| کد خبر: 255539 |

◄ آمادگی سازمان بنادر و دریانوردی برای همکاری با دیگر کشورها

مذاکراتی با کشورهای عربی جهت سرمایه گذاری در بنادر ایران انجام پذیرفته است.

تین نیوز

مذاکراتی با کشورهای عربی جهت سرمایه گذاری در بنادر ایران انجام پذیرفته است. 

به گزارش تین نیوز، علی فتحی عضو هیئت عامل سازمان بنادر و دریانوردی در نشست خبری امروز اعلام کرد که سازمان بنادر ایران آمادگی تشریک مساعی با کلیه کشورهای خارجی را داشته و با کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز مذاکراتی جهت سرمایه گذاری در بنادر ایران انجام شده است.

فتحی درباره دستاوردهای برگزاری 13 همایش حوزه دریانوردی در کشور از سال 1369 تا کنون اشاره کرد: در حوزه کلان طراحی و اجرا تنها کشور خودکفا در منطقه هستیم و در مجموعه کشور هر نوع سازه دریایی در بنادر با بهره گیری از توان و ظرفیت داخلی انجام می پذیرد. به طور مثال سال گذشته فاز 3 اسکله شهید رجایی بندرعباس جهت پهلوگیری شناورهای نسل جدید با ظرفیت 18400TEU به بهره برداری رسید که کلیه بخش ها اعم از طراحی، اجرا و تدوین استانداردها با بهره گیری از توان مهندسین مشاور و پیمانکاران داخلی انجام شده است. 

فتحی در پاسخ به سوال خبرنگار تین نیوز در رابطه با سرمایه گذاری سنگین چینی ها در بنادر منطقه همچون گوادر پاکستان، فاو عراق و مبارک کویت و عدم توجه به بنادر ایران گفت: رویکرد دولت سیزدهم در فعال شدن دیپلماسی، در سطح عادی مذاکرات در حال انجام است. در بخش کارگروه های تخصصی فعال هستیم که ان شاء الله منجر به نتایجی خواهد شد. 

فتحی در پاسخ به سوال در مورد بومی سازی گنتری کرین و توسعه بندر خلیج فارس به جهت رقابت با بندر فاو عراق گفت: در حال حاضر این توانایی را داریم که 850 نوع قطعات و تجهیزات را با بهره گیری از توان شرکت های دانش بنیان در داخل کشور تولید کنیم. همچنین توانایی ساخت شناورهایی که زمانی از خارج وارد می شد را در داخل کشور داریم. طرح مطالعاتی بندر خلیج فارس نیز در حال انجام است و اقدامات اجرایی آن نیز امسال آغاز خواهد شد. در مورد گنتری کرین، با توجه به آنکه نیاز انبوه در کشور وجود ندارد، لذا به علت اقتصادی نبودن، واردات را ترجیح می دهیم.

وی همچنین اشاره کرد که متولی صدور مجوز سازه های دریایی در کشور سازمان بنادر و دریانوردی بوده و کلیه سازه های بخش دولتی و خصوصی می بایست مجوزهای مربوطه را از سازمان بنادر دریافت کنند. 

فتحی در مورد توسعه منطقه مکران و عقب ماندگی در اجرای طرح های توسعه مکران گفت: در حال حاضر مطالعات فنی و اقتصادی پروژه انجام شده و در مرحله نهایی قرار دارد. سعی بر آن داریم که پس از تکمیل مطالعات طرح جامع، اقدامات اجرایی را آغاز کنیم. اقدامات اولیه در نقل و انتقال اراضی موجود در پسکرانه، همچنین استقرار دریایی در حوزه حاکمیتی نیز آغاز شده است. 

وی در ارتباط با همکاری با روسیه در حوزه دریایی گفت: در خصوص بحث های دیپلماسی با کشورهای خارجی بخشی از آن ها مربوط به بنادر می شود که کارگروه های فنی در آن مورد تشکیل شده است. بعضی از کشورها قرارداد در حوزه لجستیک دریایی دارند که در این کارگروه ها در حال پیگیری هستند.

فتحی در ارتباط با جرثقیل های هندی بندر چابهار که مدت هاست بلا استفاده مانده اند گفت: در دو سال اخیر، قرارداد با هندی ها متوقف شده بود که در آینده ای نزدیک این قرارداد نهایی خواهد شد. 

در ادامه فتحی به طرح های جامع در 11 بندر کشور اشاره کرد و گفت: امکان دارد با توجه به شرایط خاص، در یک دوره و بازه طرح جامع بازبینی شود. 

او در مورد ایجاد کریدورهای جدید توسط همسایگان گفت: اگر قرار بر ایجاد کریدورهای جدید بود، کشورها در آن مسیر جدید سرمایه گذاری می کردند. همین که امروز دیگر کشورها درخواست استفاده از مسیر ایران برای ترانزیت و عبور را می دهند، این بدین معنی است که کشور ما را به عنوان منطقه هدف انتخاب کرده اند. در کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز کارگروه های فنی تشکیل شده است. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.