| کد خبر: 86020 |

مزایای استفاده از سوخت بیودیزل در ناوگان اتوبوسرانی

تین نیوز | مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران گفت: نتایج مطالعات استفاده از سوخت بیودیزل در ناوگان اتوبوسرانی درون شهری که با همکاری معاونت علمی‌و فناری ریاست جمهوری انجام شده بود، مشخص شد.
 
پیمان سنندجی درباره مزایای استفاده از سوخت بیودیزل در ناوگان اتوبوسرانی براساس مطالعات انجام شده، افزود: منابع خام ارزان قیمت، کاهش اثر گازهای گلخانه‌ای، غیر‌ سمی ‌بودن، استفاده بدون نیاز به ارتقای موتور، کاهش ذرات معلق و البته به دلیل خاصیت روانکاری باعث افزایش عمر کارکرد سیستم سوخت‌رسانی می‌شود.
 
وی با اشاره به پیشبرد طرح امکان‌سنجی استفاده از سوخت بیودیزل در شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران بیان کرد: با توجه به اینکه یكی از راهكارهای كاهش و كنترل انتشار آلودگی بهره‌گیری از گازوئیل زیستی (بیو دیزل) در اتوبوس‌های ناوگان است، بنابراین برابر رایزنی‌های صورت گرفته با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مقررشد طرح امكان سنجی استفاده از بیودیزل B5 )تركیب 95 گازوئیل معمولی و 5 درصد گازوئیل زیستی) به صورت پایلوت بر روی 40 دستگاه از اتوبوس‌های دیزلی شهاب به انجام برسد.به اعتقاد مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی شهر تهران؛ استفاده از بیوسوخت‌ها به عنوان یک منبع انرژی، نه تنها از نظر زیست محیطی بلکه به دلایل اقتصادی، اجتماعی و همچنین سهولت کاربرد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است .

پیمان سنندجی درباره تعریف سوخت بیو دیزل نیز توضیح داد: بیو دیزل (منو اكلیل استر) یك سوخت گازوئیلی پاك است كه از منابع طبیعی و قابل تجدید مانند روغن‌های گیاهی ساخته می‌شود. بیو دیزل درست مانند گازوئیل در موتورهای احتراقی كار می‌كند و برای این كار اصولاً هیچگونه تغییر موتوری لازم نیست. استفاده از بیودیزل در یك موتور گازوئیلی معمولی منجر به كاهش اساسی هیدروكربن‌های نسوخته، منواكسید كربن و ذرات معلق می‌شود. خروج اكسیدهای نیتروژن بسته به سیكل كاری و روش‌های آزمایشی، كمی كاهش و یا افزایش می‌یابد.

با به كاربردن این سوخت، از سهم كربن موجود در ذرات معلق كاسته می‌شود. وی با بیان اینکه بیودیزل با بازار كنونی‌اش احتمالاً به عنوان سوخت مورد استفاده در ناوگان اتوبوس و كامیون‌های سنگین به صورت تركیب با گازوئیل فسیلی با استاندارد 20 درصد استفاده می‌شود، یادآور شد: 5 کشور عمده تولید کننده در دنیا به ترتیب آلمان، آمریکا، فرانسه، آرژانتین و برزیل می‌باشند. که معادل 9/65 درصد تولید در جهان را دارند. در ایران شرکت‌هایی در اصفهان و قشم در حال ایجاد کارخانه تولیدی هستند ولی به طور رسمی ‌فعالیتی ندارند. اما در مجموع باید به این مساله اشاره کرد 8/52 درصد سوخت مصرفی در کشورهای اروپایی، 9/33 درصد سوخت کشورهای آمریکایی و 5/3 درصد از سوخت کشورهای آفریقایی بیودیزل هستند.وی درباره میزان کاهش آلایندگی با استفاده از بیودیزل افزود: همانطور که می‌دانید بیودیزل تولید گاز شاخه اکسید نیتروژن را افزایش می‌دهد. همچنین با افزایش نسبت اختلاط شاهد کاهش حدود 70 درصدی هیدرو کربن‌ها HC، کاهش ذرات معلق PM و منواکسید کربن COهستیم.

 

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.