| کد خبر: 470 |

اجرای سه خط مترو توسط شهرداری در سال ۹۳ / عدم ورود شهرداری به موضوع پیمانکاری / ترک جلسه شورا توسط طلایی

تین نیوز | پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران امروز در حالی برگزاری شد که به طور کامل به بررسی لایحه بودجه سال 93 شهرداری تهران پرداخت.
 
 در پنجاهمین جلسه علنی شورای شهر تهران در ابتدای این جلسه در اعتراض به شیوه اداره جلسات، صحن علنی را ترک کرد اما پس از یک ساعت با پا در میانی احمد حکیمی‌پور به جلسه شورای شهر بازگشت.
 
در ادامه جلسه بحث تبصره 23 بررسی شد که مرتضی طلایی به موضوع تملک املاک محلاتی همچون عودلاجان پرداخت و گفت: مشکلات این محلات اگر در این دوره حل نشود به عنوان لکه های نامطلوبی در پایتخت باقی می ماند.
دوستی نیز در پاسخ به طلایی اظهار کرد: من با این پشنهاد مخالف هستم. پنج طرحی که در این تبصره گنجانده شده است به دلیل اولویت بالای این محلات است. ما نباید این اعتبار را بین محلات دیگر هم تقسیم کنیم.
در نهایت نظر کارشناسی کمیسیون با پنج طرح تحت عنوان املاک واقع در مسیر خطوط مترو، طرح باغسار تفریحی روددره اوین- درکه، طرح بزرگ شهید رستگاری مقدم و شهید شوشتری، طرح 76 متری سعید آباد و طرح ساماندهی دره فرحزاد به تصویب رسید.
در ادامه جلسه به تبصره 24 پرداخته شد که این تبصره به نحوه دریافت کارمزد سازمان ها و شرکت های وابسته شهرداری تهران تا سقف 3 درصد می پردازد.
احمد دنیا مالی، عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه پیشنهاد آقای طلایی را به رای بگذاریم، گفت: برای تبصره 24 باید سقف تعریف کنیم تا سازمان های وابسته علاقمندی خودشان را به قراردادهای کوچک از دست ندهند. سه  درصد را برای قراردادهای بالای 5 میلیارد تومان را به د  درصد کاهش دهیم و برای قراردادهای بالای 5 میلیارد تومان به 4 درصد افزایش دهیم.
وی افزود: اشکال کار در این است که بدین ترتیب ممکن است شرکت ها از زیر بار پروژه های مطالعاتی شانه خالی کنند.
حافظی، رییس کمیسیون سلامت و خدمات شهری با اشاره به اینکه پیشنهاد 4 درصد زیاد است، تاکید کرد: برای 5 میلیارد تومان 3 درصد در نظر گرفته شود و برای مازاد بر 5 میلیاردتومان 5/1 درصد کارمزد درنظر گرفته شود.
دوستی عضوشورای شهر تهران نیز در این باره گفت: پروژه های سنگین هزینه های جانبی بیشتری دارند . به نظرم سه درصد برای همه پروژه ها کفایت می کند.
علیرضا دبیر رییس کمیسیون بودجه شورای شهر تهران نیز اظهارکرد: ما پیگیر ورود کمتر شرکت ها و سازمان ها به مناقصه ها هستیم تا واسطه گری نکنند و بخش خصوصی بدون واسطه پروژه ها را انجام دهند .
وی افزود: بعضی از شرکت های کارگزاری نه تنها کاری نمی کنند بلکه هزینه های پروژه ها را بالا می برند . من پیشنهاد می کنم محدودیت بیشتری برای آنها قائل شویم.
حکیمی پور عضو شورای شهر تهران در این رابطه بیان کرد: بهتر است نظر شهرداری را بپرسیم و بعد رای گیری کنیم.
احمد دنیامالی نیز با بیان اینکه ما به واسطه حجم زیاد پروژه ها ده ها میلیارد تومان بابت ترانسفر کردن قراردادها و ارزش افزوده به دولت مالیات می دهیم، گفت: این موضوع هزینه هنگفتی را به شهرداری تهران تحمیل می کند.اگر سرمایه گذاران پروژه ها ضرر ببینند تن به کار نمی دهند واگر سود زیادی ببرند منابع شهرداری تهران به هدر می رود.
در ادامه جلسه پورزرندی، معاون مالی اداری شهرداری تهران گفت: ما سازمان ها را محدود کرده ایم که اگر به سود برسند بابت سود مالیات پرداخت کنند. این 3 درصد برای پرداخت هزینه های مالیات و جاری شرکت هاست. اگر شرکت ها و سازمان هایی به سود برسند باید آن پول را به شهرداری بازگردانند.
در ادامه جلسه مرتضی طلایی به دلیل بی توجهی رییس شورای شهر تهران به تذکرش جلسه را ترک کرد. طلایی: به دلیل بی توجهی رییس شورا به آیین نامه و شیوه اداره جلسات، صحن را ترک کردم
مرتضی طلایی در جمع خبرنگاران علت ترک جلسه را بی توجهی به آیین نامه و شیوه اداره جلسات عنوان کرد و گفت : مکررا به رییس جلسه تذکر دادیم که به آیین نامه عمل کند اما متاسفانه چنین چیزی صورت نگرفت.
وی در خصوص تبصره 23 گفت : بحثی که امروز داشتم این بود که بعضی از محلات پایتخت محروم هستند که زیبنده پایتخت نیست مثل محله هرندی ، عودلاجان ، تپه های عباس آباد و... که در آن مردم خوب و متدینی حضور دارند اما بافت این محلات نیازمند تحول است.
وی با پیشنهاد اینکه در تبصره 23 بودجه این موضوع اضافه شود، گفت : متاسفانه کسی به این موضوع توجه نکرد تا شهرداری مکلف شود در خصوص این محلات مطالعه کند و طرح بیاورد . از رای گذاشتن پیشنهاد ما امتناع می کنند اگر قرار است سلیقه ای جلسه اداره شود ضرورت حضور ما چیست.
مرتضی طلایی در پاسخ به این سوال که ایا این تبصره ها در کمیسیون بررسی می شوند، بیان کرد: اساسا شیوه بررسی بودجه در شورا مغایر ایین نامه است و متاسفانه چه در گذشته و چه در حال به این شیوه بودجه بسته شده است که نظر اعضا در آن لحاظ نمی شود.
وی افزود: هنگامی که بودجه معین می شود باید در اختیار اعضا و کمیسیون ها قرار بگیرد و کمیسیون های تخصصی موضوع را بررسی کنند و پس از طی این مراحل در صحن ارایه شود.
وی توضیح داد: اعضای مخالف و موافق نیز باید در این باره صحبت کنند و سرانجام آخرین پیشنهاد رای گیری شود . این شیوه ایین نامه است، اما در این جلسه به آیین نامه عمل نشد. آقایان می گویند آنچه که ما تصمیم گرفته ایم باید باشد چنین شرایطی را من قبول نمی کنم.
یک ساعت بعد طلایی با وساطت حکیمی پور بدون هیچ توضیحی در حالیکه لبخند همیشگی را بر لب داشت روی صندلی خود نشست و اعضای شورا برای سلامتی وی و به مناسبت بازگشتش صلواتی ختم کردند.
احمد حکیمی‌پور هم در پاسخ به سئوالات خبرنگاران درباره چگونگی راضی شدن طلایی به بازگشت به جلسه توضیحی نداد و فقط گفت: ان‌شاالله همه چیز درست می‌شود.
در ادامه جلسه شورا پس از ترک صحن علنی توسط طلایی، به تبصره 25 در خصوص کمک به ساماندهی رانندگان تاکسی برای اعطای وام قرض الحسنه و وام برای خودروهای فرسوده پرداخته شد. همچنین در این تبصره پرداخت کمک هزینه برای انجام معاینه فنی خودروهای تاکسی، تامین پوشش تکمیلی و کمک برای دریافت دفترچه خدمات درمانی برای رانندگان بالای 50 سال و افراد تحت تکلف آنها تا سقف 100 میلیارد تومان رای آورد.
در ادامه جلسه تبصره 26 که در خصوص بدهکاری سازمان نوسازی به بانک ها بررسی شد. بر اساس تحقیق و تفحصی که در شهرداری تهران صورت گرفت مشخص شد شهرداری برای اینکه بتواند بدهی اش به بانک ها را برگرداند باید عوارض نوسازی املاک راپرداخت کند تا پایان کار صادر شود .این تبصره شهرداری را مکلف می کند مطالبات ناشی از صدور پروانه برای واحدهایی که توسط سازمان نوسازی در بافت فرسوده ایجاد شده اند را از طریق تملک املاک ساخته شده تا سقف 3 هزار میلیارد ریال تهاتر کند.
 
بعد از بحث در خصوص تبصره 26 محمدسالاری نیز گفت : تبصره 27 کل بودجه متمم را می بندد چه لزومی دارد وقتی هنوز درآمدها حاصل نشده برای آن مخارج تعیین کنیم پیشنهاد من حذف کل تبصره است.
پیرهادی عضو شورای شهر تهران نیز در واکنش به صحبت های صورت گرفته گفت: پیشنهاد من این است که عبارت پس از تصویب کمیسیون تلفیق اضافه شود.
احمد دنیامالی نیز با اشاره به اینکه تبصره ها جزئی از بودجه هستند، بیان کرد: اگر بخواهیم وحدت رویه را مبنی قرار دهیم باید این کار را انجام می دادیم . حذف این تبصره دست شهرداری را می ببندد .شهرداری زمانی متوجه می شود بودجه اش تحقق پیداکرده و درآمدش زیاد شده که دوماه به پایان سال مانده باشد.
علیرضا دبیر نیز با بیان اینکه از این تبصره چند مورد حذف شد، تصریح کرد، گفت: ما دو حالت را می توانیم انجام دهیم اول اینکه این هزینه ها را بعد از اجرا در اصلاح بودجه ببینیم . اما دربودجه برای ادعای دیون تنها 100 میلیارد پیش بینی شده و املاک تصرفی در نظرنگرفته ایم . این چون دویون به مردم بوده ما قبول کرده ایم.
پورزرندی معاون مالی و اداری شهرداری تهران در توضیح به صحبت های صورت گرفته درخصوص این تبصره گفت: سه خط مترو اولویت های شهرداری است که برای اولین بار قبول شده این سه فاینانس را بدون پیش پرداخت محقق شود. ضمانت آن را وزارت نفت انجام داده است .
 
احمد مسجدجامعی، رئیس شورای شهر تهران نیز در این باره گفت: این عبارت بعد از تصویب شورا به این تبصره اضافه شد و رای آورد.
در ادامه جلسه تبصره 28 مورد بررسی قرار گرفت. این تبصره شهرداری تهران را موظف می کند که برای ساخت مساجد محله ای، نقشه تیپ اسلامی-ایرانی را تهیه کند به طوری که چگونگی مشارکت مردم در ساخت مساجد تبیین شود.
چمران، عضو شورای شهر تهران درباره این تبصره گفت: در ایران نمی توانیم برای مساجد نقشه تیپ داشته باشیم. نقشه تیپ را می توان برای خانه تهیه کرد اما برای مسجد نمی توان چنین کاری کرد، زیرا امکانات و شرایط محلی برای هر محله متفاوت است.
اسماعیل دوستی، عضو شورای شهر تهران هم در این باره اظهارکرد: نمی توان برای همه یک تیپ مشخص کرد. معمولا مساجد را مردم می سازند. اینکه ما شهرداری را به ساخت مسجد موظف کنیم، برای نگهداری مساجد به مشکل برمی خوریم. اگر همکاری مردم با انگیزه معنوی وجود نداشته باشد، در نگهداری دچار مشکل می شویم. پیشنهاد می کنم به شهرداری تهران اجازه داده شود از محل ردیف بودجه به ساخت مساجد در محلات کمک کند و به نقشه مسجد کاری نداشته باشد.
علیرضا دبیر، عضو شورای شهر تهران در این خصوص تصریح کرد: این تبصره را خود شهرداری پیشنهاد کرده است. ما کمک به ساخت را ذکر کرده ایم و اجازه نمی دهیم شهرداری وارد موضوع پیمانکاری شود زیرا موضوع نظارت بر نحوه ساخت مسجدها است.
مجتبی شاکری، عضو شورای شهر تهران نیز تاکید کرد: این کاری که شهرداری تهران انجام می دهد برای تحقق نظر مقام معظم رهبری در معماری اسلامی لازم است.
احمد مسجد جامعی نیز با بیان اینکه مسجد را دولت و نهادهای حکومتی نمی سازند و شهرداری هم کمک به ساخت مساجد می کند، گفت: ما در تهران مساجد محلی کم داریم. مساجدی که با دو یا سه میلیارد هزینه احداث می شود. مثل مسجد سجاد در خیابان جمهوری که بیش از 400 متر مساحت ندارد اما با کار هنری آقای لرزاده تمام ویژگی های یک مسجد را دارد.
چمران هم در این باره گفت: ما در سال 90 این را بررسی کردیم و به این دلیل که شهرداری در مناطق ممکن است مهندس معمار و شهرساز با تخصص لازم را نداشته باشد، کمیته ای تخصصی برای بررسی مساجد شهرداری تعیین کرده ایم. این کمیته بعد از بررسی نقشه پروانه ساخت را صادر می کند. این موضوع در شورای قبلی نیز تصویب شده است.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.