◄ فیلم| راه آهن زیبا و شگفت انگیز لرستان
راه آهن لرستان با ۱۳۳ تونل و بیش از ۲۰ پل خاص، یکی از زیباترین و مهندسی ترین مسیرهای ریلی ایران است که از دل زاگرس عبور می کند و ترکیبی حیرت انگیز از طبیعت و مهندسی را به نمایش می گذارد.
راه آهن لرستان با ۱۳۳ تونل و بیش از ۲۰ پل خاص، یکی از زیباترین و مهندسی ترین مسیرهای ریلی ایران است که از دل زاگرس عبور می کند و ترکیبی حیرت انگیز از طبیعت و مهندسی را به نمایش می گذارد.
◄ تصاویری از پل های تاریخی راه آهن ایران
به گزارش تین نیوز به نقل از پایگاه خبری گزاره 24 ، راه آهن لرستان بخشی از مسیر استراتژیک شمال به جنوب ایران است که از میان رشته کوه های زاگرس عبور می کند و به عنوان یکی از شاهکارهای مهندسی ریلی کشور شناخته می شود. این مسیر علاوه بر اهمیت اقتصادی، به دلیل زیبایی های طبیعی و ساختارهای فنی اش، یکی از دیدنی ترین خطوط ریلی ایران به شمار می رود.
طول این مسیر حدود ۲۱۵ کیلومتر است و شامل مناظر بکر، دره های عمیق، کوه های بلند و مسیرهای پرپیچ وخم در دل صخره ها و دره ها می شود. اما آنچه این مسیر را متمایز می کند، تعداد بالای پل ها و تونل هایی است که برای عبور از مسیرهای صعب العبور ساخته شده اند.
در مجموع، ۱۳۳ تونل با طول کل حدود ۵۸ کیلومتر و بیش از ۲۰ پل خاص با طول مجموع ۳.۵ کیلومتر در این مسیر ساخته شده اند؛ آماری که این خط را به یکی از فنی ترین و پرچالش ترین پروژه های راه آهن در ایران تبدیل کرده است.
از جمله تونل های شاخص این مسیر می توان به تونل شاهی اشاره کرد که با طول ۲۵۲۵ متر، یکی از بلندترین تونل های ریلی کشور است. این تونل بین ایستگاه های تله زنگ و تنگ پنج قرار دارد و عبور از آن با قطار، تجربه ای منحصر به فرد برای مسافران رقم می زند.
پل شهبازان یکی از مرتفع ترین پل های این خط است که در جنوب ایستگاه شهبازان واقع شده و با سازه ای چشم گیر، میان کوه های سر به فلک کشیده جای گرفته است.
شهبازان بلندترین پل دره ای راه آهن سراسری است. این پل در خروجی جنوبی ایستگاه راه آهن شهبازان با مصالح اصلی سنگ و سیمان ساخته شده و از نوع پل های دره ای است. علاوه بر زیبایی بصری پل های دره ای که به خصوص با زیاد شدن ارتفاع پایه ها بر آن افزوده می شود. این پل دارای جزئیات اجرایی متعددی است که آن را به اثری متمایز در میان سازه های فنی راه آهن سراسری بدل کرده است. پیمانکار آن شرکت آنژیولینی بالوکا از ایتالیا است که علاوه بر قطعه سه جنوب که پل شهبازان در آن قرار گرفته، مجری قطعات 6 و 7 شمال هم بوده است.
پل دارای 8 دهانه و بیشترین ارتفاع آن تا کف دره 52 متر است.
از دیگر سازه های دیدنی این خط می توان به پل بیشه اشاره کرد که در نزدیکی ایستگاه تاریخی بیشه قرار دارد؛ پلی که با طراحی منحصربه فرد خود، به ویژه در فصل پاییز، تصویری شاعرانه از هماهنگی انسان و طبیعت ارائه می دهد.
ایستگاه های واقع در این خط مانند تنگ پنج، تنگ هفت، تله زنگ، شهبازان و بیشه، نه تنها محل توقف قطار هستند، بلکه خود به تنهایی جاذبه های دیدنی محسوب می شوند؛ ایستگاه هایی که گاه در دل دره ها یا کنار رودخانه های خروشان قرار گرفته اند و با چشم اندازهای بی نظیر، چشم هر بیننده ای را می نوازند.
این خط راه آهن، علاوه بر انتقال مسافر، نقش حیاتی در حمل بار به بنادر جنوبی کشور، به ویژه بندر امام خمینی ایفا می کند و بخشی از کریدور ترانزیتی شمال ـ جنوب محسوب می شود. عبور از این مسیر با قطار، نه فقط یک سفر، بلکه تجربه ای مهندسی شده از هماهنگی با طبیعت است.