| کد خبر: 256543 |

درسی که می توان از فرانسه گرفت

◄ سفر با هواپیما در مسیرهای کوتاه ممنوع

فرانسه در راستای کاهش گازهای گلخانه‌ ای، پروازهای کوتاه خود را ممنوع و اعلام کرد: مسیرهایی که امکان سفر میان آنها با قطار در کمتر از دو ساعت و نیم وجود دارد، ممنوع خواهد شد.

تین نیوز

هواپیما سهم موثری در افزایش گازهای گلخانه ای دارد؛  انتشار گازهای گلخانه ای در ارتفاعات بالاتر با خطر بالاتری همراه است و اثرات مخرب آن مناطق وسیع تری را در برمی گیرد؛ گفته می شود آلودگی یک کیلومتر سفر هوایی به مراتب بیشتر از سایر اشکال حمل و نقل است.

در حالی در ایران به دنبال ساخت فرودگاه در شهرستان های مختلف با فشارهای سیاسی و حتی برخی از نمایندگان مجلس هستند که کشوری مانند فرانسه پروازهای کوتاه خود را ممنوع کرده است.

جالب است که بدانید همین آلودگی هوا به واسطه هواپیما حتی شهروندان مشهدی را چند سالی است که رنج می دهد. ساخت فرودگاه مشهد به حدود 70 سال قبل برمی گردد که در آن مقطع زمانی فاصله بسیاری با شهر داشت اما به مرور با ساخت وساز در این اطراف فرودگاه، این فرودگاه در داخل شهر قرار گرفت و امروزه آلایندگی که توسط این فرودگاه تولید می شود مسئولان را به فکر تاسیس فرودگاه جدید انداخته است.

کارشناسان میزان آلودگی پرواز هواپیماها در آسمان شهر مشهد را همتراز با آلودگی ۶۰۰ هزار خودرو دانسته اند؛ بدام معنا که اگر هواپیماها از آسمان مشهد بروند یک سوم از آلودگی هوا کمتر خواهد شد.

جالب است که بدانید در سال 2007 برای اولین بار گروه های زیست محیطی سازمان حفاظت از محیط زیست را مجبور کردند تا میزان انتشار کربن هواپیما را تحت قانون هوای پاک کنترل کند و در سال ۲۰۱۰ شکایت خود را تقدیم دادگاه فدرال کردند و این دادگاه در سال ۲۰۱۲ به نفع آن ها رای خود را صادر کند.

بر همین اساس در سال 2010 شورای بین المللی حمل و نقل پاک، اعلام کرد که حمل ونقل هوایی باعث انتشار ۱۱٪ گازهای دی اکسید کربن  در ایالات متحده شده است.  

ممنوعیت پروازهای کوتاه در فرانسه

شبکه خبری بی بی سی، در گزارشی عنوان کرده است که این اقدام فرانسه در راستای کاهش گازهای گلخانه ای بوده است؛ در واقع بر اساس این طرح فرانسه قصد دارد که پرواز در مسیرهایی که امکان سفر میان آنها با قطار در کمتر از دو ساعت و نیم وجود دارد را ممنوع کند.

لورن دانسیل، سرپرست گروه صنایع خطوط هوایی برای اروپا در این باره تاکید کرد: این طرح نباید مشکل حمل ونقلی برای شهروندان این کشور ایجاد کند، از این رو مقامات دولت باید در عوض از راه های واقعی و قابل توجه برای حل این مشکل حمایت داشته باشند.

در این گزارش آمده است؛ میزان دی اکسیدکربنی که یک هواپیما به طور متوسط برای هر مسافر منتشر می‎ کند ۷۷ برابر قطار در همان مسیر است، با این حال قطار ارزان تر است و زمان هدر رفته هم به ۴۰ دقیقه محدود می شود.

برای مطالعه بیشتر گزارش فرودگاه گناباد؛ تازه واردی در جمع فرودگاه های بی مسافر و غیراقتصادی را در تین نیوز بخوانید.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.