| کد خبر: 253537 |

◄ ممنوعیت موتورسواری زنان برطرف می شود؟

نوزدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک هفته گذشته در حالی به کار خود پایان داد که شرکت کنندگان در این کنفرانس شاهد اتفاقی جالب در مراسم اختتامیه آن بودند.

تین نیوز

نوزدهمین کنفرانس مهندسی حمل و نقل و ترافیک هفته گذشته در حالی به کار خود پایان داد که شرکت کنندگان در این کنفرانس شاهد اتفاقی جالب در مراسم اختتامیه آن بودند.

به گزارش تین نیوز ،  این کنفرانس روز دوشنبه، 15 و سه شنبه، 16 اسفند، 1401  توسط سازمان حمل و نقل ترافیک و شهرداری تهران برگزار شد.

در مراسم اختتامیه این کنفرانس به مناسبت همزمانی آن با عید نیمه شعبان و گویا روز جهانی زن، قرعه کشی برای اهدای اسکوتر و موتور برقی صورت گرفت که فقط مشمول حال زنان حاضر در این کنفرانس شد.

 این اقدام برگزار کنندگان کنفرانس، با توجه به این که زنان امکان اخذ گواهینامه موتورسواری ندارند، برای بسیاری از حاضران در مراسم این شائبه را به وجود آورد که با توجه به حضور پر رنگ فرماندهان پلیس در این کنفرانس، آیا قرار است تغییراتی در مقررات فعلی گواهینامه موتورسواری زنان صورت گیرد؟ و ارایه این اسکوترها و موتورسیکلت های برقی به زنان حاضر در این مراسم، زمینه سازی برای این اقدام بود  یا به طور نمادین انجام شده و قرار است این وسایل نقلیه به اعضای مذکر خانواده دریافت کنندگان هدیه شود.

 

مانع اصلی برای موتورسواری زنان

در مجله بیمه دات کام، آمده است مطابق قانون راهنمایی و رانندگی، هر شخصی که گواهینامه داشته باشد، ممنوعیتی برای استفاده از موتور سیکلت ندارد. اما ذیل بند ۲۰ این قانون، تبصره زیر عنوان شده است: «صدور گواهینامه رانندگی موتور سیکلت برای مردان، بر عهده نیروی انتظامی جمهوری اسلامی ایران است.»

طبق همین تبصره پلیس راهور از صدور گواهینامه برای زنان امتناع می کند. وکلا معتقدند که از طریق این تبصره نمی توان حکم به ممنوعیت موتور سواری بانوان داد. چون از این تبصره می توان برداشت دیگری هم داشت. مثلا: صدور گواهینامه رانندگی موتور سیکلت برای زنان از سمت مرجع دیگری قابل پیگیری است.

این مجله تاکید می کند: بر اساس بند «الف» ماده ۲ آیین نامه صدور انواع گواهینامه های رانندگی، فقط «داشتن حداقل ۱۸ سال تمام»، «ارایه گواهی سلامت جسمی و روانی از مراجع صلاحیتدار پزشکی»، «ارایه گواهی طی دوره های آموزش نظری و عملی از آموزشگاه ها یا مراکز مجاز آموزش رانندگی» و «قبول شدن در آزمون های تئوری آیین نامه و مهارت عملی رانندگی با موتورسیکلت دویست سی سی» جزو شرایط صدور گواهینامه موتورسیکلت شناخته شده و شرط «مرد"» بودن برای صدور گواهی نامه موتور در هیچ کجای این آیین نامه ذکر نشده است.

این در حالی است که به نوشته ایسنا، در تاریخ مهر ماه سال ۱۴۰۰، رییس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ در پاسخ به چرایی عدم صدور گواهینامه موتور سیکلت برای زنان اظهار داشت: «برای ما زن و مرد فرقی نمی کند، ما طبق قانون رفتار می کنیم و سلیقه شخصی را در این کار دخیل نمی کنیم.»

در همین راستا،  آبان ماه سال 1401 روزنامه شرقی نقل قولی از سرهنگ علی اصغر شریفی رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران بزرگ درباره موتور سواری زنان را منتشر کرد که بر اساس آن، وی گفت: تکلیف پلیس درباره موتورسیکلت برقی یا بنزینی یا اتوماتیک یا دنده ای مشخص است؛  نظر پلیس موتور موتور است و تفاوتی در نوع آن نیست.

سرهنگ شریفی درباره موتورسواری زنان خاطرنشان کرد: قانون در این باره سکوت کرده و ما هم سکوت می کنیم؛ قانون گفته هر کسی که گواهینامه موتورسیکلت دارد می تواند رانندگی کند، اما هیچ خانمی گواهینامه موتورسیکلت ندارد؛ تبصره ماده ۲۰ صدور گواهینامه موتورسیکلت برای مردان را بر عهده نیروی انتظامی گذاشته است.

 

راهکار حل مشکل موتورسواری زنان

به نوشته ایسنا، علیرضا اسماعیلی، کارشناس ارشد ایمنی راه و ترافیک در مورد راهکار حل این مشکل معتقد است: برای استفاده زنان از این وسیله نقلیه، باید موانع مربوط به آن برداشته شود. اصلی ترین مانع بر سر راه این موضوع این است که به زنان گواهینامه داده نمی شود. در ماده ۲۰ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی ذکر شده است که صدور گواهینامه رانندگی برای مردان توسط نیروی انتظامی انجام می شود. این در شرایطی است که قانون درباره زنان سکوت کرده است. با استناد به همین مورد، برخی از حقوقدانان معتقدند می توان از همین موضوع برای اصلاح قانون مذکور بهره برد با توجه به اینکه در قانون مستقیما به این موضوع که نباید به زنان گواهینامه موتورسیکلت داد اشاره نشده است. می توان از این موضوع استفاده کرد و اصلاحاتی در قانون انجام داد و ۵۰ درصد جامعه را از این امتیاز بهره مند کرد.

این کارشناس ارشد ترافیک با اشاره به پیامدهای مثبت اضافه شدن زنان به جمع راکبان موتورسیکلت تاکید کرد: الان وقت این است که این موضوع در کشور ما اصلاح شود. اگر برخی ها نگران مسئله پوشش زنان هستند، کلاه کاسکت پوشش کاملی است. همچنین زنان ایرانی به قوانین و دستورالعمل های ترافیکی مقید هستند و آن ها را رعایت می کنند و از این نظر نیز جای نگرانی وجود ندارد.

به عقیده این کارشناس ترافیکی که سابقه فعالیت در پلیس راهنمایی رانندگی هم دارد، زنان در رانندگی نسبت به مردان کمتر تخلف می کنند. حتی ممکن است حضور رانندگان زن در ناوگان موتورسیکلت کشور، باعث توجه بیشتر مردان به رعایت قوانین و مقررات ترافیکی شود. فضای موتورسیکلت های ما می تواند با ورود زنان بهبود پیدا کند.

او افزود: استفاده از موتورسیکلت باعث کاهش تعداد خودروهای شخصی و به تبع تعدیل شرایط ترافیکی شهر خواهد شد. فراتر از همه این موارد، موتورسواری حقی است که بسیاری از زنان که به آن علاقمند بوده اند از آن محروم شده اند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.