| کد خبر: 250956 |

10 پیش بینی مهم برای سال 2023 

قیمت انرژی، تورم، نرخ بهره، رشد اقتصادی، کمبود مواد غذایی، همه به این بستگی دارد که جنگ اوکراین در ماه های آینده چگونه انجام شود.

تین نیوز

اکونومیست ده موضوع مهم سال 2023  را به شرح زیر پیش بینی کرده است:

- همه نگاه ها به اوکراین

قیمت انرژی، تورم، نرخ بهره، رشد اقتصادی ، کمبود مواد غذایی، همه به این بستگی دارد که جنگ اوکراین در ماه های آینده چگونه انجام شود. پیشرفت سریع اوکراین می تواند ولادیمیر پوتین را تهدید کند، اما به نظر می رسد که یک بن بست نظامی سخت محتمل ترین نتیجه باشد. روسیه تلاش خواهد کرد تا درگیری را خنثی کند به این امید که کمبود انرژی و تغییرات سیاسی در آمریکا، حمایت غرب از اوکراین را تضعیف کند.

- رکود در راه است:

اقتصادهای بزرگ وارد رکود خواهند شد، زیرا بانک های مرکزی نرخ های بهره را برای مهار تورم افزایش می دهند. این یک اثر پس از همه گیری کرونا است که به دنبال قیمت های بالای انرژی وخیم تر شده است. رکود اقتصادی آمریکا باید نسبتا ملایم باشد اما در اروپا شدیدتر خواهد بود.

- توفیق اجباری آب و هوایی:

از آنجایی که کشورها برای تامین منابع انرژی خود شتاب کرده اند، آنها به سوی سوخت های فسیلی آلاینده روی می آورند. اما در میان مدت جنگ این گذار به انرژی های تجدیدپذیر را به عنوان جایگزین ایمن تر برای هیدروکربن های عرضه شده توسط خودکامگان تسریع خواهد کرد. علاوه بر انرژی بادی و خورشیدی، انرژی هسته ای و هیدروژن نیز سود خواهند برد.

- افول چین؟

در ماه آوریل جمعیت هند با حدود 1.43 میلیارد نفر از چین پیشی خواهد گرفت. در شرایطی که جمعیت چین رو به کاهش است و اقتصاد آن با بادهای مخالف مواجه است، انتظار می رود بحث های زیادی در مورد افول چین مطرح شود. رشد آهسته تر به این معنی است که اقتصاد آن هرگز از نظر اندازه از آمریکا پیشی نخواهد گرفت.

- آمریکای از هم گسسته:

اگرچه جمهوری خواهان در انتخابات میان دوره ای عملکردی ضعیف تر از حد انتظار داشتند، شکاف های اجتماعی و فرهنگی در مورد سقط جنین، اسلحه و سایر مسائل داغ پس از یک رشته احکام جنجالی دیوان عالی همچنان افزایش می یابد. ورود رسمی دونالد ترامپ به رقابت های انتخابات ریاست جمهوری 2024، هیزم بر این آتش خواهد بود.

- مناطق احتمالی برای شروع جنگ دیگر:

تمرکز شدید بر جنگ در اوکراین خطر درگیری در مناطق دیگر را افزایش می دهد. با حواس پرتی روسیه، درگیری ها در حیاط خلوت آن در حال وقوع است. چین ممکن است تصمیم بگیرد که هرگز زمان بهتری برای یورش به تایوان وجود نخواهد داشت. تنش های هند و چین ممکن است در هیمالیا شعله ور شود. و آیا ممکن است ترکیه سعی کند یک جزیره یونانی در دریای اژه را تصرف نماید؟

- تغییر اتحادها:

در بحبوحه تغییرات ژئوپلیتیکی، اتحادها پاسخ می دهند. ناتو که با جنگ در اوکراین احیا شده است، پذیرای دو عضو جدید خواهد بود. آیا عربستان سعودی به توافق ابراهیم خواهد پیوست؟ دیگر اتحادهایی که اهمیت فزاینده ای دارند عبارتند از کواد و اکوس (دو گروه تحت رهبری آمریکا که قصد مقابله با ظهور چین را دارند) و I2U2 ، یک هیئت پایداری آب و هوا که هند، اسرائیل، امارات متحده عربی و ایالات متحده را به هم پیوند می دهد.

- گردشگری تلافی جویانه پس از کووید:

از آنجایی که مسافران در گردشگری «انتقام جویانه» پس از قرنطینه شرکت می کنند، هزینه های مسافران تقریبا سطح 1.4 تریلیون دلاری خود در سال 2019 را به دست خواهد آورد، اما تنها به این دلیل که تورم قیمت ها را افزایش داده است. تعداد واقعی سفرهای توریستی بین المللی، با 1.6 میلیارد، همچنان کمتر از سطح قبل از همه گیری 1.8 میلیارد در سال 2019 خواهد بود. سفرهای تجاری با کاهش هزینه ها توسط شرکت ها، ضعیف باقی خواهند ماند.

- بررسی واقعیت متاورس:

آیا ایده کار و بازی در دنیای مجازی فراتر از بازی های رایانه ای مطرح خواهد شد؟ در حالی که اپل اولین هدست خود را عرضه می کند و متا تصمیم می گیرد تا با کاهش قیمت سهامش، استراتژی خود را تغییر دهد، سال 2023 پاسخ هایی را ارائه خواهد داد. در همین حال، یک تغییر ساده تر و مفیدتر ممکن است ظهور «کلیدهای عبور» برای جایگزینی رمزهای عبور باشد.

- سال نو و اصطلاحات تخصصی جدید:

هرگز در مورد کلید عبور چیزی نشنیده اید؟ نترسید زیرا در سال 2023 آنها مورد استفاده گسترده قرار خواهند گرفت. دیگر ارزهای دیجیتال جالب به نظر نمی رسند رمزنگاری کوانتومی داغ خواهد بود.

در نگاهی به گذشته، همه گیری کرونا ویروس پایان دوره ثبات نسبی و قابل پیش بینی در ژئوپلیتیک و اقتصاد را نشان داد. دنیای امروز بسیار ناپایدارتر است و در اثر فراز و نشیب رقابت قدرت های بزرگ، تحولات اقتصادی، تغییرات شدید آب و هوا، و تغییرات سریع اجتماعی و فناوری، دچار تشنج شده است. غیرقابل پیش بینی بودن یک روال جدید خواهد بود و هیچ راه گریز از آن وجود ندارد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
منبع: کانال علوم سیاسی

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سيدمرتضي ناصريان 0 1

    طبق آمار بانك جهاني رشد چين در سال 2022 بيش از امريك بوده و براي سا 2023 نيز پيش بيني مي شود رشد چين بيش از امريكا باشد:
    http://fna.ir/1tm6z9

  • ناشناس 0 1

    طبق آمار بانك جهاني رشد چين در سال 2022 بيش از امريكا بوده و براي سال 2023 نيز پيش بيني مي شود رشد چين بيش از امريكا باشد:
    http://fna.ir/1tm6z9