| کد خبر: 53418 |

اولین گزارش کیفی خودروهای داخلی در سال جدید اعلام شد

افت کیفی۱۳ خودرو

تین نیوز | جدیدترین گزارش کیفی خودروهای داخلی در حالی اعلام شد که طبق آن، کیفیت 13 خودرو افت کرده است. آن طور که شرکت بازرسی کیفیت و استاندارد ایران اعلام کرده، خودروهای آسا، پژو پارس (در سه مدل)، ام‌وی‌ام X33، ام‌وی‌ام 110، پژو 405، سمند، تیبا، پارس‌تندر، پراید 131 (در دو مدل) و پژو 206 صندوقدار، در مقایسه با گزارش قبلی با افت کیفیت روبه‌رو شده‌اند.

بنابر گزارش موجود، 28 خودرو تولید داخل در 9 معیار «سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان»، «سیستم موتور و انتقال قدرت»، «ترمز»، «تجهیزات الکتریکی»، «بدنه»، «رنگ»، «تزئینات داخلی و خارجی»، «نفوذ آب» و «صداهای غیر‌عادی» مورد ارزیابی کیفی قرار گرفته‌اند و در نتیجه آن، «سوزوکی گرندویتارا» توانسته عنوان برترین خودرو داخلی را به‌دست بیاورد. در گزارش موردنظر که مربوط به فروردین‌ماه امسال است، خودروهای تحت ارزیابی، در پنج دسته قیمتی «زیر 25 میلیون تومان»، «25 تا 50 میلیون تومان»، «50 تا 75 میلیون تومان»، «75 تا 100 میلیون تومان» و «بالای 100 میلیون تومان» قرار گرفته و با توجه به مجموع نمرات منفی به‌دست آمده، رده‌بندی شده‌اند.

در مجموع اما «سوزوکی گرندویتارا» با کسب کمترین نمره منفی، عنوان با کیفیت‌ترین خودرو داخلی را ازآن خود کرده و ام‌وی‌ام مدل 110 نیز آخرین خانه جدول رده‌بندی را صاحب شده است.

بر این اساس، در دسته قيمتي زير 25 ميليون تومان، تيبا و پراید در مدل‌های 132 و 131 سایپایی و پارس‌خودرویی و همچنین ام‌وی‌ام 110، به چشم می‌خورند که به ترتيب 4/54، 5/75، 7/76، 8/78 و 0/82 نمره منفي را به‌دست آورده‌اند. در گروه قیمتی 25 تا 50 ميليون تومان نیز که 15 عضو دارد، پارس‌تندر و تندر -90 در مدل‌های ایران‌خودرویی و پارس‌خودرویی، حائز بالاترین کیفیت شده‌اند و پس از آنها نیز پژو 206‌ها توانسته‌اند کیفیت بهتری را در مقایسه با سایر خودروهای گروه مورد بررسی، به‌دست بیاورند. در انتهاي جدول اين دسته قيمتي نيز خودروهاي پژو پارس ايران خودرو فارس و تيبا 2 به چشم مي‌خورند.

در گزارش فروردین‌ماه، اما پنج خودرو نیز در گروه قیمتی 50 تا 75 ميليون تومان جا خوش کرده‌اند که «آسا» در جايگاه اول قرار دارد و جك اتوماتيك جك و ام‌وي‌ام X33 جديد ليفان X60 نیز رده‌های بعدی را در اختیار گرفته‌اند.

همچنين سراتوی مونتاژِی سايپا نیز در دسته قيمتي بين 75 تا 100 ميليون تومان، تنها عضو این گروه است و سوزوکی گرند ویتارا نیز به تنهایی در دسته قیمتی بالای 100 میلیون تومان جا خوش کرده است.

اما طبق گزارش منتشر شده، در بخش عيوب فني و عملكردي، پراید مدل 131 سایپا و تیبا بيشترين نمرات منفي را به‌دست آورده‌اند و در مجموع نیز میانگین نمرات منفی خودروهای تحت ارزیابی، در این بخش، افزایش یافته است. مقصران اصلی این اتفاق، پژو 206 و ام‌وی‌ام مدل 110 هستند که افزایش نمره منفی داشته‌اند.

در بخش تزئينات و مونتاژ نیز ام‌وي‌ام 110 و پراید 131 پارس‌خودرو بيشترين نمرات منفي را كسب کرده‌اند، هرچند میانگین نمره منفی اين بخش نسبت به ماه قبل روندی رو به بهبود داشته است. رشد کیفی پژو 206 صندوقدار و سوزوکی گرندویتارا در بخش تزئینات و مونتاژ، عامل اصلی این اتفاق مثبت به‌شمار می‌رود.

اما در بخش بدنه، بیشترین نمرات منفی نصیب پراید 132 و ام‌وی‌ام 110 شده و این در حالی است که میانگین نمره منفی بخش بدنه در مقایسه با گزارش قبلی، رشد را نشان می‌دهد. روند نزولی پژو 206 صندوقدار و پژو پارس خراسان سبب شده میانگین کیفی خودروها در بخش بدنه افت کند. بنابر گزارش منتشر شده، میانگین نمره منفی بخش رنگ نیز در مقایسه با ارزیابی قبلی افزایش داشته که دلیل اصلی این اتفاق را باید در کیفیت رنگ پژو 405 جستجو کرد. در بخش رنگ، ليفان X60، آسا و پژو پارس فارس حائز بیشترین نمرات منفی شده‌اند.

همچنین تعداد ايرادات مهم و اساسي نسبت به ماه قبل نزول 10 درصدي داشته که دلیل اصلی آن، افزایش تعداد این ایرادات در پراید 131 پارس‌خودرو عنوان شده است.

در مجموع اما ميانگين نمرات منفی خودروهاي سواری در فروردین‌ماه، افتی جزئی داشته که این موضوع بیشتر به افت کیفی پژو پارس و آسا مربوط می‌شود.

صدرنشینی تیبا

اما ببینیم گزارش کیفی خودروها در فروردین‌ماه امسال، چه جزئیاتی را در خود جای داده است.

ابتدا از گروه «خودروهای زیر 25 میلیون تومان» شروع کنیم، گروهی که تیبا در آن اول است و ام‌وی‌ام مدل 110 نیز رده آخر را در اختیار دارد.

بر این اساس، تیبا که در تمام معیارها نمره منفی به‌دست آورده، 4/ 54 نمره منفی دارد و نقطه ضعف اصلی‌اش نیز به بخش «تزئینات داخلی و خارجی» مربوط می‌شود. پشت‌سر تیبا اما با سه مدل پراید روبه‌رو می‌شویم که در این بین، پراید 131 سایپا دارای بهترین کیفیت و عضو دوم گروه به‌شمار می‌رود. این خودرو در تمام معیارها نمره منفی کسب کرده، درست مثل همتای پارس‌خودرویی‌اش که در رده سوم جدول قرار دارد. پراید 132 اما در معیار سیستم فنربندی، تعلیق و فرمان نمره منفی به خود نمی‌بیند نقطه ضعف اصلی آن نیز به بدنه‌اش مربوط می‌شود.

پس از پرایدها اما با ام‌وی‌ام مدل 110 در رده پنجم گروه زیر 25 میلیونی‌ها روبه‌رو می‌شویم، این در حالی است که این خودرو در چهار معیار سیستم موتور، ترمز، صداهای غیرعادی و نفوذ آب هیچ ایرادی ندارد و نقطه ضعف اصلی‌اش در تزئینات داخلی و خارجی است.

صعود تندرها

به گروه دوم برویم، گروهی که رده‌های اول تا سوم آن را تندر-90‌ها در اختیار گرفته‌اند.

بر این اساس، پارس‌تندر، تندر پارس‌خودرو و تندر ایران‌خودرو مشترکا امتیاز 5/ 20 را به‌دست آورده‌اند و این در حالی است که در گزارش اعلامی، نامی از تندر اتومات به چشم نمی‌آید.

در این بین، تندر-90 پارس‌خودرو فقط در سیستم تعلیق و موتور و تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب دارای نمره منفی نیست. پارس‌تندر نیز سیستم تعلیق و موتور و ترمز و نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند و تندر ایران‌خودرو در سیستم تعلیق و موتور و ترمز و تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب دارای ایراد نیست.

نقطه ضعف اصلی تندر پارس‌خودرو و پارس‌تندر به تزئینات مربوط می‌شود و بیشترین نمره منفی تندر ایران‌خودرو نیز با رنگ آن در ارتباط است. از تندرها که بگذریم، به پژو 206‌ها (هاچ بک و صندوقدار) در رده‌های پنجم و ششم برمی خوریم. پژو 206‌هاچ بک به جز سیستم تعلیق و ترمز و نفوذ آب، در سایر معیارها حائز نمره منفی شده و این در حالی است که مدل صندوقدار این خودرو فقط در ترمز و نفوذ آب ایرادی به خود نمی‌بیند.

پس از پژو 206 صندوقدار اما این رانا است که توانسته با 24 نمره منفی، در رده ششم گروه 25 تا 50 میلیونی‌ها جا خوش کند. این خودرو در سیستم تعلیق و موتور و ترمز و نفوذ آب نمره منفی ندارد و ایراد اصلی‌اش نیز به صداهای غیر‌عادی مربوط می‌شود. در دو رده بعد از رانا اما به دو خودرو چینی برمی خوریم؛ اول، ام‌وی‌ام 530 که به جز سیستم تعلیق و صداهای غیرعادی و نفوذ آب، در باقی معیارها نمره منفی به‌دست آورده است. همچنین ام‌وی‌ام 315 جدید نیز که هشتمین عضو گروه تحت بررسی به‌شمار می‌رود، در سیستم تعلیق و ترمز و صداهای غیر‌عادی و نفوذ آب ایرادی را به خود نمی‌بیند. عیب اصلی هر دو ام‌وی‌ام در بدنه آنها نهفته است.

از این دو خودرو چینی که رد شویم، در رده نهم جدول به پژو پارس تولید خراسان برمی خوریم. این خودرو در تجهیزات الکتریکی و ترمز و نفوذ آب دارای نمره منفی نیست و اصلی‌ترین ایرادش به تزئینات مربوط می‌شود. به جز پارس خراسان، سه مدل دیگر از پارس نیز در جدول کیفی فروردین‌ماه به چشم می‌آید که در بین این سه، مدل مازندرانی آن کیفیت بهتری دارد. این خودرو فقط در تجهیزات الکتریکی نمره منفی ندارد و اصلی‌ترین عیب آن نیز به تزئینات مربوط می‌شود. از سوی دیگر اما پژو پارس تولید مرکز که سه رده پس از پارس مازندران قرار گرفته، در ترمز هیچ ایرادی ندارد و عیب اصلی‌اش نیز با تزئینات در ارتباط است. همچنین پارس تولید سایت شیراز نیز به جز سیستم تعلیق و موتور، در باقی معیارها حائز نمره منفی شده است و نقطه ضعف اصلی آن به رنگ مربوط می‌شود.

جدول قیمتی 25 تا 50 میلیونی‌ها، اما سمند و پژو 405 و تیبای‌هاچ یک(تیبا2) را نیز در خود جای داده است و در این بین، سمند اوضاع کیفی بهتری دارد. این خودرو به جز ترمز و نفوذ آب، در باقی معیارها دارای ایراد بوده و بیشترین نمره منفی آن نیز در تزئینات به‌دست آمده است. همچنین پژو 405 نیز که فقط ترمز آن ایراد ندارد، عیب اصلی‌اش را در تزئینات به خود می‌بیند. در مورد تیبای‌هاچ بک نیز این طور گزارش شده که این خودرو در همه معیارها حائز نمره منفی شده و بیشترین آن در بخش تزئینات به‌دست آمده است.

گروه خصوصی‌ها

به سراغ گروه قیمتی 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها برویم، گروهی که پنج عضو چینی تولید بخش خصوصی دارد و بهترین‌شان آسای مونتاژی است. این خودرو تنها در تزئینات، بدنه و رنگ ایراد کیفی به خود می‌بیند و فقط 20 نمره منفی دارد. ایراد اصلی آسا به رنگ آن مربوط می‌شود.پس از این خودرو، با جک‌های اتومات و دنده‌ای در رده‌های دوم و سوم گروه تحت بررسی، مواجه می‌شویم که در این بین، مدل اتومات آن در معیارهای سیستم تعلیق و موتور و تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب و صداهای غیرعادی، نمره منفی ندارد. این در حالی است که جک معمولی، در سیستم تعلیق و تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب و صداهای غیر‌عادی دارای ایراد نیست. هر دو مدل جک، بیشترین نمرات منفی خود را در بدنه به‌دست آورده‌اند.

پس از جک به ام‌وی‌ام X33 می‌رسیم، خودرویی که در سیستم تعلیق و نفوذ آب ایرادی را به خود نمی‌بیند. بیشترین نمره منفی این خودرو که محصولی شاسی‌بلند به حساب می‌آید، در معیار تزئینات به‌دست آمده است. آخرین عضو گروه 50 تا 75 میلیون تومانی‌ها اما لیفان X60 نام دارد که در چهار معیار سیستم تعلیق، موتور، تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب نمره منفی به خود نمی‌بیند. ایراد اصلی لیفان X60 نیز مانند بسیاری از خودروهای داخلی، به تزئینات آن مربوط می‌شود.

دو خودرو برتر مونتاژی

اما سری هم به دو گروه 75 تا 100 میلیون و بالای 100 میلیونی‌ها بزنیم که اولی، سراتو را در خود جای داده و دومی، سوزوکی ویتارای شاسی‌بلند را.

در این بین، سراتو در سیستم موتور و ترمز و تجهیزات الکتریکی و نفوذ آب و صداهای غیر‌عادی نمره منفی ندارد و ایراد اصلی آن نیز به تزئینات مربوط می‌شود. ویتارا هم که فقط در بدنه و رنگ و صداهای غیر‌عادی نمره منفی دارد، ایراد اصلی‌اش را مشترکا در رنگ و بدنه به خود می‌بیند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.