| کد خبر: 252639 |

معافیت‌ های اردوغان به پروژه‌های ساختمانی فاجعه به بار آورد+ فیلم

کیفیت مسکن کماکان به عنوان یک معضل بزرگ باقی مانده است. بلوک های آپارتمانی که بر اساس قوانین ساختمانی ارزان یا بر خلاف قوانین ساختمانی ساخته شده اند هم چنان شهر های ترکیه را شلوغ می کنند.

تین نیوز

ترکیه و شمال سوریه از نظر احتمال وقوع زمین لرزه نقاطی متلاطم هستند با این وجود، زمین لرزه ای که در تاریخ ۶ فوریه رخ داد ویرانگرترین زمین لرزه ها از زمان وقوع زمین لرزه ای در نزدیکی استانبول در سال ۱۹۹۹ میلادی به این سو محسوب می شود زمین لرزه که منجر به کشته شدن ۱۸ هزار نفر شده بود. زمین لرزه اولیه به بزرگی ۷.۸ ریشتر در ساعات پیش از بامداد و کانون آن در نزدیکی شهر غازی عینتاب در جنوب ترکیه رخ داد. تا ساعت ۱۰ شب به وقت گرینویچ دست کم ۳۴۰۰ کشته و هزاران فرد دیگر زخمی شدند. این زمین لرزه هزاران ساختمان را در منطقه ای از سواحل مدیترانه ترکیه تا دیاربکر در فاصله نزدیک به ۵۰۰ کیلومتری با خاک یکسان کرد.

به گزارش تین نیوز به نقل از اکونومیست، به گفته مقام های سوری و نیرو های امدادی، شمال سوریه در مناطق تحت کنترل شورشیان آن کشور بخش عمده کشته شدگان بر اثر زمین لرزه در ترکیه بودند، اما صد ها مورد کشته شدن افراد نیز در آن سوی مرز در سوریه کشور همسایه ترکیه گزارش شده اند. منطقه ای که در داخل سوریه تحت تأثیر زمین لرزه قرار گرفته به چند منطقه تقسیم شده است: مناطقی که توسط دولت سوریه کنترل می شوند، یکی از مناطق که تحت اشغال ترکیه است و مناطق دیگری که تحت کنترل شورشیان سوری هستند. این وضعیت بدون شک تلاش های امدادرسانی را مختل می کند. پس لرزه ها در طول روز هم چنان منطقه را می لرزاند. زمین لرزه ای با قدرت بیش از هفت ریشتر تقریبا به شدت زلزله اولیه در ده ها کیلومتر به سوی شمال سوریه ثبت شده است.

ویدئو های پخش شده توسط شبکه های خبری ترکیه ردیف هایی از ساختمان ها و بلوک های آپارتمانی را در قهرمان ماراش شهری در ۷۰ کیلومتری شمال شرق غازی عینتاب نشان می دهند که تخریب شده اند. در غازی عینتاب قسمت اعظم یک قلعه رومی برجسته که مشرف به مرکز شهر بود فرو ریخت. مقام های محلی به ساکنان آن ناحیه هشدار داده اند که به خانه های خود بازنگردند.

زمین لرزه نزدیک استانبول در سال ۱۹۹۹ میلادی به عنوان یک زنگ خطر به منظور لزوم بیداری ملی تلقی شد. آن فاجعه و تلاش های نافرجام جستجو و نجات یک مدل توسعه شهری عمیقا معیوب، شیوه های ساختمان سازی فاسد و کمبود آمادگی را آشکار ساخت. تحت زمامداری " رجب طیب اردوغان " رئیس جمهور ترکیه سیستم واکنش به بلایا بهبود یافته است. بیش از ۳ میلیون واحد مسکونی به عنوان بخشی از طرح توسعه شهری بازسازی و تقویت شده اند.

با این وجود، کیفیت مسکن کماکان به عنوان یک معضل بزرگ باقی مانده است. بلوک های آپارتمانی که بر اساس قوانین ساختمانی ارزان یا بر خلاف قوانین ساختمانی ساخته شده اند هم چنان شهر های ترکیه را شلوغ می کنند. تخفیف و معافیت قائل شدن برای پروژه های ساخمانی ثبت نشده که توسط دولت اردوغان برای جلب آرای رای دهندگان پیش از انتخابات عمومی سال ۲۰۱۸ میلادی در نظر گرفته شده بود کمک کننده نبوده اند. (تقریبا ۹ میلیون درخواست تحت این برنامه ارائه شده است). "جمال گوکچه" رئیس اتاق مهندسین عمران پیش تر به "رویترز" گفته بود: "معافیت قائل شدن برای پروژه های ساختمانی این خطر را به همراه دارد که در صورت وقوع زمین لرزه شهر های ترکیه به گورستان تبدیل شوند". زلزله اخیر شاید تحقق پیش بینی او بوده است.

ویدئوی زیر گویای این مساله است که در چهار سال پیش، قبل از آنکه بیش از ۴۰هزار نفر زیر آوار خانه های پوشالی جان دهند، اردوغان رئیس جمهور ترکیه با افتخار از تعلیق مقررات ساختمان سازی سخن می گفت.

 

حجم ویدیو: 1.56M | مدت زمان ویدیو: 00:00:21 دانلود ویدیو
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.