| کد خبر: 254794 |

قیمت ملک در یک سال ۷۰ درصد افزایش یافته؛

در دنیا سابقه ندارد که دولت مسکن بسازد؛ به جز در شوروی

بیت الله ستاریان، کارشناس حوزه مسکن، درباره معیار قیمت گذاری اجاره در تهران و کلانشهرها و افزایش شدید هزینه اجاره نشینی گفت: معیارها نه دولتی است نه شخصی؛ این اعداد در بازار اجاره که حدود هفت میلیون سند اجاره ای داریم بر اساس بازار آزاد ارزیابی می شود.

تین نیوز

بیت الله ستاریان، کارشناس حوزه مسکن، درباره معیار قیمت گذاری اجاره در تهران و کلانشهرها و افزایش شدید هزینه اجاره نشینی گفت: معیارها نه دولتی است نه شخصی؛ این اعداد در بازار اجاره که حدود هفت میلیون سند اجاره ای داریم بر اساس بازار آزاد ارزیابی می شود. اما چرا یک دفعه پنجاه درصد به اجاره اضافه شد، علت این است که افزایش قیمت ها عموما یکساله است و در یک سال هفتاد درصد قیمت ملک افزایش یافته است .

به گزارش تین نیوز به نقل از انتخاب، چالش های اجاره نشینی در پایتخت و کلانشهرها آسیب های فراوانی برای شهروندان به وجود آورده و منجر به کوچ معکوس و سقوط به طبقات و محلات پایین تر شده است. از سوی دیگر دولت با شعارها و ادعای ساخت مسکن برای بی خانه ها در دو سال اخیر نه تنها موفق به خانه دار کردن مردم طبق وعده های خودش نشده است بلکه منجر به افزایش قیمت شدید در بازار مسکن شده که مسلما کار را برای اجاره نشین ها سخت تر می کند.

بیت الله ستاریان، کارشناس حوزه مسکن، درباره معیار قیمت گذاری اجاره در تهران و کلانشهرها و افزایش شدید هزینه اجاره نشینی به «انتخاب» گفت: معیارها نه دولتی است نه شخصی؛ این اعداد در بازار اجاره که حدود هفت میلیون سند اجاره ای داریم بر اساس بازار آزاد ارزیابی می شود. اما چرا یک دفعه پنجاه درصد به اجاره اضافه شد، علت این است که افزایش قیمت ها عموما یکساله است و در یک سال هفتاد درصد قیمت ملک افزایش یافته است که این تورم و افزایش قیمت خود خانه بر اجاره خود را نشان می دهد و مسلما برای اجاره نشین ها سنگین و سخت است. این مسئله منجر به کوچ معکوس می شود و افراد از جایی که سکونت داشته اند به محیط های کوچک تر یا محلات پایین تر می روند. این روند همواره اتفاق می افتد، هر سال هم که افزایش مسکن داشته ایم به همان نسبت هم در فصل اجاره افزایش داشته ایم. در سال قبل بطور میانگین ۶۷ درصد افزایش قیمت مسکن داشته ایم که بر روی قیمت اجاره نیز تاثیر می گذارد.

وی در ادامه نسبت به فعالیت های دولت در بازار مسکن از جمله مسکن مهر و نهضت ملی مسکن افزود: ما در دنیا این سابقه را نداریم که دولت مسکن بسازد؛ فقط در دوران شوروی آن هم در محدوده کمی دولت مسکن ساخت. در تمام دنیا از جمله ایران طی پنجاه سال گذشته ۹۵ درصد تولید مسکن در اختیار بخش خصوصی بوده است. اینکه دولت نقشه راهش هم برای رسیدن به یک میلیون مسکن درست بوده یا خیر محل بحث است و به نظر من اشتباه بوده است. دولت در بحث ثبت نام و تعهد هم نباید وارد شود، چون وقتی وارد می شود باید پاسخگو هم باشد. وقتی چند میلیون نفر وارد این بازار می شود مسلما تورم ایجاد می شود و قیمت را باید افزایش دهد. دولت وظیفه اش این است که بررسی کند چرا بخش خصوصی نمی تواند مثل بخش خصوصی کشورهای اطراف پاسخگو نیاز جامعه باشد؟ چطور کشورهای همسایه چنین مشکلی ندارند؟

ستاریان درباره برخی ادعاها مبنی بر وام چهار میلیارد مسکن به جوانان گفت: اصلا همین ادعاها و عدد و رقم را باید ضرب و تقسیم کنند بعد حرف بزنند. ما سالانه یک میلیون واحد مسکونی می خواهیم، این چهار میلیارد تومان چقدر از این نیاز را رفع می کند و اصلا به چند نفر می توان ارائه داد؟ فرض هم بگیریم که بانک ها هم این مسئله را قبول کردند، در بازپرداخت آن چند جوان می توانند قسط یک وام چهار میلیارد تومان را بدهند؟ چهارصد هزار میلیارد تومان وام دادن مقدور است؟ مشکل ما فقط پول نیست، وقتی کسری واحد مسکونی داریم این کارها فایده ندارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.