| کد خبر: 266252 |

موضع گیری روس ها در قبال جزایر سه گانه؛

◄ روسیه شریک قابل اعتماد یا رفیق نیمه راه؟

در هر کجای جهان تمامیت ارضی خط قرمز هر کشوری است، با این حساب چگونه می توان روسیه را شریک راهبردی دانست.

تین نیوز

هند و روسیه تمایلی برای عبور از کریدور شمال جنوب ایران ندارند. نمی توان روسیه را شریک قابل اعتمادی دانست، چرا که تمامیت ارضی ایران را زیر سوال برده است. در هر کجای جهان تمامیت ارضی خط قرمز هر کشوری است، با این حساب چگونه می توان روسیه را شریک راهبردی دانست. 

به گزارش تین نیوز، عده ای هنوز به این باور نرسیده اند که هر کشوری منافع شخصی خود را در نظر دارد و عاشق چشم و ابروی اجنبی نیست. مسلما فدراتیو روسیه به رهبری ولادیمیر پوتین شریک راهبردی ایران به حساب نمی آید، چرا که در روز روشن تمامیت ارضی ایران را زیر سوال برده است. کوچکترین کشورهای دنیا نظیر سنگاپور و بحرین نیز بر سر یک وجب از خاک خود با کسی شوخی ندارند، حالا شریک به ظاهر راهبردی ایران آشکارا تمامیت ارضی ایران را نشانه گرفته است. هفته گذشته امضای روسیه پای بیانیه ای آمد که گویا آتش توطئه علیه ایران عزیز را افروخته خواهد کرد. هر چند که در معاهده های ننگین گلستان و ترکمنچای، قفقاز جنوبی از ایران جدا شد، اما گویا روس ها دست از سر این مملکت بر نداشته و این بار به جای 17 شهر قفقاز جزایر سه گانه (ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک) را نه برای خود بلکه برای دیگر کشورها به عنوان هدیه در نظر گرفته اند. 

عدم نیاز روسیه به بازار ایران، تمایل تزارها به امارات

برخی روسیه را شریک راهبردی ایران دانسته اند، در حالیکه شریک اول تجاری روسیه در خاورمیانه امارات متحده عربی است که احتمالا عربستان سعودی در آینده ای نه چندان دور بتواند جای امارات را نیز بگیرد. بعد از آغاز حمله روسیه به اوکراین و بالتبع آن تحریم های گسترده غرب علیه مسکو، روس ها به دنبال مفری برای خلاص شدن از شر تحریم ها بودند و تنها کشوری که می توانست آنها را در این مسیر یاری رساند امارات متحده عربی بود. هر چند که پوتین اولین مقصد خارجی خود بعد از جنگ را تهران انتخاب کرده بود، اما عملا مراودات اقتصادی روسیه و ایران افزایش چشمگیری نداشت و در ازای آن شیخ نشین دبی مایه دلگرمی روسیه در دور زدن تحریم ها شد. لذا نزدیکی بسیار زیاد مسکو و ابوظبی خود دلیلی واضح برای رفتارهای روسیه در قبال جزایر سه گانه ایران در خلیج فارس است.

کردیدور شمال جنوب و سیاست دو پهلوی روسیه

هر چند که گه گداری قطارهای باری از مبدا روسیه از مرز اینچه برون وارد خاک ایران شده و رهسپار جنوب می شوند، اما کریدور جنوب شمال به عنوان یک مسیر ترانزیتی تمام عیار عملیاتی نشده است. دولتین روسیه و هند در لفاظی های خود از ضرورت رونق این مسیر بین المللی می گویند، اما هندی ها تمرکز خود را بر کریدور تازه تاسیس هند خاورمیانه اروپا گذاشته اند و روس ها نیز دغدغه اصلی شان دور زدن تحریم ها از طریق شیخ نشین دبی است. در اینجا ایران مانده است و انبوهی از وعده ها که عملا ارزش توجه ندارد. به تازگی وزیر خارجه هند مجدد اهمیت کریدور جنوب شمال را یادآور شد و توسعه این مسیر ترانزیتی را به نفع تمامی جهان دانست. در طول سال های اخیر به وفور از این جملات شنیده ایم که بیشتر خوراک رسانه ها بوده و رنگ واقعیت به خود ندیده اند. لازم به ذکر است که در یک هفته اخیر و پس از موضع گیری روسیه در قبال جزایر سه گانه خلیج فارس و به تبع آن احضار کاردار سفارت روسیه به وزارت امور خارجه، ظاهر سازی زیرکانه ای از سرگئی لاوروف، سیاست مدار کهنه کار روسیه صورت گرفت که سران ایران را دل خوش کنند که روسیه همچنان به کریدور جنوب شمال اهمیت می دهد. 

جالب آن است که در همین نشست خبری به وضوح از عدم تمایل دو عضو اصلی بریکس به کریدرو جنوب شمال ایران سخن به میان آمد. وزرای خارجه هند و روسیه در نشست خبری مشترک اخیر خود بر همیت دو کشور برای راه اندازی خط ترانزیتی بین بندر چنای هند و بندر ولادی وستوک تاکید کردند. لازم به ذکر است که بندر چنای هند در سواحل خلیج بنگال قرار دارد و بندر ولادی وستوک نیز در خاور دور روسیه و در مرز دریایی با شبه جزیره کره واقع شده است. تاکید وزرای خارجه دو کشور هند و روسیه بر ارتباط این دو بندر پیام واضحی برای ایران دارد، هند و روسیه تمایلی برای عبور از کریدور جنوب شمال ایران ندارند، چرا که مسیر دور و اقیانوسی را به مسیر زمینی ایران ترجیح می دهند. این بدان معناست که کشتی های هندی می توانند از سواحل شرقی شبه جزیره هند به دل اقیانوس هند زده و پس از عبور از سواحل غربی اقیانوس آرام در نزدیکی سواحل کره شمالی به بندر دور افتاده ولادی وستوک روسیه برسند. ولادی وستوک 600 هزار نفر جمعیت داشته و تا مسکو بیش از 6 هزار کیلومتر فاصله هوایی دارد. 

آینده چه می شود؟

به نظر می رسد با ادامه این روند، کریدور جنوب شمال جایگاه بین المللی پیدا نخواهد کرد. حتی اگر قطار به آستارا برسد و چابهار توسعه یابد، همچنان امیدی به آینده نیست. از قرار معلوم دو کشور تاثیرگذار در موافقتنامه سال 1379 در سن پترزبورگ عزم جزمی برای راه اندازی تمام عیار این مسیر ترانزیتی از خود نشان نمی دهند و هر از چند گاه در نشست های خبری اظهار می کنند که حواسشان به کریدور جنوب شمال نیز است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 2 2

    چه هند يا روسيه يا اغلب كشورها شريك راهبردي صد در صد نمي شوند و در روابط بين الملل نبايد دنبال نگرش صفر و يكي بود و نمي توان با وجود اختلافات، قطع همكاري كرد بلكه مي توان با هر كشور به اقتضاي منافع مشترك و با رعايت حكمت و عزت و مصلحت همكاري نمود. روسيه و هند هر دو محتاج كريدور شمال جنوب هستند و چون كشورهاي وسيع و داراي ترابري انبوه هستند نمي توانند به يك يا دو معبر متكي باشند و ضمنا وجود كريدور از شرق هند از طريق دريايي به شرق روسيه منافاتي با كريدور شمال جنوب ندارد و بارهاي مناطق غربي روسيه از آن مسير حمل نمي شوند. البته ما در همكاري با روسيه و ديگر قدرتهاي بزرگ بايد با دقت مضاعف منافع خود را تأمين و از دست اندازي بيگانه به منافع ملي پيشگيري نماييم.

    • اکبر 0 2

      این همه دفاع از روسها چه معنی و مفهومی داره؟
      روسها در مباحث اقتصادی قطعا در کریدور شمال جنوب کلاه گذاشتند سر ایران چون از ابتدا دروغ گفتند و قصد سرمایه گذاری نداشتند و فقط وعده هایی برای آینده می دهند.

    • مهدی 0 1

      ؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!! و دیگر هیچ به این جانبداری از دشمن ترین کشور با ایران.
      همین هفته قبل جزایر سه گانه را به امارات پیش کش کرد.
      یه ذره در مورد تاریخ ایران و روس مطالعه بفرمایید.
      منافع چه کارها که نمی‌کند.

  • ناشناس 2 2

    شغل امثال شما در مورد روسیه دقیقا خلط مبحث است هیچ کدام از مقامات و سیاستمداران ارشد ایران از روسیه به عنوان یک شریک مشترک المنافع مثل روابطی که بین آمریکا و انگلیس جاریست نام نبردن روس ها در واقع برای ما شریکی هستند در یکسری از موارد و در مواردی هم با این ها اختلاف داریم اما دسته شما تلاش می کند که این اختلافات را پررنگ کند چند تا نکته تاریخ برای قرن پیش هم تنگش بگذارد چند تا خبر ضدشرقی دیگر هم کنارش بچینه و بگه اوه چقدر این روس ها اهریمن و بد هستند !!! باور می کنید این بازی ها دیگر برای مردم رو شده ؟ دوره قبلی , ایران تماما به سمت غرب حرکت کرد هسته ایی رسما و امثال هوافضا به شکل غیررسمی تعطیل شد فعالیت های ایران در منطقه و فعالیت های نظامی هم تا حد بسیار زیادی فریز شد وزیر خارجه وقت ما و مقامات آن زمان ما بیشتر در شهرهای اروپایی بودند تا در ایران ! حتی دو رئیس جمهور ایران و آمریکا با هم صحبت هم داشتند شما که عاشق غرب هستید بیاید بگید تهش چی شد ؟ هیچی تحریم ها بیشتر شد برجام را پاره کردند ادبیات و فعالیت های خصمانه این ها حتی بیشتر شد تروریسم , فتنه , جنگ افروزی در منطقه و ... بیشتر شد و حتی در ازای این همه فعالیت پیش دستانه ایران , یک کانال مالی برای واردات دارو و غذا به ایران هم باز نکردند هنوز هم واردات دارو از سمت غرب به شکل غیرمستقیم تحریم است و بعضی مردم ما از همین تحریم جان می دن و زجر می کشن حتی هواپیمای مسافربری ما را هم تامین نکردند همین هایی هم که آمد بدون پشتیبانی و خدمات مانده کشور ما از رفتن به سمت غرب , چند بار دیگر ضربه تاریخی بخورد خوب است که شما بالاخره متوجه ماهیت غرب بشوید ؟ اگر روسیه یا چین یک حرف اضافی زدند که البته اعتقادی هم بهش ندارند و دنبال منافعی می گردند غرب که اساسا حکومت ما و کشور ما را قبول ندارد و ول کن طرح هایی مثل تجزیه علیه کشور ما هم نیست , شما بارها و بارها کریدور جهانی شمال جنوب را به شیوه های مختلف کوبیدین چند تا خبر برای کوبیدن قطعه ریلی رشت آستارا کار کردین ؟ چند تا خبر از بی میلی هند و روسیه نسبت به این طرح کار کردین ؟ و ... هر شهروندی می داند این کریدور برای ایران و ایرانی هم درآمد ارزی فوق العاده دارد هم اثر ضدتحریمی دارد هم روسیه و هند به هزار دلیل به این کریدور محتاجند الان باید در مورد شما چی فکر کنیم ؟ وقتی ایران و روسیه در بسیاری از موارد , همکار هم هستند مثل بحث های اقتصادی تحریمی , نظامی و ... خیلی جاها به داد هم رسیدند و شما می گید روس ها اخی هستند خوب اگر با روس ها و چینی ها و امثالهم کار نکنیم پس با کی کار کنیم ؟ با غرب ؟! غرب اصلا ما را آدم حساب می کند ؟
    قبل از اینکه کلا توسط مردم شیفت دیلیت بشید دست از سیاست های نخ نما بردارید الان دیگر سال 1390 تا 1400 نیست که مردم در یک جوی به نام "آمریکا چقدر خوبه" باشند و این ها را از شما بپذیرند مردم برای بار nآم در تاریخ خود , تجربه کردند که رفتن به سمت غرب به کجا می رسه اون سلبریتی هایی هم که برای ضریب دادن به جوگیری بعضی مردم استفاده کردین هم باعث بدبینی کلی مردم نسبت به سلبریتی ها شد این ها هم برگه ایی بودند که سوختند .
    بنظر بهتر می بود که از غرب می خواستید یک چیزی هم بهتون بده که الان اونو رو کنید و دستتون انقدر خالی نمی موند . دست از تخریب بردارید تاریخ بد قضاوت خواهد کرد .

    • رضا 0 2

      کمی هم خودت فکر کنی بد نیست.
      ظاهرا اسیر جنگ رسانه و تبلیغات شدی.
      هر وگفت تونستی به این سوال جواب بدی که چرا روسیه و هند در رسانه ها و تبلیغات میگن کریدور شما گا و جنوب خوبه ولی هیچگونه سرمایه گذاری در این مسیر نمی کنند؟
      قطعا کلاه گشادی داره میره سر ایران علی الخصوص با مشخص شدن این موضوع که روسها در راه آهن رست آستارا بیخیال شدند البته از اول هن بیخیال بودند چون مسیر راه آهن رشت آستارا براشون گرون تر در میاد.
      فهمیدنش آسونه.

    • مهدی 0 1

      با درود و عرض ادب
      دوست عزیز یا شما منافعی از این حمایت میبری یا کاملا از سر ناآگاهی این مطالب رو بیان میکنید.
      در هر دو صورت که وای به حال ملت ایران با این دست هموطن.

    • ناشناس 0 0

      آقای رضا
      روسیه و هند , ایدئولوژی ما را ندارند که با سر تو شکم آمریکا و اسرائیل و مجموعه غرب بروند هند که هنوز هم زیر نظر فرماندار بریتانیاست و استقلال جدی ندارد روسیه هم در اوکراین درگیر است و اصلا دلش نمی خواد با اسرائیلی ها گلاویز بشه اینو تو بحث تقویت پدافندی سوریه هم نشان دادن ما نباید انتظار داشته باشیم که هند , روسیه و چین مثل ما عمل کنند و به همه مکانیسم تاریخی و دید و نگرشی که به مسائل دارند پشت پا بزنند و سر روابط با ما به دست و پا زدن های جدی بیفتند حقیقت این است که طرح صفرسازی درآمدهای ایران در حال ادامس شما انتظار دارید روسیه و هند و چین با کله بیان و تو طرحی مثل کریدور شمال جنوب و امثالهم که دقیقا مخالف طرح های خصمانه علیه ایران است شرکت کنند ؟ ما باید کندی عملکرد این ها را درک کنیم ضمن اینکه همکاری ایران با روسیه و چین بیشتر ابعاد پشت پرده و پنهانی دارد خصوصا در بحث اقتصادی و نظامی که لازم است امثال شما بیشتر در موردش مطالعه داشته باشید تا بفهمید همکاری عمدتا پنهان برای همه کشورهای این محور با هم مورد نیاز است .
      حالا شما که اسیر جنگ تبلیغاتی و رسانه ایی نشدی بگو :
      ما سر بعضی موضع گیری های چین , هند و روسیه قید این ها را زدیم قید منافع بزرگی که با این ها هم داریم را هم زدیم بعد با کدام کشور کار کنیم ؟؟؟؟
      شما یک کشور مثال بزن تا بفهمیم که کی اسیر تبلیغات و جنگ رسانه ایی شده هوایی حرف زدن که سادس .
      اتفاقا جنگ رسانه ایی آنگلوصهیون ها که ادامش سر از بعضی رسانه های تحت تاثیر ما در میاره همینه که هر بار دنبال یک چیزی بگردند که خصوصا روابط ایران , روسیه و چین بهم بریزه تا هر 3 کشور به گوشه رینگ برن شما و امثال شما باید یک مطلب بسیار ساده و ابتدایی را بفهمی :
      وقتی یک نیروی زیاد به شکل متمرکز بر وسط یک میز وارد می شه آن میز قطعا خورد می شه اما وقتی این نیروی زیاد , پخش بشه آن میزان توان پایداری خواهد یافت ایران , روسیه , چین , کره شمالی , ونزوئلا , کوبا , سوریه و ... فشار غرب را تقسیم کردند هر کدام از این کشورها از پا دربیاد فشار خیلی بیشتری به بقیه می آد ایران از پا دربیاد فشار روی چین و روسیه حداقل 2 برابر می شه و بالعکس یعنی یک دومینوی تصاعدی برقراره درنتیجه کشورهای این محور در یک اتحاد نانوشته قرار گرفتند که خصوصا اقتصادی نظامی امنیتی یکدیگر را حفظ کنند این به معنای اتحاد ذاتی و باور و نگرش تماما یکسان به تمام مسائل و یکی بودن نظرات در همه امور نیست .
      شما و امثال شما در جو ضد روسی و ضد چینی اسیر شدین و هیچ جوابی هم بابت دوره 90 تا 1400 و هیچ جوابی هم بابت کشورهای جایگزین برای همکاری ندارید فقط ترند روز را تکرار می کنید همین .

  • احمدی 0 1

    روسهادرطول تاریخ عملاثابت کرده اندکه نمیتواننددوست وشریک راهبردی برای ایران باشند.وهمواره ازپشت به ماخنجرزدند.جداکردن بخشهایی ازایران طی معاهده گلستان وترکمنچای،حمایت تسلیحاتی ازصدام درطول جنگ۸ساله،کاهش سهم ۵۰درصدی ازسهم دریا خزربه ۲۰درصدواکنون حمایت ازقطعنامه اعراب درخصوص جزایرایرانی ابوموسی،تنب بزرگ وتنب کوچک.آنهم درشرایطی که بدلیل تجاوزروسهابه اکراین موردغضب وتحریمهای جهانی قرارگرفته.بایدقبول کنیم که روسهاهمواره نمک نشناس ودشمن قسم خورده ماهستند.حداقل درشرتیط کنونی بحاطرتجاوزبه اکراین ازآن حمایت نکنیم ودرتحریمهاعلیخ روسیه سازمان ملل وجهان رایاری دهیم تاازغضب وتنش جهان علیه خودبکاهیم.

  • م 0 1

    روسیه وچین به این کریدور نیاز حیاتی دارند، ایران خط ریلی را متوقف کند ودر حق شهیدان این مرز و خاک وملت شریف ونجیب ایران ادامه ندهند، کریدور شمال وجنوب وحمل ونقل آستارا رشت را برای ورود روسیه وکشورهای بیگانه جلویش را بگیرند وگرنه خداوند نمی گذارد مردم بیشتر صدمه ببینند ،روسیه چین ودیگر کشورهای همسایه ایران فقط برای نابودی ایران حرکت می کنند ‌منافع ملی کشورشان را به هیچ قیمتی نمی فروشند.

  • مجید 0 1

    باآمریکا کنار اومدن بهتر است از روسیه

    • ناشناس 0 0

      مملکت جهان سوم یعنی همین شماها که از تاریح درس نمی گیرید حداقل اجازه می دادین به 1420 1415 برسیم یکم از گند برجام بگذره بعد دوباره از اعتماد به غرب حرف می زدین .

  • حقی از قم 0 0

    ۹۸ درصد شهدای جنگ عراق تیر و تکش روسی تو قلبشون زیر خاکند اونموقع این پدر سوخته ها پوتین را بغل هم میگیرن مرگ بر روسیه و دوستانش در ایران

  • ناشناس 0 0

    روسیه شریک قابل اعتماد که نیست یک همسایه شرور و خائن است

  • ناشناس 0 0

    فعلا جلوی اختلا سهای داخل کشوررا بگیرند بقیه پیشکش( من از بیگانگان هر گز ننالم که برمن هرچه کرد آن شنا کرد) درداخل مردم ما گرفتار تضاد منافع هستند وبد جوری به همدگیر ضربه میزنند مشگل یکی دو تا نیست عرق انسانیت ووطندوستی کلا در کشور خشگ شده است