| کد خبر: 35254 |

مجری طرح توسعه فرودگاه امام در گفتگو با تین نیوز مطرح کرد:

◄ درخواست از نمایندگان مجلس برای ترمیم بودجه / مقایسه بودجه شهر فرودگاهی در ایران با کشورهای منطقه

تین نیوز | در لایحه بودجه 94 به منظور "مشارکت و تکمیل فرودگاه بین المللی امام" معادل 700 هزار میلیون ریال برای وزارت راه و شهرسازی، پیش بینی شده است. مجری طرح توسعه فرودگاه امام، معتقد است بودجه پیشنهاد شده برای ساخت شهر فرودگاهی امام، کافی نیست و نمایندگان مجلس باید به منظور ترمیم بودجه، اعتباری در حد نیاز طرح، منظور نمایند.

غلامرضا شیرازیان در گفتگو با خبرنگار تین نیوز، با اشاره به لایحه بودجه 94 اظهار کرد: با توجه به اینکه میزان بدهی به پیمانکاران فعلی به مراتب بیشتر از مبلغ بودجه پیشنهادی است، بدون شک میزان بودجه اختصاص یافته برای شهر فرودگاهی امام کافی نیست.

وی افزود: هرچند مبلغ بودجه پیشنهاد شده نسبت به سال گذشته در ظاهر امر 75 درصد، افزایش دارد اما اگر آن را با 4 سال پیش که قیمت ها خیلی پایین تر بودند و نرخ ارز هم یک سوم نرخ فعلی بود قیاس کنیم باید گفت که این بودجه 30 درصد هم کاهش دارد.

مجری طرح توسعه فرودگاه امام، با تاکید بر اینکه برآورد کل ساخت ترمینال دوم با ظرفیت 20 میلیون مسافر بالغ بر 2 هزار و 500 میلیارد تومان است، تصریح کرد: برای کل شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) با در نظر گرفتن سرمایه گذاری بخش خصوصی و دولتی حدود 26 هزار میلیارد تومان نیاز است.

مقایسه ساخت شهر فروگاهی در ایران و کشورهای منطقه
شیرازیان، ادامه داد: برای مقایسه آنچه در سایر کشورها انجام شده لازم است بدانیم که شهر فرودگاهی کره جنوبی با سرمایه گذاری 35 میلیار دلار و شهر فرودگاهی و ترمینال جدید قطر که از شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بسیار کوچکتر است هم با سرمایه گذاری حدود 15 میلیارد دلار ساخته شده است.

وی یادآور شد: این نکته را در نظر داشته باشیم که امکانات حمل و نقل هوایی منطقه هم یک مخزن مشتر ک است مثل مخازن مشترک نفت و گاز، اما این مخزن مشترک هوایی پایداراست. متاسفانه دبی و قطر و استانبول به راحتی از این مخزن مشترک بهره برداری می کنند و ما توجه لازم را به آن نداریم در حالی که ساخت این شهر فرودگاهی منبع درامدی خوبی برای کشور خواهد بود.

مجری طرح توسعه فرودگاه امام، با بیان اینکه دبی در ده ماهه اول سال جاری با 70میلیون مسافر و استانبول با حدود 50 میلیون مسافر از این مخزن مشترک منتفع شده اند، گفت: در حالی که برای استحصال نفت از مخازن مشترک نفت و گازمان بدرستی سرمایه گذاری می کنیم باید برای استفاده از حق خود از این مخزن مشترک پایدار، که نه تنها منافع مادی دارد بلکه جایگاه سیاسی - اجتماعی- بین المللی مارا ارتقاء بیشتری می بخشد جدا سرمایه گذاری کنیم.

لزوم ترمیم بودجه اختصاص یافته به شهر فرودگاهی امام

شیرازیان، افزود: با توجه به این که نمایندگان مجلس در سال 1389 ماده 166 برنامه توسعه را برای تبدیل این طرح به شهر فرودگاهی و دستیابی به مقام اول جابجایی بار و مقام دوم جابجایی مسافر در منطقه تصویب کردند، انشاالله دراین فصل تدوین بودجه به این مصوبه خود توجه ویژه داشته باشند.

وی ادامه داد: امیدوارم در این فصل رسیدگی به بودجه، نمایندگان مجلس به خصوص نمایندگان استان و شهر تهران در قالب درخواستی ویژه، برای ترمیم بودجه فرودگاه و شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) بذل توجه کنند و اعتباری در حد نیاز طرح و در شان نام والای بنیانگذار جمهوری اسلامی که در سال 1369 با تصویب همین مجلس، این نام در ماده 33 قانون برخی از درآمدهای دولت برای این طرح در قالب قانون تعیین شده، منظور نمایند.

مجری طرح توسعه فرودگاه امام، در پایان گفت: لازم است یادآوری کنم براساس مطالعات مشاور ژاپنی، این طرح قادر خواهد بود بالغ بر 430 هزار شغل مستقیم در منطقه ایجاد کرده و امکان ورود گردشگران به کشور را نیز تسهیل خواهد کرد.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.