| کد خبر: 54919 |

خودروهای بدون راننده چالش خودروسازان سنتی

تین نیوز | ظرف 25 سال آینده فروش خودرو در آمریکا با کاهش 40 درصدی رو‌به‌رو خواهد شد؛ زیرا استفاده مشترک از خودروهای بدون راننده، خودروسازانی مانند جنرال موتورز و فورد موتور را وادار خواهد کرد تولید را کاهش دهند.

به گزارش بلومبرگ، برایان جانسون،تحلیل‌گر موسسه مالی بارکلیز، در گزارشی عنوان کرد نرخ مالکیت خودرو به نصف کاهش خواهد یافت؛ زیرا خانواده‌ها تمایل پیدا خواهند کرد تنها یک خودرو داشته باشند. او در این گزارش می‌نویسد خودروهای بدون راننده دو برابر مسافتی را که هم‌اکنون خودروها طی می‌کنند، می‌پیمایند چون می‌توانند در طول روز هریک از اعضای خانواده را به مقصد برسانند. به اعتقاد جانسون خودروسازان دارای تولید انبوه برای بقای خود باید به‌طور قابل توجهی کوچک شوند؛ بنابراین جنرال موتورز و فورد باید تولید در آمریکای شمالی را به ترتیب 68 و 58 درصد کاهش دهند. با ظهور تکنولوژی تولید خودروهای بدون راننده بحث درباره این خودروها برای مدیران صنعت خودرو به موضوعی متداول تبدیل شده است. براساس تحقیقی که توسط گروه مشاوره بوستون انجام شده است بازار تکنولوژی مستقل تا سال 2025 به 42 میلیارد دلار رشد خواهد کرد و تا سال 2035 خودروهای بدون راننده یک چهارم فروش جهانی خودرو را به خود اختصاص خواهند داد. به گفته این گروه مشاوره تا سال 2017، خودروهای نیمه مستقل به میزان فراوان در دسترس قرار خواهند گرفت. این در شرایطی است که جانسون در گزارش خود ادعا می‌کند که تغییر جهت به سمت خودروهایی که خودشان رانندگی می‌کنند، صنعت خودرو را دگرگون خواهد کرد.

اما جیم کاین، سخنگوی جنرال موتورز، در واکنش به گزارش جانسون در بیانیه‌ای که به‌صورت ایمیل منتشر شد، اعلام کرد: «ما آینده را در نظر گرفته‌ایم و این مساله را در نظر داریم که تکنولوژی می‌تواند بازار را تغییر دهد. طراحان، مهندسان و دانشمندان ما تلاش می‌کنند پیشتاز باشند و ما اطمینان داریم جنرال موتورز بسیار موفق خواهد بود.» اما شرکت فورد درباره این گزارش اظهار نظری نکرد.

جانسون برآورد می‌کند در دوره‌ای که تعداد خودروهای بدون راننده افزایش می‌یابد، فروش سالانه خودرو در آمریکا حدود 40 درصد سقوط خواهد کرد و به 5/ 9 میلیون دستگاه خواهد رسید و از سوی دیگر تعداد خودروهایی که در جاده‌های آمریکا تردد می‌کنند تا 60 درصد کاهش خواهد یافت و به کمتر از 100 میلیون دستگاه خواهد رسید. او در گزارش خود می‌نویسد: «در این مورد یک سابقه تاریخی وجود دارد. زمانی اسب‌ها نقشی را بازی می‌کردند که اینک خودروها ایفا می‌کنند، اما هنگامی که خودرو اختراع شد جمعیت اسب‌ها به شدت کاهش یافت.»

در شرایطی که طی دو دهه آینده اکثر جمعیت جهانی در ابرشهرها تجمع خواهد کرد، خودروسازان در تلاش هستند مدل‌های کسب‌و‌کار خود را با جهانی که حمل‌و‌نقل در آن بازتعریف خواهد شد، تطبیق دهند؛ بنابراین خودروهای بدون راننده که به‌طور هماهنگ حرکت می‌کنند برای حمل‌و‌نقل ایمن و کارآمد افراد و کالاها ضروری خواهند بود.

جانسون در گزارش خود ظهور چهار دسته خودرو را پیش‌بینی می‌کند: خودروها و کامیون‌های سنتی که در مناطق روستایی توسط افراد رانده می‌شوند، خودروهای بدون راننده خانوادگی که افراد مالک آنها هستند و در یک خانواده به‌طور مشترک استفاده می‌شوند، خودروهای بدون راننده اشتراکی که تاکسی‌های روباتیک هستند و توسط گوشی‌های هوشمند احضار می‌شوند و خودروهای بدون راننده همگانی که به چندین نفر سواری می‌دهند مانند اتوبوس یا ون. بر اساس گزارش جانسون، هر خودروی بدون راننده اشتراکی جایگزین 9 خودروی سنتی خواهد شد و هر خودرو بدون راننده همگانی جایگزین 18 خودرو سنتی خواهد شد. همچنین هزینه حمل‌و‌نقل مصرف‌کنندگان به‌طور چشمگیری کاهش خواهد یافت. جانسون می‌نویسد: «با حذف راننده (بیشترین هزینه تردد با تاکسی مربوط به راننده است)، برای سواری خصوصی با یک سدان استاندارد میانگین هزینه هر مایل برای مصرف‌کننده 44 سنت و برای سواری اشتراکی با یک خودرو دو در 8 سنت خواهد بود.»

تغییر جهت به سمت خودروهای بدون راننده به نفع شرکت‌های حمل‌و‌نقل مانند اوبر تکنولوژی، تامین‌کنندگان تکنولوژی مستقل مانند موبایل‌آی و تولیدکنندگان خودروهای کم‌هزینه خواهد بود. جانسون معتقد است: «گرچه سه خودروساز بزرگ دیترویت (جنرال موتورز، فورد و کرایسلر) بخش تولید وانت و ون خود را حفظ خواهند کرد، اما در بازار خودروهای بدون راننده خانوادگی و خودروهای اشتراکی دچار چالش خواهند شد.» او در گزارش خود به این نکته اشاره می‌کند که: «خودروهای بدون راننده خانوادگی و خودروهای اشتراکی بزرگ‌ترین مانع برای چشم‌انداز خودروسازان سنتی به شمار می‌روند.»

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.