| کد خبر: 236443 |

◄ ۳ پیشنهاد ترافیکی پلیس به ستاد کرونا

رییس پلیس راهور تهران بزرگ با اشاره به وضعیت ترافیکی پایتخت از ارائه سه پیشنهاد به ستاد کرونا برای حل این معضل خبر داد که لغو منع تردد شبانه یکی از آنهاست.

تین نیوز

سردار محمدحسین حمیدی صبح امروز در یک نشست خبری با اشاره به معضل ترافیک تهران،  گفت: هنوز مراکز آموزشی ما به طور کامل بازگشایی نشده و برف و باران‌های نیمه دوم سال نیز شروع به بارش نکرده که وضع ترافیک این است، در واقع این ترافیک شرایط عادی نیمه دوم سال است، از این رو باید در مورد آن اقدامات اساسی با مشارکت همه دستگاه‌های مسئول انجام شود.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایسنا، وی از سه درخواست پلیس برای کاهش کوتاه مدت حجم ترافیک خبر داد و گفت: سه درخواست ما رسما به ستاد مقابله با کرونا در استان تهران و شورای ترافیک ارجاع شده است.

لغو منع تردد شبانه، اصلاح ساعات کاری و اصلاح ساعت طرح ترافیک سه پیشنهاد پلیس به ستاد کرونای تهران است که سردار حمیدی اعلام کرد.

رشد ۷۰ درصدی ترافیک تهران

حمیدی در ادامه در پاسخ به پرسش ایسنا درباره میزان افزایش حجم ترافیک تهران در شرایط فعلی گفت: آمارهای ما نشان می‌دهد که حجم تردد خودروهای شخصی نسبت به ایام پیش از کرونا ۳۷ درصد رشد و استفاده از وسایل حمل و نق عمومی ۳۳ درصد کاهش داشته است.  در مورد وضعیت فعلی ترافیک تهران نیز باید بگویم  با لغو محدودیتهای مربوط به کرونا شاهد افزایش۷۰ درصدی سفرها نسبت به ایام اعمال قرنطینه های کرونا بودیم. در واقع ترافیک حال حاضر تهران نسبت به خلوت ترین زمان معابر در ایام کرونا ۷۰ درصد رشد داشته است.

وی درباره اینکه آیا این تعبیر که تهران با پایان کرونا به پارکینگ تبدیل خواهد شد، تعبیر درستی است یا خیر؟ اظهارکرد: واقعیت این است که تهران در جاهایی همین حالا هم به پارکینگ تبدیل شده است، شبکه معابر ما در شمال تهران عملا در یکسری از ساعات تبدیل به پارکینگ شده و بسیاری با خودرو به این معابر آمده، پارک می کند و بعد با اتوبوس یا تاکسی به مرکز شهر می روند. در این الگو در واقع هم از خودرو استفاده می‌شود هم از ناوگان حمل و نقل عمومی. فقط در یک مورد اگر بخواهیم همین جای پارک را از نظر قیمتی مقایسه کنیم آیا یک خودرو ۵ متر یا شش متر جای پارک بخواهد با توجه به قیمت منطقه نزدیک به یک میلیارد پول همان نقطه است که بعضا نیز برای انجام یک کار غیرضرور صرف می شود.

رییس پلیس راهور تهران بزرگ ادامه داد: توجه به حمل و نقل عمومی و پارکینگ‌ها تغییر ساعات ادارات و تغییر ساعات اجرای ترافیک و ... یک پک کامل است که توجه به تمام ابعاد آن می‌تواند در کاهش ترافیک مؤثر باشد.

وی گفت: در حوزه آلودگی هوا هم همینطور است چرا خودروهای دیزلی شماره گذاری می شود؟ پاسخ این است که حمل و نقل عمومی ما پاسخگو نیست. حمل و نقل ما برقی نیست. روی زمین ریل نداریم و توسعه مترو نیز هزینه بالای دارد که دولت نیز باید سهم خود را پرداخت کند اما در دولت قبل پرداخت نشد و به این دولت منتقل شده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تصریح کرد: طبیعی است اگر این وضع ادامه یابد ما شاهد کاهش کیفیت زندگی در تهران خواهیم بود.

تهران باید هشت سال پیش قفل می شد

حمیدی به اقدامات انجام شده در تهران نیز اشاره کرد و گفت: مصاحبه هایی در سال ۴۴ و سال ۵۰ وجود دارد که مسوولان وقت ترافیکی هشدار داده بودند که وضعیت ترافیک اسفناک است اگر اقدامات سالهای اخیر در ساخت بزرگراه و شبکه راهها، توسعه مترو و ... نبود تهران هشت سال پیش قفل می شد. حالا هم باید یکسری اقدامات انجام شود.

وی با اشاره به جمعیت تهران اظهار کرد: تهران ۱۳ میلیون جمعیت ثابت و شناور دارد هشت میلیون خودرو و موتور در آن تردد می کنند و با این شرایط باید سالها قبل ترافیک تهران قفل می شد؛ اما کارهایی صورت گرفت که البته کافی نیست و باید با قدرت ادامه پیدا کند.

لغو منع تردد می تواند طول ساعات پیک ترافیک را کاهش دهد

حمیدی به اجرای طرح منع تردد شبانه اشاره کرد و گفت: پیک ترافیک عصرگاهی ما حوالی ساعت ۲۰ است بخشی از این به این دلیل است که مردم می خواهند زودتر به مقصد برسند تا به ساعات آغاز منع تردد نخورند طبیعتا لغو منع تردد می تواند طول ساعات پیک ترافیک را کاهش دهد.

قانون هوای پاک نیازمند بازنگری است

حمیدی به جلسه روز گذشته با اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: قانون هوای پاک نیاز به بازنگری دارد. امروز بخش عمده‌ای از آلودگی هوا در تهران مربوط به حمل و نقل عمومی است و ناوگان حمل و نقل عمومی در تهران فرسوده است و تعداد آن نیز کم است.

وی با تاکید بر اینکه موتور سیکلت‌ها سه برابر خودروها ایجاد آلودگی می‌کنند، ادامه داد: اینها جزو مواردی بود که در جلسه روز گذشته مطرح و راهکارهایی برای حل آن ارائه شد. در این جلسه تاکید کردیم که برای حل آلودگی هوا باید یک برنامه ریزی وجود داشته باشد و صرفا نباید به این فکر باشیم که با وزش باد آلودگی هوا رفع شود.

هنوز به زمان اوج ترافیک پایتخت نرسیده‌ایم

حمیدی درباره بازگشت ترافیک تهران به شرایط قبل از کرونا گفت: در حال حاضر شاهد بازگشت به شرایط پیش از کرونا هستیم ما هنوز به زمان اوج نرسیده‌ایم و درواقع تا زمان اوج فاصله داریم آن چه که امروز وجود دارد شرایط عادی ترافیک است و هنوز بارندگی های نیمه دوم رخ نداده و افت محسوس کاهش دما نداریم و دانشگاه ها و مدارس به طور کامل بازگشایی نشدند.

وی در ادامه به روند تصادفات رخ داده در پایتخت پرداخت و ادامه داد: حدود یک دهه پیش آمار کشته شدگان حوادث ترافیکی در تهران بیش از هزار نفر بود؛ اما در حال حاضر این آمار کاهش یافته و حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ نفر در سال رسیده است، این در شرایطی است که تعداد خودروها، میزان معابر و تعداد کاربران ترافیک همگی در تهران افزایشی بوده در نیمه اول نخست امسال ۲۷۵ نفر در تصادفات رانندگی رخ داده در تهران جان خود را از دست دادند که از این تعداد ۱۰۸ نفر عابر پیاده و ۱۲۶ نفر موتور سیکلت سوار بودند.

افزایش تردد با موتور سیکلت در پی شیوع کرونا

حمیدی  به نقش موتورسکیلت سواران در شرایط کرونا اشاره و اظهار کرد: در شرایط شیوع کرونا سفر با موتورسیکلت ۱۰ تا ۱۵ درصد نسبت به شرایط قبل افزایش داشت و این در حالی است که با اقدامات انجام شده سهم تصادفات منجر به فوت موتورسیکلت سواران کاهش سه درصدی داشته است که یکی از جدی ترین عوامل موثر در آن اجرای طرح موتوریار بود؛ به طوری که بیش از ۱۱۰ هزار موتورسیکلت سوار تحت آموزش میدانی قرار گرفته و به جای آن که موتورشان به پارکینگ منتقل و در آنجا رسوب شود آموزشهای ترافیکی را به درستی فرا گرفتند.

وی در پاسخ به پرسشی درباره میزان تکرار تخلفات موتورسیکلت سواران در طرح موتوریار گفت: ما اطلاعات و شماره تماس تمام این افراد داریم و جالب است بدانید که تعداد بسیار اندکی از این تعداد دوباره مرتکب تخلف شدند که اینها نشان دهنده موفقیت طرح بوده است؛ البته ما از انتقادات به این طرح نیز استقبال می کنیم، چرا که منجر به ارتقاء و بهترشدن می شود اگر هم برخی معتقدند این طرح باید متوقف شود و ما به دوران توقیف موتور سیکلت با کفی برگردیم اگر استدلال قانع کننده‌ای داشته باشند و نظر مردم نیز همین باشد، استقبال می‌کنیم.

حمیدی ادامه داد: شهر در تصرف موتورسیکلت سواران متخلف بود و ما با این طرح هم به این افراد آموزش دادیم و هم ایمنی ترافیک را افزایش دادیم، متاسفانه در سالهای اخیر شاهد برخی رفتارها و تناقص در رفتار مسئولان بودیم و ما شاهد بی اقدامی در حوزه موتورسیکلت‌ها بودیم ومن تاکید داریم که در مورد طرحهایی نظیر موتوریار لازم است جمعی فکر کنیم و به جای رضایت بخشی گروهی خاص به نفع و رضایت همه مردم توجه داشته باشیم.

حمیدی به رسوب موتور سیکلت‌ها در پارکینگها اشاره کرد و افزود: ۷۰ هزار موتور در پارکینگ رسوب کرده که برای آن طرح گذاشتند تخفیف دادند و تسهیلات دیگر که مردم فقط بیایند و این موتورسیکلت‌ها را ببرند اما باز هم ۵۰ تا ۶۰ هزار دستگاه موتور در پارکینگ‌ها مانده و طرح موتوریار از چنین خساراتی جلوگیری کرد و باز هم تاکید می کنم ما به دنبال رفع کاستی ها هستیم.

وی در واکنش به انتقاد یکی از خبرنگاران که گفته بود که شاید موتورسیکلت سوار متخلف حامل دارو باشد اظهار کرد: این چه استدلالی است یعنی اگر یک نفر یک کار ضروری داشته باشد می تواند تخلفی کند که هم خودش را به کشتن بدهد و افراد دیگر را به خطر بیندازد و با کشتن یک فرد زنده نسبت به حمل دارو اقدام کنیم این اصلا درست نیست و در هیچ جای دنیا پذیرفته شده نیست. ماموران ما حتی اگر با این افراد همراهی کند اما اگر بنا بود طرح موتوریار اجرا نشود این فرد به جای اینکه نیم ساعت آموزش ببنید باید چندین روز موتورش توقیف شود ضمن این که اگر کسی بخواهد بجای مشارکت در طرح موتوریار، موتورسیکلتش توقیف می‌شود.

حمیدی درباره اینکه آیا در طرح موتوریار با افراد مجرم نیز برخورد می شود گفت: طبیعی است که برخورد می شود در مواردی بوده که ما با موتورسیکلت سرقتی موتورسیکلت دارای شکایت راکب بدون گواهینامه  و .. روبه روشدیم و حتی موتورسیکلت آلاینده بوده که با اینها برخورد می شود. چند وقت پیش یک سارق دستگیر شده بود و بعد گفتند که ببنید چطور با یک موتورسیکلت متخلف برخورد می کنند و فیلم آن را منتشر کردند.

وی با شاره به انتشار ویدئوی از طرح موتوریار در یکی از رسانه‌های معاند اظهار کرد: جالب است بدانید که وقتی این ویدئو حتی در آن رسانه معاند منتشر شد نتوانستند ایرادی از آن دربیاورند و از آن استقبال شد در گذشته چه اتفاقی می افتاد و برای توقیف یک موتور درگیری پیش می آمد و آن حواشی مختلف. حالا اگر کسی معتقد است که طرح قبلی موفق است ما می توانیم همان به بی اقدامی که سالها در مورد موتورسلیکلت‌ها انجام شده بود بازگردیم.

رییس پلیس راهور تهران در پاسخ به پرسشی درباره علت وقوع تصادفات در تهران تصریح کرد: ۴۴ درصد به دلیل عدم توجه به جلو و ۲۳ درصد ناشی از ناتوانی در کنترل وسیله نقلیه است. عدم رعایت حق تقدم، خستگی و خواب آلودگی و سرعت غیر مجاز  هم در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

بیشترین تصادفات رانندگی ما در حوزه بزرگراهی رخ می دهد

حمیدی بزگراره های آزادگان و  امام علی(ع) را دارای بیشترین تصادفات رانندگی اعلام و تصریح کرد: بیشترین تصادفات رانندگی ما در حوزه بزرگراهی رخ می دهد و بیشترین ساعات وقوع آن ساعات شبانه و زمانی است که عابران پیاده و متأسفانه معتادان متجاهر و کارتن خوابها در حاشیه راه ها دیده نمی شوند.

وی درباره اینکه آیا مسیریاب‌ها تاثیری در ترافیک دارند یا خیر؟ تصریح کرد: ما نقاط حادثه خیز را به مسیریاب‌ها اعلام کردیم و نقشه های طرحهای ترافیکی را نیز برایشان قرار دادیم و قطعا مسیریاب‌ها در کاهش ترافیک مؤثر هستند.

سازمان محیط زیست مسئول معرفی دستگاه‌های آلاینده هوا به دستگاه قضایی

حمیدی درباره اینکه چرا پلیس دستگاه‌های آلاینده هوا را به دستگاه قضایی معرفی نمی کند؟ گفت: پلیس راهور در حوزه هوای پاک وظایفی برعهده دارد و مسئول معرفی این سازمان‌ها، سازمان حفاظت محیط زیست است.

رییس پلیس راهور تهران درباره ماجرای "سرباز راهور" که تصاویر دیکته گفتنش به یک کودک کار مورد توجه افکار عمومی قرار گرفته است، اظهار کرد: این سرباز ترک پست نکرده و زمانی که شیفتش تمام شده و در حال بازگشت بوده با درخواست کمک این کودک مواجه و به او کمک کرده است.

وی درباره این که بیشترین تخلفات رانندگی در تهران چه نوعی است، اظهار کرد: تخلفات ساکن بیشترین تخلفات رانندگی است که در تهران رخ می دهد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.