| کد خبر: 248987 |

◄ اینفوگرافیک | مقایسه قیمت جهانی انرژی در جهان در سال 2022

کدام کشورها بالاترین قیمت بنزین، گاز طبیعی و برق را در سراسر جهان دارند؟ با وجود کاهش اخیر قیمت انرژی؛ قیمت بنزین، برق و گاز طبیعی در سال 2022 افزایش یافته است.

تین نیوز

برای برخی کشورها، قیمت انرژی در سال 2022 به بالاترین سطح تاریخی خود رسیده است.

به گزارش تین نیوز ، قیمت بنزین، برق و گاز طبیعی با تهاجم روسیه به اوکراین که زنجیره تامین انرژی جهانی را از هم گسست، به شدت افزایش یافت. خانوارها و مشاغل در بحبوحه نوسانات شدید قیمت ها با قبوض بالاتر انرژی مواجه هستند. ابهامات پیرامون جنگ بسیار زیاد است و پیش‌بینی می‌شود که هزینه‌های گرمایش زمستانی افزایش یابد.

با توجه به پیامدهای جهانی بحران انرژی، این تصاویر، بررسی قیمت انرژی برای خانوارها را بر اساس کشور را نشان می دهد. 

1- قیمت جهانی انرژی ؛ بنزین

کدام کشورها و مناطق بیشترین هزینه را برای یک گالن گاز پرداخت می کنند؟

قیمت جهانی بنزین

با 11.1 دلار در هر گالن، خانوارهای هنگ کنگ بالاترین قیمت بنزین را در جهان پرداخت می کنند (بیش از دو برابر میانگین جهانی قیمت بنزین معادل 4/9 دلار در هر گالن در سال 2022).

همانند هنگ کنگ، جمهوری آفریقای مرکزی هزینه گاز بالایی دارد که 8.6 دلار در هر گالن است. این کشور به عنوان یک واردکننده خالص بنزین، از زمان جنگ در اوکراین با فشارهای افزایشی قیمت مواجه شده است.

خانوارهای ایسلند، نروژ و دانمارک با بالاترین هزینه بنزین در اروپا روبرو هستند. به طور کلی، تورم اروپا در ماه سپتامبر به دلیل بحران انرژی به 10 درصد رسیده است.

قیمت بنزین در ایران بر اساس تصویر نقشه بالا، 0/2 دلار می باشد.

جدول قیمت انرژی - بنزین

2- قیمت جهانی انرژی: گاز طبیعی

طبق این اطلاعات، هلند بالاترین قیمت گاز طبیعی در جهان دارد و در صدر جدول قرار دارد. به طور کلی، قیمت گاز طبیعی اروپا در یک سال پس از حمله به اوکراین، شش برابر شده است. میانگین قیمت جهانی گاز 0/9 دلار بر هر کیلو وات ساعت در سال 2022 می باشد.

قیمت جهانی گاز طبیعی

خبر خوب این است که فصل پاییز نسبتاً گرم بوده است که به کاهش 22 درصدی تقاضای گاز طبیعی اروپا در اکتبر نسبت به سال گذشته کمک کرده است. این به کاهش خطر کمبود گاز در اواخر زمستان کمک می کند.

در خارج از اروپا، برزیل با وجود تولید حدود نیمی از گاز طبیعی در داخل، رتبه چهار بالاترین قیمت گاز طبیعی در جهان را دارد. هزینه های بالای گاز، پخت و پز به ویژه برای خانواده های کم درآمد چالش برانگیز بوده است، که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری در ماه اکتبر به یک موضوع سیاسی کلیدی تبدیل شد.

در همین حال، سنگاپور بالاترین قیمت گاز طبیعی را در آسیا دارد، زیرا اکثریت آن از طریق تانکرها یا خطوط لوله وارد می شود و این کشور را در برابر شوک های قیمتی آسیب پذیر می کند.

قیمت گاز در ایران طبق نقشه تصویر بالا، مبلغ 0/01 دلار است.

جدول قیمت انرژی - گاز

 

3-  قیمت جهانی انرژی: برق

نوسانات شدید در قیمت برق نیز دیده می شود. طبق این تصویر ، بالاترین قیمت برق خانگی در اروپا است. به صورتیکه  قیمت برق در دانمارک، آلمان و بلژیک تقریباً دو برابر فرانسه و یونان است. میانگین قیمت برق در سال 2022 معادل0/14 دلار بر هر کیلو وات ساعت می باشد.

قیمت جهانی برق

قیمت برق در بسیاری از کشورهای اروپایی بیش از دو یا سه برابر میانگین جهانی 0.14 دلار در هر کیلووات ساعت است.

در سه ماهه اول سال 2022، قیمت برق خانگی در اتحادیه اروپا نسبت به سال قبل 32 درصد افزایش یافت.

در ایالات متحده، قیمت برق مصرفی در مقایسه با سپتامبر سال گذشته سالانه نزدیک به 16 درصد افزایش یافته است که بالاترین افزایش در بیش از چهار دهه گذشته است و باعث افزایش تورم شده است.

با این حال،  به دلیل اینکه ایالات متحده یک صادرکننده خالص انرژی است، خانوارها بیشتر از تأثیر اختلالات عرضه روسیه در امان هستند.

قیمت برق در ایران بر اساس تصویر نقشه بالا 0/01 دلار منظور شده است که جزو کمترین قیمت های برق در دنیا می باشد

جدول قیمت انرژی - برق

 

افزایش رقابت

تا ماه دسامبر، تمام محموله های نفت خام از طریق دریا از روسیه به اروپا متوقف خواهد شد و احتمالاً قیمت بنزین را در زمستان و سال 2023 افزایش می دهد.

نکته قابل توجه اینکه؛ تجزیه و تحلیل EIA نشان می دهد که اگر روسیه به طور کامل عرضه خود را قطع کند، و تقاضا کاهش نیابد، ظرفیت ذخیره سازی گاز طبیعی اروپا تا فوریه به 20 درصد کاهش می یابد.   

از آنجایی که اروپا به دنبال جایگزین هایی برای انرژی روسیه است، تقاضای بیشتر می تواند رقابت جهانی برای منابع سوخت را افزایش دهد و قیمت انرژی را در ماه های آینده افزایش دهد.

با این حال، فضایی برای خوش‌بینی وجود دارد: بانک جهانی پیش‌بینی می‌کند که قیمت انرژی در سال 2023 پس از افزایش 60 درصدی پس از جنگ اوکراین در سال 2022، 11 درصد کاهش خواهد یافت.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.