| کد خبر: 225957 |

◄ چند تصویر از جاده معلمان به جندق+ دلیل بروز حفره در این جاده

طول محور جندق - معلمان - دامغان به عنوان محور اتصالی استان اصفهان به سمنان از دشت کویر ۲۷۰ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر در استان اصفهان و ۲۴۰ کیلومتر آن در استان سمنان قرار دارد.

تین نیوز

یک راننده کامیون تصاویر پیوست را از جاده سه راه معلمان به جندق در شبکه های اجتماعی منتشر کرد.

به گزارش تین نیوز، این راننده کامیون تاکید کرد که گودال و حفره هایی در کنار جاده ایجاد شده است که اگر کامیونی  با ۴۰ تن وزن و بار در این چاله ها بیفتد، حادثه ناگواری رخ خواهد داد.

مدیر دفتر منطقه ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اصفهان، چندی پیش گفت: طول محور جندق - معلمان - دامغان به عنوان محور اتصالی استان اصفهان به سمنان از دشت کویر ۲۷۰ کیلومتر است که ۳۰ کیلومتر در استان اصفهان و ۲۴۰ کیلومتر آن در استان سمنان قرار دارد.

حسین حجتی اظهار کرد: بیش از ۱۵۰ کیلومتر از این محور اتصالی ترانزیتی کشوری از میان نمک زار یا همان پلایای کویر بزرگ عبور می‌کند. این محور تاکنون بارها و بارها مرمت شده و هنوز هم بعد از یک بارندگی اندک با فرونشست‌های چشمگیری مواجه می‌شود که این فرونشست ها در محدوده کیلومتر ۳۲ تا ۷۵ سمت جندق از شدت بیشتری برخوردار است.

وی با تاکید بر اینکه برای پایدارسازی این جاده منحصر به فرد کویری مطالعات متعددی انجام شده است، به ایسنا گفت: بررسی ها نشان دهنده وجود سه لایه اصلی در پروفیل عمقی خاک در محور جندق به معلمان است و شامل لایه‌ سخت رویی، لایه‌ گل زیرین و لایه نمک متبلور است.

او افزود: مطالعات ژئوتکنیکی نشان می دهد که میزان تخلخل و مواد انحلالی به خصوص در لایه‌ رویی فوق‌العاده بالا بوده و از طرفی سرعت انحلال و شسته شدن مواد مزبور بسیار بالا است.

مدیر دفتر منطقه ای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی اصفهان اضافه کرد: بازدیدهای میدانی از معادن مصالح مورد استفاده برای لایه های خاکریزی در این محدوده نشان داد که این مصالح از جنس خاک های رسی هستند که این عامل نیز یکی از عوامل اصلی در بروز نشست های شدید در مسیر جندق به معلمان است.

وی دلایل عمده این نشست ها را در نزدیکی محور جندق – معلمان مربوط به زمین های رسی و نمکی، خاصیت خمیری بالا و ظرفیت پائین خاک بستر، حضور آب با مقادیر قابل توجهی نمک و استفاده از مصالح نامرغوب در اجرای لایه های خاکریز عنوان کرد.

وی تاکید کرد: بهترین راهکار برای پایدارسازی این قسمت از محور دامغان به جندق، عایق بندی آن و جلوگیری از نشت آب باران به بستر راه است.

جاده جندق

جندق

جاده جندق

جاده جندق

 

جاده جندق

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.