| کد خبر: 247673 |

افزایش ظرفیت و ارتقای ایمنی شبکه جهانی پرواز با تصمیمات جدید ایکائو

این دو برنامه مهم و راهبردی نقشه راهی برای دسترسی به اهداف بین‌ المللی به کمک تکنولوژی های مدرن برای تمام کشورهای عضو است که بتوانند در یک تلاش جهانی هماهنگ، چالش‌ های اصلی و اولویت‌ های کلیدی را درک نمایند.

تین نیوز

نمایندگان سازمان های هواپیمایی کشوری در روز پایانی اجلاس سازمان بین‌ المللی هوانوردی بازرگانی (ایکائو) در تاریخ ۷ اکتبر ۲۰۲۲ (۱۵ مهرماه ۱۴۰۱) به توافقات و تصمیمات بسیار مهمی که قادر به ارتقای ایمنی و کارایی موثرتر سیستم حمل‌ و نقل هوایی بین‌ المللی است، دست یافتند.

به گزارش تین نیوز، داریوش نیکنام کارشناس حمل و نقل هوایی با بیان این مطلب به خبرنگار ما گفت: در چهل و یکمین اجلاس 10 روزه ایکائو که از تاریخ ۲۸ سپتامبر تا ۷ اکتبر ۲۰۲۲ در شهر مونترآل کانادا برگزار شد، نمایندگان ۱۸۴ کشور عضو و ۵۷ سازمان بین‌المللی و منطقه‌ای حضور داشتند.
وی افزود: آخرین ویرایش دو سند راهبردی ایکائو شامل برنامه جهانی ایمنی هوانوردی،  Global Aviation Safety Plan و برنامه جهانی ناوبری هوایی،  Global Aviation Navigation Plan  که به اختصار به ترتیب GASP و GANP نامیده می شود، در این اجلاس به تصویب رسید.
نیکنام ادامه داد: این دو برنامه مهم و راهبردی نقشه راهی برای دسترسی به اهداف بین‌ المللی به کمک تکنولوژی های مدرن برای تمام کشورهای عضو است که بتوانند در یک تلاش جهانی هماهنگ، چالش‌ های اصلی و اولویت‌ های کلیدی را درک نمایند.
او تاکید کرد: در روز پایانی اجلاس ایکائو که هر سه سال یک بار در مقر سازمان فوق در مونترآل کانادا برگزار می‌شود، رئیس شورای ایکائو اعلام کرده است که تصویب آخرین ویرایش دو سند راهبردی  GASP و GANP، جامعه هوانوردی بین‌المللی را حول محور اهداف مشترک در مسیر دستیابی به چابکی، ایمنی، امنیت، توسعه پایدار، عملکرد بالا و سرانجام تحقق قابلیت تعاملی بیشتر با یکدیگر سوق خواهد داد.
این کارشناس خاطرنشان کرد: رئیس شورای ایکائو به طور ویژه بر یک اولویت کلیدی در برنامه راهبردی GANP که همان تداوم و پایداری سامانه‌ های حیاتی مرتبط با ایمنی در مقابل تهدیدات سایبری است، تاکید کرده است.
نیکنام گفت: رئیس شورای ایکائو همچنین به ضرورت تطابق کشورهای عضو با مصوبات عالی کنفرانس اخیر ایکائو با حضور مقامات ارشد کشورها با موضوع کووید-۱۹ که در ماه اکتبر سال ۲۰۲۱ برگزار شده و در برنامه جهانی ممیزی  نظارت ایمنی ، Universal Safety Oversight Audit Program و یا به طور خلاصه USOAP نیز  تکمیل شده، اشاره کرده است.
به گفته نیکنام؛ همچنین آخرین اجلاس ایکائو خط مشی جدید کمک ها و  پشتیبانی عملی  ایکائو را مصوب نموده است که بر اساس آن تلاش‌ های حمایتی ایکائو برای کشور های عضو در مسیر پیاده سازی استانداردهای ضمائم ۱۹ گانه پیمان شیکاگو ارتقا می یابد.
وی افزود: اجلاس ایکائو همچنین موافقت کرده است‌ که‌ سازمان‌ های منطقه‌ای ایمنی هوانوردی و دفاتر بررسی سوانح هوایی مرتبط با آنها باید از طریق کمک های مالی پایدار و چارچوب های حقوقی،  پشتیبانی و همکاری  بیشتری داشته باشند.
این کارشناس هوانوردی عنوان کرد: این همکاری‌ ها به منزله توانمند سازی و همچنین پیشبرد کم هزینه تطابق کشورهای عضو با استانداردهای ایکائو بوده، بازرسی های محلی و منطقه‌ای را بهبود بخشیده و سرانجام درک مزیت های اقتصادی-اجتماعی حمل ونقل هوایی را برای تمام جوامع انسانی آشکار می‌ سازد.
شایان ذکر است سازمان بین‌المللی هوانوردی بازرگانی،  International Civil Aviation Organisation و یا به اختصار ICAO ,  ایکائو،  یک سازمان تخصصی هواپیمایی وابسته به سازمان ملل متحد است.
محور های اصلی اهداف استراتژیک این سازمان مبتنی بر اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (Sustainable Development Goals ) به شرح ذیل است:
۱- ایمنی (Safety )
۲- ناوبری هوایی (Air Navigation )
۳- تسهیلات فرودگاهی و امنیت (Security and Facilitation )
۴- توسعه اقتصادی (Economic Development )
۵-حفاظت های زیست محیطی(Environmental Protection )

همچنین ایکائو برای تحقق اهداف راهبردی فوق ، برنامه‌های زیر را در دستور کار خود قرار داده است:

- ابتکار عقب نماندن هیچ کشور عضو در بهره‌برداری از مزیت‌های حمل و نقل هوایی از طریق پشتیبانی فنی و عملیاتی و برنامه‌های آموزشی دیگر 
- توسعه همکاری های منطقه‌ای(Regional Cooperation )
- اجرای موثر  سیستم برنامه جهانی ممیزی نظارت ایمنی (USOAP )
- مقابله با تهدیدات سایبری (Cybersecurity )
- پایش پرواز (Flight Tracking )
- مدیریت ریسک حمل و نقل هوایی بازرگانی در مناطق درگیری های نظامی(Conflict Zones )
- ایجاد اطمینان در هدایت از راه دور  سیستم های هوایی بدون سرنشین 
- مدیریت حوادث مرتبط با سلامت عمومی در  سیستم حمل ونقل هوایی (Public Health )
- کربن زدایی از صنعت حمل و نقل هوایی
 
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.