| کد خبر: 250972 |

شکوه ادامه دار ساختمانی ۹۵ ساله/ یک اوکراینی؛ سازنده ساختمان راه آهن تهران

معمار این بنا، فردی اوکراینی به نام «ولادیسلاوویچ گارادیتسکی» است که با الهام از معماری ایران باستان و به کارگیری شیوه اکسپرسیونیسم آرمان گرا این بنا را طراحی کرد.

تین نیوز

تاریخچه و زمان ساخت ساختمان ایستگاه راه آهن تهران به دوران پهلوی اول برمی گردد که در مهرماه سال ۱۳۰۶ خورشیدی بیرون از دروازه گمرک تهران ساخته شد.

به گزارش تین نیوز به نقل از همشهری آنلاین، ساختمان ایستگاه راه آهن تهران در اسفندماه ۱۳۷۹ در فهرست آثار تاریخی و ملی در سازمان میراث فرهنگی کشور به ثبت رسیده است، این بنای قدیمی در جنوب شهر و در میدان راه آهن قرار دارد. این ایستگاه به خیابان های شوش، کشتارگاه یا بهمن، بزرگ راه بعثت و خیابان ری یا شهیدرجایی در محدوده منطقه١٦ محدود می شود.

شاید بپرسید که این بنای قدیمی را چه کسی ساخته است؟ در پاسخ باید گفت که معمار این بنا، فردی اوکراینی به نام «ولادیسلاوویچ گارادیتسکی» است که با الهام از معماری ایران باستان و به کارگیری شیوه اکسپرسیونیسم آرمان گرا این بنا را طراحی کرد.

ایستگاه راه آهن تهران با مصالحی، چون آهن و سیمان ساخته شده و پنجره های آن از برنز و آهن است، نمای خارجی آهن نیز با مصالح ساختمانی ایرانی مثل سنگ سفید تراورتین تزیین شده که از معدن سنگ «پل سفید» استخراج شده است.

وسعت این ایستگاه حدود ۱۷۴ هکتار است و مساحتی در حدود ۳۰ هزار مترمربع به ایستگاه مسافری اختصاص دارد. البته در محوطه این راه آهن مدرسه، خانه های مسکونی، بیمارستان تختی، مجموعه ورزشی، آتش نشانی، نیروی انتظامی و بسیاری از ساختمان های دیگر قرارگرفته است.

ساختمان راه آهن تهران دارای یک ورودی مسافری، سالن انتظار و ۶ سکوی مسافری هرکدام با دو خط مجزا است و همچنین دارای دو بخش شهری و حمل ونقل ریلی است. این ایستگاه دارای ۳۲ ورودی برای دسترسی مسافران به کاربری های ریلی و شهری و ۶ ورودی فرعی برای کارکنان و کارمندان است.

ایستگاه راه آهن تهران
ساختمان ایستگاه راه آهن تهران
ساختمان 95 ساله راه آهن
ساختمان ایستگاه راه آهن تهران
ساختمان ایستگاه راه آهن تهران
ساختمان ایستگاه راه آهن تهران
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ناشناس 0 0

    به سردی ساختمان های زمان جنگ جهانی دوم ، زمخت و دل نچسب و البته از لحاظ کارآمدی هم مناسب نیست هر چند جو الان ، این است که مرغ همسایه غاز است