| کد خبر: 246036 |

◄ یک بام و دو هوای سازمان راهداری و پلیس راه در مورد تناژ مجاز بارگیری کامیون

رانندگان فعال در بخش حمل و نقل جاده ای کالا می گویند تفاوت موجود بین دستورالعمل پلیس راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در مورد تناژ مجاز بارگیری، موجب سردرگمی آنان در بارگیری و گاهی جریمه آنان توسط ماموران پلیس راه شده است.

تین نیوز

رانندگان فعال در بخش حمل و نقل جاده ای کالا می گویند تفاوت موجود بین دستورالعمل پلیس راه و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در مورد تناژ مجاز بارگیری، موجب سردرگمی آنان در بارگیری و گاهی جریمه آنان توسط ماموران پلیس راه شده است.

به گزارش تین نیوز، به تازگی یکی از رانندگان کامیون در شبکه های اجتماعی از جریمه خود توسط ماموران پلیس راه کوه چنار- بوشهر  به دلیل اضافه تناژ و ارجاع به اداره راه و اعمال جریمه توسط این اداره خبر داده است.

وی در این زمینه گفته که خودروی وی، کامیون تک سه محور بوده و ظرفیت تناژ در کارت خودرو نیز 40 تن قید شده است.

به گفته وی مدتی پیش با وزن 41 تن و 220 کیلو توسط ماموران پلیس راه کوه چنار - بوشهر متوقف و به او گفته می شود یک تن و 220 کیلو اضافه بار دارد و سپس به اداره راهداری و حمل و نقل جاده ای شهرستان کازرون ارجاع و اعمال جریمه می شود.

تناژ 2
برگه ترخیص کامیون پس از اعمال قانون

این راننده می گوید، اعمال جریمه وی در حالی صورت گرفته که بر اساس بخشنامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای، کامیون تک سه محور تا 42 تن اجازه بارگیری دارد.

تناژ
دستورالعمل سازمان راهداری

این راننده از مسئولان خواستار پیگیری مشکلات مربوط به اختلاف نظر در بین پلیس راه و سازمان راهداری شده است.

به گزارش تین نیوز، این اظهارات در حالی مطرح شده که رانندگان کامیون می گویند: ناهماهنگی بین پلیس راه و ادارات راهداری مشکلی است که نه تنها موجب سردرگمی آنان شده بلکه جریمه و خسارت مالی آنان را نیز به دنبال داشته است.

به گفته آنان در صورتی که امکان بارگیری کامیون ها بر اساس بخشنامه سازمان راهداری و حمل و  نقل جاده ای فراهم نباشد و آنان مجبور به رعایت ضوابط پلیس راه باشند، کاهش تناژ بارگیری باید با افزایش کرایه ها جبران شود.

محمد اتحادی یکی از فعالان بخش حمل و نقل جاده ای معتقد است مشکلاتی که برای ظرفیت های ناوگان پیش آمده، مصداق دعوا و اختلاف دفاتر اسناد رسمی و راهور در مورد برگه سبز و ثبت سند در محضر است که  بعد از کش و قوس های فراوان مشکل حل شد.

وی افزود: بر اساس بخشنامه سازمان راهداری به جهت بهره وری بیشتر از ناوگان حمل بار تا 44 تن آزاد اعلام شده است.

وی عنوان کرد: نکته جالب این است که همه پلیس راهای کشور در زمینه تناژ عملکرد یکسانی نداشته و بعضی استان ها طبق کارت، بعضی استان ها طبق بخشنامه راهداری کشور اعمال قانون می کنند.

او با بیان این که در بعضی استان ها حمل بار تا 64 تن و57 تن  بدون کنترل و نظارت صورت می گیرد، گفت: باید در نظر داشت برخی کشنده های وارداتی (اغلب چینی)، سنگین هستند و وزنشان زیاد است به خصوص تانکرهای قیر، در این زمینه حداقل باید کرایه ها بیشتر باشد تا 22 تن بارگیری به صرفه شود.

تناژ 1
دستور یکی از ادارات استانی در مورد تناژ مجاز

کمند روستا

وبلاگ‌نویس خبرنگار نویسنده
آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • علی اکبر عادلی 3 1

    دوستان عزیز سلام
    با این اظهار نظر های غیر فنی رانندگان و متصدیان حمل و نقل را دچار شک و تردید نکنید. درست است که بخشنامه جدید سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای در مورد تناژ ناوگان جاده ای حکایت از بی توجهی این سازمان به آثار مخرب افزایش وزن ناخالص وسایل نقلیه باری دارد، ولی این اظهار هم درست نیست که بگوئیم وزن کامیون تک سه محور طبق دستورالعمل سازمان راهداری ۴۲ تن است ولی پلیس راه با توزین کامیون به راننده محترم گفته که وزن کامیون باید ۴۰تن باشد ولی شما ۱ تن و .... اضافه بار دارید. برادران عزیز تین نیوز ، داستان کامیون ۵۷ و ۶۴ تن و کامیون تک سه محور یعنی چه ؟ لطفا اول دانش فنی نگارنده این گونه متن ها را در زمینه کامیون و تریلی و وزن ناخالص آنها افزایش دهید بعد چنین اظهار نظر هایی را چاپ کنید.موفق باشید.

  • Mohammad 2 0

    یک بام ده هوا هس چون یه کشنده هم کارتش مثلآ ۵۶ تن هس یا ۹۶ تن همون نوع از کشنده با همون سیستم کارتش ۳۸ تن هس پلیس اون ها رو واسه خودش منبع درآمد درس کرده وگرنه تمام کشنده باید تناژ به اندازه هم باشه

  • مالک نخعی 3 0

    تناژ محوری استاندارد برای مثلا کامیون ۶ چرخ ۱۸ تن در مجموع است که با توزیع حداکثر ۷ تن محور راهنما و حداکثر ۱۳ تن محور پیشران تعریف می شود.
    در ایران با یک کار غیر مهندسی با جمع حداکثرها تناژ مجموع وسیله نقلیه تجاری سنجیده می شود.
    مشکل کار این است که وقتی بارگذاری با حداکثر ظرفیت محوری انجام شود آیا توزیع بار در قسمت بارگیر به نحوی است که محورها از حداکثر باربری خود عدول نکنند؟
    در اروپا و آمریکا برای اینکه عدول وزن محوری نداشته باشیم وزن ناخالص را با توجه به محاسبات کتاب راهنمای آشتو قرمز و آیین نامه دین طوری تعیین می کنند که هیچ محوری از حداکثر باربری خود عدول نکند.
    متاسفانه در ایران با بارگیری کالا با وزن جمع حداکثر کشش آرایش محوری، حتما یک یا چند محور از حداکثر باربری خود عدول می‌کنند، در بحث دینامیک وقتی در خرابی های جاده یا دست اندازها یا ورودی ها و خروجی ها که تغییرات شتاب حرکت کامیون را داریم روسازی راه دچار خستگی و در نهایت فرورفتگی یا ترک های پوست سوسماری می شود تداوم روند فرسایش روسازی باعث تخریب زیر سازی و پل های جاده شده است.
    گواه این مطلب ترک های عرضی و پوست سوسماری در بسیاری از محورهای ترانزیتی کشور است.

    سازمان راهداری هر چه سریعتر باید به بخشنامه های اصلاحی ابتدای سال ۱۳۹۷ برگردد تا از آسیب بیشتر به منابع ملی و زیر ساخت کشور جلوگیری کند.

  • رضا 1 0

    سلام دوستان. خنده دار هست همه گیر دادن به کامیون راننده ولی اون راننده بیچاره از خداش بار سبک ببره تا مخارج و استهلاک کمتر داشته باشه تو این همه گرونی.... اگه دلتون برای جاده میسوزه و خرابی آن بهتر از دیوار کوتاه راننده کامیون پایین بیایید و برید سراغ اون شرکت و تاجری که ميخواد با کاریه کمتر بار سنگین حمل کنه...... یکم واقع بینی لازمه....