| کد خبر: 253182 |

◄ جاده ها قربانی می گیرد/ سفرهای نوروزی بدون برنامه ایمنی

در آستانه شروع تعطیلات عید و آغاز سفرهای نوروزی ، آماده سازی شرایط برای انجام هرچه بهتر این سفرها ضروری شده است.

تین نیوز

در آستانه شروع تعطیلات عید و آغاز سفرهای نوروزی ، آماده سازی شرایط برای انجام هرچه بهتر این سفرها ضروری شده است.

به گزارش تین نیوز ، در همین راستا از مدتی پیش لزوم کاهش تلفات ناشی از تصادفات جاده ای نیز بیشتر از قبل مورد توجه مسئولان قرار گرفته است.

یکی از راه های کاهش سوانح و تلفات جاده ای، تامین ایمنی کاربران جاده ها از طریق ایمن سازی جاده هاست.

در همین زمینه وزیر راه و شهرسازی در اولین روز اول اسفند ماه امسال در حاشیه جلسه مشترک استانداران و وزیر کشور گفت: ۸۷۸ نقطه حادثه خیز با فراوانی قابل توجه تصادفات رانندگی و فوتی و مصدومیت شدید در کشور داریم که رفع خطر و حادثه خیزی آنها در دستور کار قرار گرفته و تا پایان سال ۲۰۰ نقطه از ۸۷۸ نقطه حادثه خیز رفع خطر خواهد شد.

آن چنان که ایسنا نوشت، مهرداد بذرپاش افزود: بی تردید رفع خطر همه این نقاط به سرعت در دستور کار قرار دارد و از سوی دیگر ۸۰۰۰ کیلومتر از حدود ۲۹۰ هزار کیلومتر راه های فرعی و اصلی مسیر حادثه خیز شناسایی شده که رفع خطر آنها نیز در دستور کار مجموعه نظارتی پلیس و سازمان راهداری قرار گرفته است.

این در حالی است که فرمانده نیروی انتظامی روز پنج شنبه 11 اسفند در دیدار با تولیت آستان مقدس فاطمه معصومه ( س) گفت: با همراهی دولت و با اجرای برنامه‌ های تدوین‌ شده، به دنبال کاهش ۵۰ درصد تصادفات و مرگ‌ و میرهای جاده‌ای در کشور هستیم.

بر اساس خبری که ایرنا منتشر کرده، احمدرضا رادان افزود: به‌رغم اینکه آمار تصادفات جاده‌ای از ۲۸ هزار نفر طی سال‌های اخیر به حدود ۱۷ هزار نفر رسیده اما هنوز فاصله بسیار طولانی با نقطه مطلوب دارد؛ م رگ هر فرد در جاده یا ایجاد معلولیت وی، در افزایش آسیب‌ های بعدی و خانوادگی نقش بسیار ویژه‌ای دارد.

تنها یک روز پس از این اظهارات فرمانده نیروی انتظامی، داریوش امانی رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای نیز در نشست هم اندیشی، برنامه ریزی و هماهنگی سفرهای نوروزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، عنوان کرد: کاهش ۵۰ درصدی تلفات جاده ای، از رویکردهای اصلی وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری در نوروز ۱۴۰۲ است.

رئیس سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای تصریح کرد: در طرح نوروزی امسال راهدارخانه های کشور آماده خدمت رسانی به مسافران خواهند بود، همچنین همه اماکن موجود تحت اختیار در ۳۰ کیلومتری شهرها با توجه به ایفای نقش موثر در ارتقای ایمنی سفرها اقدام به خدمات رسانی می کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ۱۸ هزار میلیارد تومان اعتبار به منظور تکمیل و اجرای پروژه های در حال ساخت به ادارات کل راهداری استان ها اختصاص یافته و تکمیل و بهره برداری از پروژه های با پیشرفت فیزیکی بیش از ۷۰ درصدی در اولویت کاری امسال است.

در عین حال، مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم و آسیب های اجتماعی دادستانی کل کشور نیز با ورود به موضوع تصادفات جاده ای گفت: در اثر تصادفات جاده ای در کشور روزانه 45 تن کشته، هزار تن مجروح و 100 تن معلول و و هزار میلیارد ریال خسارت و کاهش درآمد 200 خانوار ایجاد می شود که نگران کننده است.

وی افزود: آمار تصادفات جاده ای سالیانه نشان می دهد خسارت تصادفات سالیانه معادل 4 تا 7 درصد تولید ناخالص داخلی است و 370 هزار مجروح و 45 تا تا 60 هزار معلول و حدود ٣ هزار معلول قطع نخاع به بار می‌آورد که ١٠ درصد از قربانیان را دانش‌آموزان و دانشجویان تشکیل می‌دهد و ۶٢ درصد از این افراد در سن مولد هستند».

 وی با اشاره به اینکه شیب نزولی حوادث جاده‌ای  سال ٨۴ مطلوب بوده است، بیان کرد: «متاسفانه این رقم امسال نسبت به سال قبل ١٠ درصد افزایش داشته است که باید علت آن بررسی و رفع شود».

با وجود این تاکیدات، کاربران جاده ها چه حرفه ای ها و چه آماتورها دو هفته مانده به آغاز تعطیلات نوروزی، همچنان از شرایط نامناسب جاده ها خبر می دهند.

انتقاد از وضعیت جاده ها در حالی صورت می گیرد که مدت زمان زیادی به شروع سفرهای نوروزی باقی نمانده و در نتیجه فرصت چندانی برای رفع مشکلاتی که مطرح می شود، وجود ندارد.

در این زمینه می توان فهرستی از جاده هایی که رانندگان ناوگان سنگین به عنوان جاده های خراب برشمرده اند، به شرح زیر اشاره کرد:

- جاده ایذه و دهدز خیلی خراب است و دست انداز دارد با دنده یک هم نمی شود رانندگی کرد.

- جاده بروجن به سمت مبارکه پر از چاله شده و خیلی خراب است.

- اتوبان ساوه مسیر رفت و برگشت به پرند تهران دارای خرابی شدید آسفالت است.

- از غرب به شرق اشکاوند پل رودخانه ناهمواری بدی ایجاد شده است.

- اتوبان ساوه همدان دیگر قابل استفاده نیست.

- اصفهان به طرف شهرضا آنقدر خراب است که با کامیون خالی هم دنده 2 باید رفت.

- تمام جاده های ایران خراب شده است.

- زیر پل رمپ اردکان به سمت نایین خراب است.

- کمربندی شهرضا از سمت آباده به محض رسیدن به کمربندی راننده دچار سردرگمی می شود و قدرت مانور ندارد و به دلیل نبود سیستم روشنایی و علائم اخباری در شب به ناگهان با سر کمربندی مواجه می شود و تابلو کامیون ممنوع و همه در یک آن و یک ثانیه راننده باید تصمیم به تغییر مسیر بگیرد که بسیار فاحعه و حادثه به دنبال دارد.

- مسئولان با خودروی شخصی خود از جاده بروجن به سمت اهواز سفر کنند، ببینند، چقدر آسفالت خراب است. به جای دست انداز با چاله های عمیق در جاده روبرو می شوند. سرعت گیرهایی ایجاد شده به مثال تپه که بدون علائم است که به جای کاهش سرعت موجب تصادف و خرابی خودروها می شود.

- وضعیت آسفالت آزادراه قم اراک و آزادراه اراک بروجرد بسیار خراب  و پر از چاله خصوصا در لاین کند رو است.

- ورودی جاده قدیم کرج به اندیشه تا کفش ملی سه چاله بزرگ دارد.

- آسفالت جاده آزادگان تهران به شدت خراب هر پنج قدم یک خندق ایجاد شده است.

- آسفالت جاده قهجاورستان به طرف پل تمدن نرسیده به روستای هفشویه خیلی خیلی است و چاله های بزرگی وسط جاده ایجاد شده است.

- جاده پلی اکریل اصفهان به پیربکران خراب،  بدون خط کشی، پر از چاله،  بدون روشنایی و پر حادثه است.

- جاده اصفهان به شهرضا محدوده پل راه آهن تا بهارستان پر از چاله و دست انداز است.

- در استان خوزستان شهرستان اهواز بعد از بیمارستان شهید بقایی جاده نبرد (بار انداز ملت) به طول حدودا یک کیلومتر که جاده قدیم خرمشهر را به جاده جدید خرمشهر متصل می کند، اینقدر چاله چوله دارد که نمی شود به آن گفت جاده آسفالته.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.