعلام شرکت ساخت از سوی چند پیمانکار در حال ساخت است و قطعه باقی مانده انزلی به آستارا نیز آماده تحویل به سرمایه گذاری که احتمالا خارجی خواهد بود شده است، قطعه‌ای که حتی مقامات کشور آذربایجان نیز برای مشارکت در آن اعلام آمادگی کرده‌اند.

با تکمیل شدن این کریدور که به نوعی آخرین قطعه از کریدور شمال به جنوب کشور به حساب می‌آید ایران می‌تواند سالانه روی انتقال 10 میلیون تن کالا حساب کرده و البته از طریق ریل تا پایتخت فنلاند به پیش رود، اتفاقی که قطعا در توسعه راه آهن و محوریت یافتن آن نقشی بسزا ایفا خواهد کرد.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.