| کد خبر: 241443 |

امسال خودرو‌های با کیفیت‌ تر تولید می‌شود

براساس دستور ۸ ماده‌ای رئیس جمهوری، خودروسازان باید در سال جدید، تولید خودرو را افزایش و کیفیت آن را بهبود دهند.

تین نیوز

مهم ترین اتفاق پارسال برای خودروسازان فرمان هشت ماده‌ای رئیس جمهور بود، فرمانی که از ارتقاء کیفیت تا افزایش تولید را در بر می‌گرفت.

به گزارش تین نیوز به نقل از صدا و سیما، با دستور رئیس جمهور مدیران خودروساز وعده دادند تا امسال خودرو‌های سمند و پژو ۴۰۵ و تیبا بدلیل نداشتن توجیه اقتصادی و کیفیت نامطلوب دیگر تولید نشود.

محمدعلی تیموری مدیرعامل سایپا گفت: در شرکت سایپا تولید تیبا ۷۷ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان زیان دارد، در سال ۱۴۰۱ تولید این خودرو متوقف و خودرو آریا به خط تولید اضافه خواهد شد. تمام تمرکز ما روی یک تولید موتور براساس نقشه و مدارک ساخته خواهد شد که اولین آن اکنون در دست آزمایش است که سرمایه گذاری آن ۱۵ هزار میلیارد تومان است.

چندی پیش بابک رحمانی معاون بازاریابی و فروش ایران خودرو گفته بود در سال ۱۴۰۱ خودرو‌های ۴۰۵ و سمند از مدار تولید خارج می‌شود همچنین سال آینده خودروی K ۱۲۵ و یک تا دو محصول مونتاژی برای عرضه آماده می‌شوند.

آرش محبی نژاد دبیر انجمن قطعه سازان خودرو کشور گفت: از زمانی که قیمت گذاری دستوری در صنعت خودرو حاکم شد، شکاف قیمتی هم بیشتر شد که هم اکنون ارزش این رانت قیمتی به ۱۷۵ هزار میلیارد تومان رسیده است.

برای افزایش کیفیت خودرو‌ها مجلس امسال پیگیر اجرای فرمان هشت ماده‌ای رئیس جمهور است.

معصومه پاشایی بهرام عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: خودرو هم مثل سایر کالا‌هایی است که با واردات، قیمت آن کنترل می‌شود، اما رئیس جمهور تا سال آینده به خودروسازان فرصت داده تا کیفیت این کالا را ارتقاء دهند در غیر اینصورت خودرو وارد می‌شود.

جعفر نصیری عضو هیئت مدیره انجمن قطعه سازان گفت: ما در دهه ۹۰ برای خودروی ال ۹۰ قطعات را زیرنظر شرکت‌های فرانسوی با استاندار آن‌ها تولید می‌کردیم که به کشور‌های اروپای شرقی هم صادر شد لذا قطعا این توانایی برای تولید قطعات با کیفیت وجود دارد.

سال گذشته ۱۲۰ هزار خودرو کف پارکینگ ایران خودرو و سایپا بدلیل نبود قطعه خاک می‌خورد امسال قرار است یک میلیون و ۶۰۰ هزار خودرو تولید شود آیا قطعه سازان ظرفیت تامین قطعات را دارند؟

محمدرضا نجفی منش رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازان گفت: برنامه وزارت صمت برای سال ۱۴۰۱، تولید یک میلیون و ۶۰۰ خودرو است که قطعه سازان بیش از این، ظرفیت تولید دارند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: اگر مواد اولیه مثل مس، فولاد، آلومینیوم و مواد پتروشیمی به هر شکلی تامین شود و دولت دست از قیمت گذاری بردارد و همچنین خودروسازی غیردولتی، اداره و دولت فقط کنترل کننده باشد؛ قطعا سایه بحران از سر خودروسازی کوتاه می‌شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.