| کد خبر: 25452 |

◄ روایتی از دلایل دو سقوط در دو ماه

تین نیوز | در فاصله دو ماه پس از سقوط هواپیمای ایران 140 در تهران، یک فروند هواپیمای توربو کماندر متعلق به نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران در حوالی شهرستان بم سقوط کرد.

به گزارش خبرنگار تین نیوز در فاصله 2 ماه پس از سقوط هواپیمای ایران 140، یک فروند هواپیمای دو ملخه نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران با 7 سرنشین در حوالی شهرستان بم سقوط کرد و تمامی 7 سرنشین آن جان خود را از دست دادند.

در حالیکه هنوز ابهام در خصوص علل سقوط هواپیمای ایران 140 همچنان ادامه دارد، از سوی سخنگوی کمیسیون امنیت‌ ملی و سیاست‌خارجی مجلس، اعلام شد که نقص فنی تنها علت سقوط هواپیمای نیروی انتظامی است.

سیدحسین نقوی‌حسینی با بیان اینکه مقامات نیروی انتظامی با حضور در نشست هفته آینده این کمیسیون، گزارشی را درباره علل سقوط این هواپیما ارائه می‌کنند گفت: هواپیمای ملخی متعلق به نیروی انتظامی با 7 سرنشین به مقصد زاهدان به علت نقص فنی و سپس برخورد با مانع سقوط کرد و هیچ موضوع دیگری در این حادثه دخیل نبوده است.

در این هواپیما سردار صادقی معاون ایمنی بازرسی کل ناجا، سرهنگ خرسندنیا از پلیس پیشگیری ناجا، سرهنگ درودگر از معاونت عملیات ناجا، طلوعی، سرهنگ فرخی خلبان، سرگرد خلیل‌لو کمک خلبان و ستوان قویدل به عنوان مهندس پرواز حضور داشتند.

هواپیمای توربو کماندر، یک هواپیمای غیرنظامی و مسافری بسیار سبک است که برای پرواز از دو ملخِ نصب شده روی بال‌ها بهره می‌برد.

این هواپیما کاملا غیرنظامی بوده و قابلیت نصب هیچ گونه سلاحی روی آن وجود ندارد. این هواپیماها از نسل همان هواپیماهای آمریکایی ایرو کماندر (Aero Commander) است که اولین نمونه آن در سال 1944 در کالیفرنیای آمریکا ساخته شده است.

ایران پیش از وقوع انقلاب اسلامی تعدادی از این هواپیماها را خریداری کرد تا برای مسافرت مقامات از این هواپیماها استفاده شود. پس از وقوع انقلاب از این هواپیما برای انتقال تجهیزات و تسلیحات و همچنین انتقال فرماندهان نظامی و ستادی در دوران جنگ تحمیلی استفاده می شد.

در سال‌های آغازین جنگ، یکی از توربو کماندرهای هوانیروز که برای تعویض کارکنان در جاده مجاور پادگان سقز فرود آمده بود، به دلیل هوای ابری و نبودن دید مناسب به کوه برخورد کرد و همه خلبانان و کارد پروازی هواپیما به شهادت رسیدند. این، تنها نمونه‌ای است در مورد این هواپیماها به عنوان سقوط در ایران، تاکنون ثبت شده بود.

ساعت 17:45 روز شنبه 19 مهر ماه یک هواپیمای ملخی متعلق به نیروی انتظامی با 7 سرنشین‌ از تهران به مقصد زاهدان پرواز کرد که در ساعت 19:20 این هواپیما ‌‌در حوالی منطقه انار کرمان از رادار خارج شد. ساعتی پس از این حادثه گشت هوایی منطقه اعلام کرد که لاشه این هواپیما را در منطقه چولی پیدا کرده است.

بر اساس گزارش مسئولان ظاهرا نقص فنی، علت اصلی هر دوحادثه ایران 140 و هواپیمای توربو کماندر، اعلام شده است، این در حالی است که هواپیمای ایران۱۴۰ که با حادثه اخیر آمار سوانح آن به شش‌عدد می‌رسد، از سال‌ها پیش مورد انتقادات گسترده کارشناسان قرار داشت، و به‌نظر می‌رسد علت اصلی این سانحه نیز وزن بالای هواپیما هنگام پرواز در یکی از گرم‌ترین روزهای سال می باشد.

به گفته کارشناسان بسیار اتفاق افتاده که هواپیما با اضافه بار پرواز کند، ولی با توجه به گرمای زیاد روز 19 مرداد، و وضعیت موتور این نوع از هواپیماها که کارآیی آن در فصل تابستان کاهش می یابد، به هیچ وجه پرواز ایران 140، منطقی و نرمال نبود.

اگرچه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری 49 روز پس از سقوط ایران 140 در تهران، سه عامل اصلی گرمای هوا، نقص فنی در هواپیما و خلبان را به عنوان عوامل اصلی حادثه اعلام کرد، اما بررسی ها در مورد سانحه سقوط هواپیما توسط مجلس و کمیته بررسی سوانح در حال پیگیری است و بر اساس گفته رئیس کمیته حمل و نقل مجلس، گزارش اولیه از نتایج بدست آمده تا دو هفته آینده در صحن علنی مجلس قرائت خواهد شد.

مسئولان در خصوص هر دو هواپیمای توربو کماندر و ایران 140 گفته اند، موتور این هواپیماها به گونه‌ای ساخته شده که اگر از کار بیفتند می‌توانند مدت زیادی به حرکت خود ادامه دهند. حال باید منتظر نتیجه نهایی بررسی ها در خصوص علل وقوع این سوانح باشیم.

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • هموطن 0 0

    با سلام ظاهرا تین نیوز علاقمند است به هر بهانه ای سری به هواپیمای ۱۴۰ بزند. بهتر است به جای چنین رویه راه اصلاح در پیش گیرد