| کد خبر: 251852 |

راهکارهای هوشمند سازی شهرها

◄ آشنایی با شهر هوشمند

شاه کلید ایجاد شهر هوشمند را می توان به کارگیری فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی دانست.

تین نیوز

شاه کلید ایجاد شهر هوشمند را می توان به کارگیری فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی دانست.

به گزارش تین نیوز، شهر هوشمند به یک مجموعه شهری اطلاق می شود که از انواع روش های الکترونیکی برای جمع آوری اطلاعات استفاده می کند. اطلاعات به دست آمده از شهروندان، سازمان های خصوصی و دولتی و دیگر منابع حیاتی طی فرآیندهایی کاملا الکترونیکی پالایش می شوند.

این مجموعه اطلاعات کمک شایانی به مدیریت و پایش بهینه زیر ساخت ها و تاسیسات شهری نظیر نیروگاه ها و همچنین شبکه تامین و مدیریت آب و فاضلاب کرده و از طرفی دیگر شیوه های مناسب جمع آوری پسماند و همچنین هدایت روان ترافیک و حمل و نقل را تسهیل می کند. 

در واقع هوشمند سازی شهر این امکان را می دهد که با استفاده از فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی کارایی عملکردی شهر را ارتقا داده، به طوریکه اطلاعات طبقه بندی شده را در اختیار سازمان های خصوصی و دولتی قرار دهد تا منجر به افزایش کیفیت خدمت رسانی این سازمان ها به شهروندان شود. 

شهر هوشمند

مراحل ایجاد شهر هوشمند

شهرهای هوشمند چهار مرحله را طی می کنند تا بتوانند کیفیت زندگی شهروندی را افزایش داده و زمینه رشد و نمو اقتصادی را فراهم کنند:

  1. جمع آوری داده: در این مرحله سنسورها در سرتاسر پهنه شهر داده های به روز و منطبق بر واقعیت را جمع آوری می کنند.
  2. تحلیل و بررسی: در این مرحله داده های به دست آمده به جهت به کار گیری در امور اجرایی و خدماتی شهر آنالیز، تحلیل و حلاجی می شوند. 
  3. ارتباطات: نتایج به دست آمده از تحلیل ها به دستگاه های تصمیم گیر واگذار می شود.
  4. اقدام و عمل: در فاز نهایی اقدامات عملی در جهت ارتقای مدیریتی خدمات شهری به اجرا در می آید. این قبیل اقدامات اجرایی می بایست به افزایش کیفیت زندگی شهروندی منتج شود. 

ضرورت ایجاد شهر هوشمند

در حال حاضر 54 درصد جمعیت جهان در شهرها زندگی می کنند و این جمعیت تا سال 2050 به 66 درصد خواهد رسید. این یعنی افزایش 2.5 میلیارد نفری جمعیت شهری تا سه دهه آینده. این افزایش جمعیت شهرها نیاز به مدیریت پایدار اجتماعی، اقتصادی و محیط زیستی در استفاده بهینه از منابع دارد. 

شهر هوشمند این امکان را به مدیران شهری و شهروندان می دهد که در یک فضای مشارکتی، نوآوری ها و فناوری های نوین را در جهت مدیریت دارایی ها و منابع در محیط شهری به کار گیرند. 

پایداری شهرهای هوشمند

مقوله پایداری وجهه بسیار مهمی در شهرهای هوشمند است، چرا که این شهرها در پی آن هستند تا کارایی محیط های شهری را ارتقا داده و سطح رفاه زندگی شهروندی را بالا ببرند. در دنیای امروز هر چند که شهرها مزایا و امکانات متعددی را برای شهروندان فراهم کرده اند، اما جنبه منفی زیست گاه های امروزی استفاده گسترده از منابع فسیلی به جهت تامین انرژی است، شهرهای هوشمند خواهند توانست مصرف بی رویه سوخت های فسیلی را کاهش دهند.   

تکنولوژی های مورد نیاز شهر هوشمند

  1. اینترنت اشیاء - Internet of Things (IoT):

بر اساس تحقیقات انجام شده، تا سال 2025 بازار اینترنت اشیاء با رشدی 22.6 درصدی به رقم 330.1 میلیارد دلار خواهد رسید. دست اندرکاران شهرداری ها در سرتاسر دنیا با علم به مزیت های هوشمند سازی شهر، در حال سرمایه گذاری در این بخش هستند.

اینترنت اشیاء در سه بخش زیر کارایی دارد:

حمل و نقل: تهیه اطلاعات جامع در مورد ترافیک شهری و موقعیت مکانی پارکینگ ها به جهت سهولت رفت و آمد شهروندان و یافتن پارکینگ در شهر

انرژی: هدف اصلی افزایش بهره وری انرژی است، به طور مثال، نور چراغ های خیابان بر اساس یک شبکه هوشمند پایه گذاری شده، به طوریکه نور پردازی با توجه به نیاز لحظه ای فضای عمومی به نور کم و زیاد می شود. 

نگهداری زیرساخت ها و امکانات شهری: طراحی شبکه جامع برای نگهداری مبلمان شهری و همچنین مدیریت پسماند از جمله مثال های کاربرد اینترنت اشیاء در این بخش است.    

     2.هوش مصنوعی (Artificial Intelligence):

شاه کلید ایجاد شهر هوشمند را می توان به کارگیری فناوری های مرتبط با هوش مصنوعی دانست. از جمله مزایای به کارگیری هوش مصنوعی در شهرها جلوگیری از آلودگی آب و همچنین پیشگیری از حوادث است. همچنین مدیریت ترافیک و افزایش ایمنی شهروندان نیز با به کارگیری این گونه فناوری است.  

هوش مصنوعی

     3. زنجیره بلوکی (Block Chain):

این نوع تکنولوژی، معاملات آنلاین امن را تسهیل می کند. فناوری زنجیره بلوکی خدمات مبتنی بر تراکنش را متحول کرده و در زمینه‌های پول دیجیتال، قرار داد هوشمند، اوراق بهادار و حتی رای گیری های دیجیتال به کار گرفته خواهد شد. به کارگیری این فناوری علاوه بر ایجاد یک کتابخانه دیجیتالی پویا در حوزه معاملات آنلاین، باعث افزایش شفافیت می شود. 

     4. تکنولوژی ژئو فضایی (Geospatial Technology): 

این تکنولوژی شامل تحلیل داده های مکانی، بررسی اقلیم های جغرافیایی، مدل سازی های سه بعدی می شود. 

تکنولوژی ژئوفضایی

از جمله فناوری های رایج امروز در حوزه علوم ژئو فضا می توان به GIS، GPS و RS (Remote Sensing) اشاره کرد.

در حال حاضر گرایش خاصی در میان مدیران و دغدغه مندان شهری برای اجرای پروژه های هوشمند سازی وجود دارد. با توجه به بروز تغییرات اقلیمی و همچنین محدود شدن منابع انرژی و از طرف دیگر درگیری های سیاسی بین المللی در حوزه انرژی پیش بینی می شود که هوشمند سازی شهرها تا سال های نه چندان دور با سرعت قابل توجهی به انجام برسد. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.