| کد خبر: 256356 |

گزارش نظارتی ارزیابی وضعیت زیرساخت های حمل و نقل ریلی کشور؛

◄ یارانه پنهان حمل و نقل جاده ای چه بر سر حمل و نقلی ریلی آورد؟

مرکز پژوهش های مجلس گزارش نظارتی ارزیابی وضعیت زیرساخت های حمل و نقل ریلی کشور را منتشر کرد.

تین نیوز

مرکز پژوهش های مجلس گزارش نظارتی ارزیابی وضعیت زیرساخت های حمل و نقل ریلی کشور را منتشر کرد.

به گزارش تین نیوز ، در چکیده این گزارش آمده است: ارتقای سهم ارزش افزوده بخش حمل و نقل در تولید ناخالص ملی کشور با توجه به نقش موثر آن در بعد اقتصادی و اجتماعی، یکی از مهمترین ضرورت های توسعه ملی به شمار می رود.

امروزه استفاده از شبکه ریلی ، در بین حوزه های مختلف حمل و نقل، به دلیل مزایا و قابلیت های ویژه، از جمله حمل انبوه با قیمت مناسب،  افزایش نظم و ایمنی، کاهش تصادفات، قابلیت افزایش سرعت مطمئن، کاهش مصرف سوخت و کاهش آلودگی زیست محیطی، بسیار مورد توجه است.

در همین راستا، توسعه حمل و نقل ریلی، در اولویت سیاست های کلان و مصوبات دولت ها در دهه های اخیر قرار گرفته است، با این حال علیرغم صرف تلاش و هزینه های بسیار در این زمینه، به دلیل فقدان نقشه راه مشخص، یارانه های پنهان سوخت در حوزه حمل و نقل جاده ای، تعدد ،تطویل و افزایش هزینه طرح ها و بازدهی پایین، سهم حمل و نقل ریلی در سال های اخیر، نه تنها افزایش مطلوبی نداشته بلکه کاهش نیز یافته است.

شبکه راه آهن به دلیل هزینه بسیار بالای ساخت، نگهداری خطوط، ایستگاه ها، پایانه ها و تاسیسات جانبی، بخشی از سرمایه ملی محسوب می شود.

حفظ این سرمایه عظیم نیازمند تدوین یک برنامه جامع و منسجم، به منظور ساخت، بهره برداری، تعمیر و نگهداری زیرساخت های حمل و نقل ریلی است.

انجام صحیح و به موقع این اقدام، نقش موثری در ارتقای شاخص های مهم ارزیابی از جمله سرعت، ایمین سیر و حرکت، راحتی و همچنین کاهش هزینه های بهره برداری و افزایش بازدهی سیستم دارد.

در بخش اول گزارش عملکرد دولت در تحقق مواد قانونی برنامه پنج ساله ششم توسعه در حوزه حمل و نقل ریلی بررسی اجمالی شده است.

در بخش بعدی ارزیابی وضعیت نگهداری از یرساخت های شبکه ریلی کشور و اعتبارات مورد نیاز و تحقق یافته این حوزه بر اساس اطلاعات شرکت ملی راه آهن ارایه شده است.

در ادامه گزارش با استناد بر اطلاعات سازمان بازرسی کل کشور به وضعیت بررسی طرح های حمل و نقل ریلی از دید کلان و بیان چالش ها و ارایه راهکارهای پیشنهادی در این رابطه پرداخته شده است.

برای دریافت فایل گزارش اینجا کلیک کنید.

 

downloadFile
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.