| کد خبر: 255366 |

لزوم بهره مندی از الگوهای جدید حمل و نقل در تهران

شهردار تهران بر لزوم بهره مندی از الگوهای جدید حمل و نقل در شهر تهران تاکید کرد.

تین نیوز

شهردار تهران بر لزوم بهره مندی از الگوهای جدید حمل و نقل در شهر تهران تاکید کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، علیرضا زاکانی در صد وچهل و سومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران با ارائه گزارشی پیرامون حوزه حمل و نقل عمومی ضمن تبریک روز شوراها به اعضای شورا گفت: امیدوارم شورای شهر ششم و مدیریت شهری برگرفته از آن، رضایتمندی مناسبی را برای مردم فراهم کند.

وی در تشریح وضعیت فعلی حمل و نقل عمومی شهر تهران، تصریح کرد: در حال حاضر ۶۶ درصد حمل و نقل شهر تهران با خودروهای شخصی و ۳۴ درصد توسط حمل و نقل عمومی انجام می شود که از این ۳۴ درصد ۱۰ درصد متعلق به مترو، شش درصد توسط اتوبوس و مینی بوس، ۱۶ درصد تاکسی و ۲ درصد نیز توسط تاکسی های اینترنتی انجام می شود.

وی اظهار کرد: در حال حاضر مترو در تهران هفت خط فعال دارد و در حقیقت امکان انتقال ۱۰ درصد مسافر را به خود اختصاص داده اما از فرسودگی ناوگان رنج می برد و از سوی دیگر چهار خط ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ نیز نیازمند توسعه هستند. البته هفت خط موجود نیز نیازمند توسعه هستند.

زاکانی با اشاره به هدف گذاری شهرداری برای سال جاری در حوزه حمل و نقل عمومی و اقداماتی که در دستور کار شهرداری تهران قرار گرفته است، گفت: می خواهیم معادله استفاده از خودروهای شخصی و حمل و نقل عمومی را در سال ۱۴۰۲ به ۴۵ درصد در بخش حمل و نقل عمومی و ۵۵ درصد حمل و نقل خودروهای شخصی برسانیم و در حقیقت جابجایی ۹ درصدی را رقم بزنیم.

وی ادامه داد: در این میان هدفگذاری ما این است که استفاده ۱۰ درصدی مترو را به ۱۲ درصد، ۶ درصد اتوبوس به ۱۰ درصد و ۱۶ درصد تاکسی را به ۲۰ درصد و ۲ درصد تاکسی های اینترنتی را به سه درصد افزایش دهیم. در حقیقت می خواهیم استفاده از ۲۰ درصد مترو و ۲۰ درصد اتوبوس، ۲۵ درصد تاکسی و ون را در سال جاری محقق کنیم.

به گفته شهردار تهران، البته این کار به اعتبارات بالایی نیاز دارد و اگر بخواهیم کلیه ظرفیت ها را به صورت فعال با بهای تمام شده امروز داشته باشیم بر اساس افزایش ارقام به ۶۵۰ هزار تا ۷۰۰ هزار میلیارد تومان نیاز داریم.

زاکانی با اشاره به اینکه در سال گذشته در بودجه ۸۳ همت برای شهرداری تهران در نظر گرفتیم، افزود: در نهایت ۷۲ همت یعنی ۱۴۳ درصد بودجه محقق شد و امسال جلسات دقیق و هدفگذاری های دقیقی در نظر گرفته شده تا امکان استفاده از حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم و برای این کار ۶۴ همت پیش بینی کرده ایم که در متمم بودجه این موضوع ترمیم خواهد شد.

وی با بیان اینکه در راستای سیاست های پیش بینی شده در حوزه حمل و نقل اقدامات بسیاری انجام شده، افزود: کاهش سفر در شهر از جمله سیاست های در نظر گرفته شده است که از طریق هوشمندسازی و مرتفع کردن نیاز به سفر دنبال می شود و نرم افزارهای موبایلی متعددی در حال طراحی است که تا آبان ماه عرضه و رونمایی خواهد شد. مناسب سازی و ایجاد شرایط دسترسی به بهترین شکل نیز در همین راستا دنبال خواهد شد.

شهردار تهران تاکید کرد: مطلوبیت، سیاست دوم ما است که شامل ساماندهی خطوط موجود است. یعنی از ۲۱۱ دستگاه اتوبوس که ۳۴ درصد خطوط را شامل می شود ۷۰ درصد مسافران را جابجا می کند. لذا توجه به این ۳۴ درصد و دقت در تنظیم ۶۶ درصد دیگر خطوط، امکانی را ایجاد می کند که مبتنی بر نیاز مسافر قدم برداریم.

شهردار تهران افزایش کیفیت ناوگان دومین موضوع در نظر گرفته شده در سیاست های حمل و نقلی عنوان کرد و گفت: همانطور که می دانیم ۴۲ رام قطار دی سی داریم که متعلق به دهه ۷۰ است و به بازسازی اساسی نیاز دارد و در حال حاضر با ۲۰ درصد ظرفیت خود کار می کند، اما پس از بازسازی می توانند با ۸۰ درصد ظرفیت خود ارائه خدمات داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه اتوبوسرانی نیز نیاز به بازسازی ونوسازی دارد، افزود: ویژگی سوم در این سیاست افزایش ناوگان است و در کنار کیفیت، افزایش ناوگان نیز مورد توجه قرار گرفت و قراردادهای بسیار خوبی منعقد شده که به زودی اطلاع رسانی آن انجام خواهد شد.

زاکانی با بیان اینکه مسئله چهارم توسعه خطوط است، ادامه داد: مقدمات احداث خطوط ۸ تا ۱۱ مترو فراهم شده و پیش از آغاز سال ۱۴۰۲، ۱۱ کیلومتر مترو احداث شد که خط ۶ را احیاء کرد و روز گذشته نیز ایستگاه علامه جعفری با ۱.۵ کیلومتر تونل افتتاح شد که مطلوبیتی را در این محدوده فراهم می کند. همچنین بی آر تی بزرگراه شهید همت که از قبل مصوبه داشته می تواند به عنوان مطلوبیت جدید از آن نام ببریم و همین موضوع برای تاکسی و ون ها نیز ایجاد خواهد شد.

وی ادامه داد: پنجمین مسئله در حمل و نقل عمومی تعریف الگوهای جدید است. همین موضوع افقی را باز می کند که برای خط ۱۸ کیلومتری از ترمینال شرق تا آزادی تراموا ایجاد شود و همچنین اتوبوس های سه کابینه نیز با وزارت کشور دنبال می شود که همگی آنها می تواند مطلوبیت های جدیدی را فراهم کند. در حقیقت مطلوبیت سفر نیز از دیگر برنامه های ماست تا ۶۶ درصدی که از خودروهای شخصی استفاده می کنند به سمت حمل و نقل عمومی سوق پیدا کنند.

زاکانی با اشاره به الگوهای نظم بخشی در حوزه حمل و نقل عمومی گفت: ساماندهی پارکینگ های شهر نیز به صورت جدی دنبال می شود هوشمندسازی در سفر به صورت اختصاصی دنبال خواهد شد که این هوشمندسازی باید کاهش سفر را به دنبال داشته باشد.

به گفته شهردار تهران، با هوشمندی باید به بهره مندی برسیم و حمل و نقل بار را به صورت مویرگی انجام دهیم. باید به شهروندان توصیه شود که ما به ازای طی مسیر چه میزان را با مترو، اتوبوس و یا تاکسی سفر کنند و در ادامه بتوانیم رفتار افراد را رصد کرده و خدمات ویژه ای به آنها ارائه دهیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.