| کد خبر: 210509 |

یک کارشناس حمل و نقلی به آن پاسخ می‌دهد؛

◄ مزایای گزینه جدید حمل و نقل عمومی تهران

ایده اتوبوس برقی با توجه به تغییر قابل توجه تکنولوژی و اثراتی که روی آلودگی هوا دارد کاملاً ایده معقولی است و ما هم به عنوان بخشی از جامعه حرفه ای از این ایده حمایت می‌کنیم.

تین نیوز

تهران راهی به جز راه اندازی اتوبوس برقی ندارد؛ این صحبت های اخیر پیروز حناچی شهردار تهران است که می گوید: اتوبوس های ما ۵۰۰ تا ۶۰۰ کیلومتر روزانه تردد دارند و نسل جدید اتوبوس ها باید به صورت شارژی باشد تا به کاهش آلودگی هوا نیز کمک کنند. در همین رابطه گفتگویی با یکی از کارشناسان حمل ونقلی داشتیم تا ببینیم ایده راه اندازی اتوبوس برقی در کلانشهری به مانند تهران به چه میزان توجیه پذیر خواهد بود.

شهاب الدین کرمانشاهی استاد حمل ونقل دانشکده شهرسازی دانشگاه تهران در گفت وگو با خبرنگار ما در خصوص این موضوع عنوان کرد: اتوبوس برقی و استفاده از این سیستم به همراه سیستم های تراموا، سابقه نسبتاً طولانی به خصوص در برخی کشورهای اروپایی و بلوک شرق دارد و در 10 سال اخیر نیز با تغییر شگرف در تکنولوژی باتری ها، استفاده از اتوبوس برقی به ویژه در شهرهایی مانند چین که آلودگی زیادی دارند ، توسعه قابل توجهی پیدا کرده است.

او در ادامه می افزاید: در اروپا نیز بازار تولید اتوبوس های برقی و عرضه آن، گسترش قابل توجهی پیدا کرده است و بسیاری از شهرهای اروپایی، سختگیری های شدیدی را به روی خودروهای دیزلی انجام می دهند و برنامه هایی برای حذف آن از چرخه دارند که این موضوع باعث توجه به گسترش اتوبوس برقی شده است.

کرمانشاهی در خصوص اینکه آیا سرمایه گذاری به روی اتوبوس های برقی در تهران صحیح است یا خیر، این گونه پاسخ می دهد: تجربه سیستم BRT در تهران نشان داد، سیستم های بر پایه اتوبوس هر چند که ظرفیت و کیفیت جابه جایی سیستم های ریلی را ندارند اما در کوتاه مدت قابل اجرا هستند و هم موفقیت قابل توجه در حمل مسافر خواهند داشت، اما به هر صورت نواقص و مشکلات این سیستم باید رصد و دیده شود.

این کارشناس حمل و نقل با بیان اینکه انعطاف پذیری سیستم بر پایه اتوبوس در مقابل، سیستم ریلی و عدم انعطاف پذیری آن نشان داد که سیستم های اتوبوسی کماکان می توانند موفقیت آمیز باشند، بیان کرد: اما یکی از نقاط ضعف سیستم های اتوبوسی به خصوص آنچه که ما از آن تجربه داریم، بحث مصرف سوخت، فرسودگی و انتشار آلاینده ها است. از همین رو اتوبوس برقی برای حمل و نقل شهری بسیار مناسب هستند.

او گفت: در زمان متوقف بودن اتوبوس های برقی عملاً موتور الکترونیکی برخلاف موتور دیزلی و بنزینی، کار نمی کند و قطعات آن فرسوده نمی شود؛ بنابراین مطابق مسافتی که پیمایش می کنند فرسوده خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه عمر مفید اتوبوس برقی بیش از دو برابر خودروهای دیزلی است، تصریح کرد: از طرف دیگر برای تهران و کلان شهرهای دیگر ما مانند مشهد، اصفهان، تبریز و ... که آلودگی هوا یکی از مهم ترین دغدغه های شهروندان است، اتوبوس برقی این مشکل را حل خواهد کرد؛ بخش قابل توجهی از آلودگی هوا در تهران و سایر کلان شهرها به دلیل بالا رفتن غلظت ذرات معلق زیر 2.5 میکرون است و این ذرات از سوخت و انتشار گاز خودروهای دیزلی منتشر می شوند.

به گفته وی، توسعه اتوبوس های برقی به صورت تدریجی، برخلاف سیستم های ریلی امکان پذیر است و سیستم های ریلی زمانی مؤثر خواهند بود که با خطوط و ناوگان کامل به بهره برداری برسند.

او با تأکید بر اینکه سیستم های اتوبوس برقی از نظر هزینه ای مناسب هستند، می گوید: در حال حاضر قیمت یک اتوبوس دیزلی با قیمت ارز امروز، بالغ بر 2 میلیارد تومان است اما اتوبوس برقی با ظرفیت 40 نفر، حدود 6 میلیارد تومان قیمت دارد که البته بسته به برندهای مختلف و اینکه در کجا تولید شده است، متفاوت خواهد بود.

کرمانشاهی تأکید می کند: ایده اتوبوس برقی با توجه به تغییر قابل توجه تکنولوژی و اثراتی که روی آلودگی هوا دارد کاملاً ایده معقولی است و ما هم به عنوان بخشی از جامعه حرفه ای از این ایده حمایت می کنیم.

وی تصریح کرد: ما گزینه اتوبوس برقی را نه تنها برای تهران بلکه برای سایر کلانشهرها و حتی شهرهای بزرگ غیرکلانشهری گزینه مناسبی میدانیم چرا که اتوبوس های برقی با ظرفیت های متفاوت تولید می شوند و طبعاً دست را برای انتخاب باز می گذارند.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.