| کد خبر: 264888 |

حمل‌ ونقل ریلی راهکاری هوشمندانه برای چالش‌ های حمل‌ ونقل شهرهای اقماری

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی، اهمیت توسعه حمل ونقل ریلی را به عنوان یکی از راهکارهای موثر مواجهه هوشمندانه با چالش های حمل ونقل بین کلان شهرها و شهرهای اقماری برشمرد.

تین نیوز

معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی، اهمیت توسعه حمل ونقل ریلی را به عنوان یکی از راهکارهای موثر مواجهه هوشمندانه با چالش های حمل ونقل بین کلان شهرها و شهرهای اقماری برشمرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی زاده معاون حمل ونقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به افتتاح مترو پرند بیان کرد: متروی پرند به طول ۱۸ کیلومتر بوده و در امتداد مترو تهران، از شهر آفتاب شروع شده و با عبور از فرودگاه امام خمینی(ره)، به شهر پرند ختم می شود.

وی افزود: این پروژه با اعتباری بیش از ۷۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات وزارت راه وشهرسازی و ۲۰۰ میلیارد تومان از محل بودجه های عمومی دولت تکمیل شد و پیش بینی ها نشان می دهد متروی پرند روزانه حدود ۱۳ تا ۱۵ هزار مسافر را جابه جا کند که نقش موثری در حمل ونقل حومه ای کلان شهر تهران ایفا خواهد کرد.

افندی زاده ضمن تشریح تعاریف و ویژگی های قطار حومه ای، اظهار کرد: قطار حومه ای یکی از سیستم های حمل ونقل است که برای خدمت رسانی به ساکنین شهرها و شهرک های اقماری کلان شهرها مورد استفاده قرار می گیرد. این قطارها معمولاً در مقایسه با قطارهای شهری دارای ایستگاه های کمتر و با فواصل بیشتر بوده، بنابراین سرعت عملکردی بالاتری دارند، به نحوی که سرعت عملیاتی آنها معمولاً بین ۵۰ تا ۲۰۰ و حتی در انواع قطارهای پرسرعت به ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت می رسد.

دبیر شورای عالی هماهنگی ترابری کشور به نقش مهم قطار حومه ای با توجه به توزیع جمعیتی بین کلان شهرها و شهرهای اقماری اشاره کرد و گفت: امروزه در بسیاری از کشورها نظیر کشور ما، که تمرکز جمعیتی از کلان شهرها به شهرها و شهرک های اقماری انتقال یافته است و ساکنین این مناطق برای فعالیت و کار به کلان شهرها رفت و آمد می کنند، برنامه ریزی و اقدام برای ایجاد و توسعه تسهیلات حمل ونقلی به منظور جابه جایی مسافران هرروزه این شهرها و شهرک ها، امری ضروری و اجتناب ناپذیر است. در این میان قطار حومه ای به دلیل مزایای برجسته آن، نقش مهمی برای این نوع خدمت دهی دارد.

وی یادآور شد: بر اساس آمارهای منتشره، روزانه حدود ۳ میلیون سفر بین شهرها و شهرک های اقماری اطراف و کلان شهر تهران انجام می شود. بنابراین برنامه ریزی برای سازماندهی و ساماندهی این سفرها در چارچوب طراحی و اجرای زیرساخت های موثر ترابری از جمله قطار حومه ای در دستور کار وزارت راه وشهرسازی قرار دارد.

افندی زاده افزود: قطار حومه ای در بسیاری از کشورهای جهان توسعه یافته است که از جمله می توان به چین، استرالیا، اتریش، بلژیک، اسپانیا، دانمارک، فرانسه، آلمان، هند، ایتالیا، ژاپن، هلند، سوییس، ترکیه و انگلستان اشاره کرد. توسعه قطار حومه ای ضمن جابه جایی ایمن، اقتصادی، راحت، ساده و عادلانه ساکنین مناطق حومه کلان شهرها، باعث تغییر شیوه سفر آنها از وسایل نقلیه شخصی به قطار حومه ای شده، لذا کاهش ازدحام ترافیک در مسیرهای منتهی به کلان شهرها و معابر داخلی آنها، ارتقای ایمنی، کاهش مصرف سوخت و ارتقای شاخص های زیست محیطی از جمله کیفیت هوا را به دنبال خواهد داشت.

معاون حمل ونقل وزیر راه وشهرسازی در پایان تاکید کرد: افتتاح مترو پرند تبلور رویکرد عدالت محور دولت سیزدهم در ایجاد دسترسی هر چه موثرتر عموم ساکنین در مناطق مختلف به سیستم ها و خدمات حمل ونقلی کارا و اقتصادی است و در آینده نزدیک شاهد توسعه این سیستم ها در حومه کلان شهرها خواهیم بود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.