| کد خبر: 251026 |

◄ قیرپاشی‌ های تکراری و هدر رفت منابع ملی

قیرپاشی باید بین ۲۴ ساعت تا حداکثر ۷۲ ساعت قبل از اجرای آسفالت انجام شود.

تین نیوز

پس از اینکه زیرسازی جاده ها انجام شد، روسازی جاده اجرا می شود. روسازی شامل مصالح زیراساس، اساس، قیرپاشی و اجرای لایه های آسفالتی می است.

همچنین در جاده های آسفالتی که نیاز به بهسازی (روکش) داشته باشند نیاز به قیرپاشی و سپس اجرای روکش است.

 طبق ضوابط نشریه شماره ۲۳۴ (آیین نامه روسازی آسفالتی راه های ایران) که مفاد آن الزامی و غیرقابل عدول است، عملیات قیرپاشی باید بین ۲۴ ساعت تا حداکثر ۷۲ ساعت قبل از اجرای آسفالت انجام شود. در راه های جدید الاحداث به ویژه راه های روستایی باید پس از عملیات قیرپاشی جاده مسدود شود چرا که تردد خودروها باعث از بین رفتن قیرِ پاشیده شده می شود. 

مواردی در پروژه های راهسازی و راهداری مشاهده شده و می شود که قیرپاشی یک جاده انجام می شود و آسفالت آن هفته ها، ماه ها و حتی سال ها بعد اجرایی می شود، که مسلماً قیرپاشی اولیه از  بین رفته و نیاز به قیرپاشی مجدد است.

با فهرست بهای ۱۴۰۱ هزینه هر متربع قیرپاشی اگر میانگین یک کیلوگرم بر متربع انجام شود(که البته بیش از این نیاز است)، حداقل ۱۵ هزار تومان می باشد. یعنی هزینه تکرار قیرپاشی یک جاده به طول ۱۰ کیلومتر حداقل ۱.۵ میلیارد تومان (بدون ضرایب پیمان) می شود که علاوه بر هدررفت منابع تجدیدناپذیر، هزینه مالی هنگفتی نیز به دولت (بیت المال) تحمیل می کند. 

رویکرد اصولی این است به نحوی برنامه ریزی شود که ۴۸ ساعت قبل از اجرای آسفالت قیرپاشی انجام شود و تا لحظه اجرای آسفالت این قیرپاشی به روش های ایمن حفاظت و نگهداری شود.

 

محمد سیدی مرغکی

وبلاگ‌نویس
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمدجوادابویی 0 0

    با سلام خدمت عوامل راهداری استان کرمان که حدودا دوماهی میشه از جاده حاجی آباد به سیرجان محدوده گردنه باغات تا خود خود سیرجان کل جاده را (یعنی روی آسفالت قیرپاشی کردن) که این امر غیر ضروری باعث نابودی بیش از200دستگاه کامیون شده که در یک روز بارانی حتی یک قطره آب باعث تصادفات خطرناک ویا بیرون رانده شدن کامیون‌ها از جاده شده فلذا از مسولین راهداری کشوری استانی ویا شهرستانی خواهشمندیم هر چه سریعتر این قیر پاشی را بتراشند ویا اینکه ی فکری بردارند بارها هم به 141 استان گزارش دادیم اما دریغ از کوچکترین اقدامی