| کد خبر: 221515 |

جاده جدید سنندج به مریوان، زمان سفر را ۹۰ دقیقه کاهش می‌دهد

مدیر طرح احداث جاده جدید سنندج به مریوان (تیژتیژگاران) گفت: مدت زمان سفر بین این ۲ شهر پس از بهره‌برداری جاده به ۹۰ دقیقه کاهش پیدا می‌کند.

تین نیوز

مدیر طرح احداث جاده جدید سنندج به مریوان (تیژتیژگاران) گفت: مدت زمان سفر بین این ۲ شهر پس از بهره‌برداری جاده به ۹۰ دقیقه کاهش پیدا می‌کند.

به گزارش تین نیوز، آرمان یارعلی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: طول این جاده ۵۳ کیلومتر است که تقاطع تیژتیژگاران (از سمت سنندج) در ۶ قطعه به پیمان رفته و با بهره‌برداری از آن مسیر ۱۵۲ کیلومتری محور قدیمی حدود ۲۵ کیلومتر کمتر خواهد شد.

وی اضافه کرد: جاده ۲ طرفه و ۲ خطه فعلی تبدیل به چهار خطه شده همچنین مسیری با پیچ‌های کمتری نسبت به جاده قدیم است.

یارعلی با بیان اینکه مدت زمان طی شده در محور قدیمی حدود ۱۵۰ دقیقه است که پس از افتتاح جاده این زمان به ۹۰ دقیقه کاهش پیدا می‌کند. افزود: با توجه به قرارگیری مرز رسمی باشماق در انتهای این مسیر، رانندگان خودروهای ترانزیتی و کالاهای صادراتی بخش عمده‌ای از مترددان این جاده هستند.

سرپرست اداره نظارت بر ساخت راه‌های اصلی راه و شهرسازی کردستان گفت: کم عرض بودن جاده فعلی، پتانسیل گردشگری شهر مریوان و سروآباد و همچنین قرارگیری در منطقه کوهستانی باعث شده از پرترافیک‌ترین مسیرهای استان باشد که بهره برداری از جاده جدید می‌تواند در کنار کاهش بار ترافیکی مسیر قدیمی، بخش عمده‌ تصادفات جاده‌ای را کاهش دهد.

وی تاکید کرد: عملیات اجرایی قطعات یک، ۲ و سه این طرح به طول ۳۰ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۹۰ درصد در حال اجراست و عملیات نصب تابلو، علایم و خط کشی و روشنایی ۲ دستگاه تونل همرو و گزردره نیز در حال انجام است.

یارعلی یادآور شد: عملیات اجرایی قطعه چهار نیز در ۲ قطعه چهار  و ۳.۳ کیلومتری (واریانت روستای شیخ عطار) در مجموع با ۲۰۰ میلیارد ریال اعتبار پیش بینی شده، در حال اجرا است.

وی اظهار داشت: عمده عملیات باقی‌مانده در این قطعه شامل احداث ۲ دستگاه پل ۱۶ متری، ۲ دستگاه پل هشت متری،  یک دستگاه پل ۶ متری و چهار کیلومتر ابتدای مسیر است.

مدیر طرح احداث جاده جدید سنندج - مریوان در خصوص قطعه پنج این طرح نیز گفت: طول این قطعه چهار هزار و ۶۷۰ متر بوده که تاکنون ۸۵ درصد از عملیات عمرانی آن اجرا شده و اعتبار اولیه آن ۶۳۰ میلیارد ریال است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون پیمانکاران این طرح ۲۵ میلیارد تومان از راه و شهرسازی طلب دارند و انتظار می‌رود مسوولان با تامین بخشی از این مطالبات مانع از توقف عملیات در این محور شوند، افزود: در داخل این قطعه تونلی به طول یک هزار و ۸۸۰ متر وجود دارد که کار ۳۰۰ متر بتن کف آن باقی مانده است.

یارعلی تاکید کرد: قطعه ۶ واریانت تیژتیژگاران نیز به طول هفت هزار و ۱۹۰ متر با مبلغ ۲۲۳ میلیارد ریال تحت پیمان است و ۶۲ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار دارد.

وی یادآور شد: عملیات باقی مانده در این قطعه شامل احداث ۲ دستگاه روگذر جهت عبور احشام و خاکریزی و روسازی کل قطعه است.

طول این واریانت در حال ساخت ۵۳ کیلومتر در قالب ۶ قطعه به پیمانکاران واگذار شده و ۳۸۱ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و از ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است، اتمام این طرح به جز تقاطع غیر همسطح گاران حدود ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر اعتبار نیاز دارد.

احداث جاده جدید سنندج - مریوان در جریان سفر رهبر معظم انقلاب به کردستان سال ۱۳۸۸ مصوب شد.

با توجه به در دستور کار بودن ایجاد منطقه آزاد تجاری  بانه - مریوان می‌توان گفت شبکه راه ها و محورهای ارتباطی غرب استان کردستان تحت تاثیر فعالیت‌ها و مراودات این منطقه قرار خواهد گرفت.

از نظر حجم ترافیک و نیز ایجاد گره‌های بین راهی و همچنین تجهیز امکانات لجستیکی اتمام این طرح یک اولویت برای دولت است تا بتواند سهولتی ۲ چندان در کاهش ترافیک ترانزیتی این مسیر به سمت اروپا باشد.

 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید
خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.