| کد خبر: 46629 |

تعیین‌تکلیف بانک‌ها یک‌بار و برای همیشه

وبلاگ تین نیوز | در سال جاری بانك مركزی در دو مقطع اردیبهشت و آذرماه از طریق ایجاد تفاهم میان بانک‌های کشور مبادرت به انتظام‌بخشی نرخ‌های سود کرد ولی به‌زعم رئیس‌كل این بانك در عمل تجربه نشان داده است که در رویه فعلی، اهداف و نظرات بانک مرکزی در این خصوص به نحو مطلوبی تامین نشده است. از طرفی بروز فاصله بین نرخ سود بانكی و نرخ تورم نیز از مهم‌ترین دغدغه‌های این بانك است. در گپی با ابراهیم نكو، عضو كمیسیون اقتصادی مجلس به این مهم پرداختیم.

به نظر شما چرا رئیس بانك مركزی معتقد است در اجرای سودهای سپرده تفاهمی اهداف و نظرات این بانک به نحو مطلوبی تامین نشده است؟
به نظر من در بخش نرخ سود بانكی اگر یك وحدت رویه‌ای وجود نداشته باشد قطعا دلالی‌های پنهان شكل می‌گیرد و به نوعی سلیقه‌های متفاوت اعمال می‌شود كه این برای مشتریان آزاردهنده است. به عبارت دیگر وقتی درمورد موضوع مهمی مثل سود بانكی وحدت رویه شكل نگیرد هرج و مرج در برخی حوزه‌های بانكی پیش خواهد آمد. بانك مركزی باید یك‌بار و برای همیشه با یك برنامه حساب شده به این موضوع پایان دهد تا رقابت سالمی شكل گیرد و وظایف بانك‌ها مشخص باشد و تنها در این صورت است كه این حرف و حدیث‌ها از بین می‌رود. اما اگر بانك‌ها نسبت به درصد اعلام شده سلیقه‌ای عمل كنند مسلما قدرت رقابت به نفع تعدادی ورق خواهد خورد كه فقط نفع خودشان را در نظر دارند ودر آن زمان یك چالش جدی و نا برابر به وجود خواهد آمد.

یكی از دغدغه‌های بانك مركزی فاصله نرخ سود بانكی و تورم است .برای كاهش این فاصله چه راهكاری پیشنهاد می‌كنید؟
اگر بین نرخ سود بانكی و تورم فاصله وجود داشته باشد این در نهایت منجر به این خواهد شد كه افراد به جای اینكه در جا‌های مهمی مثل حوزه صنعت و تولید سرمایه‌گذاری‌هایی داشته باشند به سمت بانك‌هایی می‌روند كه سود بیشتری می‌دهند.

یعنی سرمایه تغییر مسیر می‌دهد.
بله، در این صورت سرمایه به‌جای اینكه به سمت مسیر صحیح هدایت شود به سمت دیگری می‌رود و النهایه برخی بانك‌ها به سمت سرمایه‌گذاری‌هایی كه كارشناسی شده نیست حركت می‌كنند كه به نفع تولید و اقتصاد كشور نیست. لذا تا زمانی كه این فاصله احساس بشود مسلما رغبتی برای افراد در جهت حضور در عرصه‌های اقتصادی نخواهد بود و معمولا بانك‌ها به عنوان مراكزی كه نقدینگی را به سمت خودشان جذب می‌كنند سرمایه را در جاهایی كه نفع آنچنانی برای اقتصاد ندارد را به كار خواهند بست.

نقش موسسات غیرمجاز را در این رابطه چگونه می‌بینید؟
متاسفانه در بخش سیاست‌های مالی، سیاست‌های یك بام و چند هوا را در پیش گرفته‌ایم. اولا یك موسسه مالی چگونه شروع به‌كار می‌كند و چگونه سر از جا‌های دیگر درمی‌آورد؟ یعنی موسسه‌ای كه مجوز فعالیت می‌گیرد ولی بعد از مدتی از مسیری كه باید طی كند، فاصله می‌گیرد و به عبارتی تغییر مسیر می‌دهد. نظارت بر عملکرد موسسات مالی غیرمجاز برای جلوگیری از انحراف و همچنین تقویت موسسات مالی مجاز باید در دستور کار قرار گیرد. موسساتی که مجوز فعالیت ندارند، خلاف قانون است و ساماندهی این موسسات باید به‌صورت حساب‌شده و با درایت صورت گیرد تا آسیبی متوجه مشتریان و سهامداران آنها نباشد. به‌طور کلی موسسات مالی غیرمجاز باید تعطیل یا ادغام شوند. باید با بانک‌های متخلف برخورد شود و از سوی دیگر هر بانکی از وظایف خود کوتاهی کرد سایر دستگاه‌های ذی‌ربط برای برخورد با بانک متخلف ورود کنند.

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.