| کد خبر: 210403 |

◄ یادی از ناصر پیروی که توسط مافیای قاچاق چوب، 15 سال پیش شهید شد

صبحگاه هفتم اردیبهشت ۱۳۸۴ رییس اداره منابع طبیعی ماسال هنگام عزیمت به محل کار خود با خودروی دولتی در بین راه توسط عده‌ای از خودرو پیاده و ربوده شد و جسد وی پس از 48 ساعت بدون سر در جنگل‌های هفت دغنان صومعه سرا کشف شد.

تین نیوز

 صبحگاه هفتم اردیبهشت ۱۳۸۴ رییس اداره منابع طبیعی ماسال هنگام عزیمت به محل کار خود با خودروی دولتی در بین راه توسط عده‌ای ربوده شد و جسد وی پس از 48 ساعت بدون سر در جنگل‌های هفت دغنان صومعه سرا کشف شد.

به گزارش تین نیوز، جنگلبان شهید مهندس ناصر پیروی، متولد سال ۱۳۳۸ در روستای چشناسر منطقه دیلمان شهرستان سیاهکل بود و سال ۱۳۵۹ وارد وزارت جهاد سازندگی شد و پس از طی مدارج تحصیلی دانشگاهی در مقطع کاردانی و پس از آن اخذ مدرک کارشناسی تا سال ۱۳۷۱ در سازمان جهاد سازندگی استان گیلان خدمت کرد و در ابتدای سال ۱۳۷۲ به اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان منتقل شد.

وی در طول مدت فعالیت خود با قاچاقچیان چوب و زمین‌خواران درگیری‌های فراوانی داشت. در ماه‌های آخر خدمت، وی با یک گروه چهارنفره برای جلوگیری از تصرف غیرقانونی ۵ هکتار جنگل درگیر شد. قاچاقچیان پس از بی‌اثر واقع شدن تطمیع وی، دست به کار تهدید او شدند. وی پس از مواجه شدن با تهدیدها به سازمان قضایی نیروهای مسلح نیز شکایت برده بود که تا هنگام قتل وی پیگیری نشد.

قسمت‌هایی از لباس‌های او به دلیل مقاومت در زمان مرگ پاره شده و علف‌های کف جنگل در هر دو مشت گره کرده دستش دیده می‌شد. به گفته کارشناسان پزشکی قانونی سر این شهید از پشت با تیغ موکت بری از بدن جدا شده بود.

پس از دو ماه پلیس آگاهی تهران و رشت در اقدامی هماهنگ موفق به دستگیری قاتلان شدند. 40 روز پس از این حادثه سرانجام یکی از متهمان لب به اعتراف گشوده و متهمان پرونده شامل 6 نفر (دو نفر متهم به قتل و معاونت قتل و 3 نفر متهم به ربایش غیرقانونی مقتول و یک نفر هم به اتهام معاونت در ربایش) دستگیر شدند.

سرانجام دادگاه پرویز کاظمی و افراسیاب نصیری متهمان ردیف اول و دوم را به اتهام قتل این جنگلبان به اعدام و به اتهام شرکت در آدم ربائی به ۵ سال حبس محکوم کرد. سه متهم بعدی به اتهام آدم ربائی به ۱۵ سال حبس محکوم شدند. با این حال متهم ردیف شش به علت عدم وجود دلایل کافی تبرئه شد. تأیید حکم دو اعدامی در دیوان عالی کشور با تأخیر فراوان همراه بود. نهایتاً در آذرماه ۸۷ قاتلان در زندان لاکان رشت اعدام و به دار مکافات آویخته شدند.این اعدام، اولین مورد از اعدام افرادی است که اقدام به قتل یا جرح جنگلبانان و محیط بانان کرده‌ بودند.

مهندس شهید پیروی، پیشگام مبارزه با زمین‌خواری و مفاسد اقتصادی بود که در این راه جان خود را از دست داد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.