| کد خبر: 207216 |

◄ دلیل رانش زمین در منطقه چهار آزادراه تهران شمال چه بود؟

معتقدم ممیزی راه‌های تازه احداث دارای عوارض طبیعی قبل از بهره‌برداری توسط گروهی خارج از تیم پروژه، امری ضروری است تا خطاهای احتمالی برطرف شود.

تین نیوز

روز 17 اسفند بود که تصاویر و فیلم‌هایی از رانش آزادراه تهران-شمال  منتشر شد.

به گزارش تین نیوز، اگرچه در ابتدا عنوان شد که رانش مربوط به منطقه یک آزادراه تهران شمال است که به تازگی افتتاح شده اما خداداد مقبلی، معاون برنامه‌ریزی سازمان راهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای با تکذیب ریزش مسیر قطعه‌ اول آزادراه تهران -شمال گفت: تصاویر منتشر شده مربوط به قطعه چهار آزادراه است.

وی افزود: تصویری که در برخی شبکه‌های اجتماعی از رانش در آزادراه تهران شمال نشر یافته مربوط به قطعه چهار آزادراه تهران شمال حدفاصل چالوس تا مرزن‌آباد بوده که سال 1392 افتتاح شده و به قطعه یک آزادراه حدفاصل تهران تا شهرستانک که هفته اول اسفند سال‌جاری به بهره‌برداری رسیده ربطی ندارد.

بیشتر بخوانید:

هر چند این رانش مربوط به قطعه یک آزادراه نبود اما کارشناسان معتقدند بررسی این اتفاق می‌تواند موجب انجام اقداماتی در ساخت قطعات 2 و 3 آزادراه گردد که به جلوگیری از تکرار چنین رخدادهایی در آینده گردد.

منطقه چهار آزادراه تهران-شمال مستعد رانش است

یک کارشناس راهسازی در مورد این اتفاق به خبرنگار ما گفت: رانش در منطقه ۴ رخ داده است که مستعد رانش و ریزش بوده و چندین بار هم از سوی کارشناسان در این مورد هشدار داده شده و به علت نوع خاک و دستکاری ترانشه قابل پیش بینی بود و حتی مطالعات مقدماتی نیز برای تثبیت شده بود. 

این کارشناس که نامش محفوظ است، در مورد راهکار جلوگیری از بروز چنین حوادثی افزود: معتقدم ممیزی راه‌های تازه احداث دارای عوارض طبیعی قبل از بهره‌برداری توسط گروهی خارج از تیم پروژه، امری ضروری است تا خطاهای احتمالی برطرف شود.

پیمانکار منطقه 4 آزادراه تهران-شمال مقصر نیست

در عین حال خدایار خاشع دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها نیز با بیان این‌که رانش در منطقه چهار نزدیک مرزن‌آباد صورت گرفته که سال‌ها پیش ساخته شده است، اظهار کرد: در برخی رسانه‌ها علت ریزش کم کاری پیمانکار  تلقی شده در صورتی‌که، صورت وضعیت خاکبرداری ترانشه‌ها بر اساس پروفیل‌ها و احجام آن محاسبه و  پرداخت می‌شود و سازه نیست که بگویند از مصالح مصرفی کم گذاشته‌اند.

او بیان کرد: واقعیت از نظر من این است که البرز مرکزی از نظر زمین شناسی جوان و مستعد حرکت است و در همین جاده چالوس قدیمی هم بعد از 80 سال هنوز ترانشه‌ها در حال ریزش بوده و تثبیت نشده و حتی منطقه یک هم در بعضی از محدوده‌ها علیرغم تمهیدات مختلف، مستعد ریزش و رانش است و قصوری متوجه پیمانکار نیست و به نظر من مناسب‌تر بود در طراحی‌ها روش‌های دیگری انجام می‌شد.

وی افزود: معتقدم باید از عبور از ترانشه و کوهبری در این مناطق تا حد امکان خودداری و با انتخاب پل و  سپس تونل از این مناطق عبور شود و تا حد ممکن طبیعت منطقه را دستکاری نشود.

این کارشناس با انتقاد از عدم استفاده از تجربیات قبلی در ساخت آزادراه تاکید کرد:  معتقدم باید تیم کارشناسی مستقلی تجربیات اجرای منطقه یک و چهار را جمع‌آوری و باید و نبایدها را مشخص کرده تا از آنها در پروژه‌های مشابه نظیر منطقه سه و پروژه‌های مشابه استفاده شود.

خاشع خاطرنشان کرد: اصرار دارم تیم کارشناسی باید مستقل از تیم‌های دست اندرکار باشد چون تیم‌های خود پروژه بیشتر بر نکات مثبت و بایدها تمرکز کرده و ممکن است نبایدها را تا حدی چشم پوشی نمایند که از نظر من مهمتر است.

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها با بیان این‌که یکی از نکات قابل توجه در این زمینه، می‌تواند توصیه به استفاده بیشتر از پل به‌جای تونل و ترانشه باشد، گفت: در جاده‌هایی نظیر این جاده که هدف عمده استفاده از آن گردشگران هستند خود راه باید هدف باشد نه وسیله، بنابراین باید مسیر به گردشگر امکان استفاده از مناظر را بدهد و پل این هدف را برآورده می‌کند در حالیکه تونل و ترانشه‌ها این هدف را برآورد نمی‌کند.

او افزود: بیش از 50 درصد آزادراه شمال تونل است و با در نظر گرفتن ترانشه‌ها عملا بیش از 70 درصد مسیر دید مناسبی به زیبایی‌های مسیر ندارد و این جفا به گردشگر است.

پرهیز از اجراى ترانشه

فرامرز فراهی یکی دیگر از کارشناسان این حوزه نیز گفت: به‌طورکلى در مناطق کوهستانى و به‌ویژه در رشته کوه‌هاى البرز باید حتى‌الامکان از طراحى و اجراى ترانشه بلند اجتناب کرد.

به گزارش تین نیوز، او عنوان کرد: بدیهى است با برداشت حجم قابل ملاحظه در محدوده ترانشه تعادل ناحیه دستکارى شده و به‌هم خواهد خورد و هرچه حجم برداشت شده بیشتر باشد این به‌هم خوردگى و عدم تعادل بیشتر خواهد بود.

فراهی ادامه داد: در منطقه ٤ به‌دلیل نزدیکى به چالوس حجم زیادى بارندگى و آب فراوان زیرزمینى وجود دارد که موجب تسریع در به‌هم ریختگى زمین شده و با حرکت زمین و ایجاد پله‌هاى ناشى از جابه‌جایى(اسکارپ) فضاى مناسب براى نفوذ آب فراهم و توالى این پدیده باعث بروز خاکروانهland slid می‌شود.

این کارشناس تاکید کرد: بنابراین اولین توصیه عدم عبور از زمین‌های ایست که استعداد حرکت دارند و یا در صورت اجبار به عبور، باید سازه مناسب تونل گالرى و یا حفاظت مناسب در هنگام اجرا طراحى و احداث شود در زمین‌هاى با این مشخصات شاتکریت و راک بولت عمدتاً کارایى ندارد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • ایرانی 0 0

    حضرات ، چرا وقتی توان مطالعاتی و اجرایی ندارید ، بزرگراه در کوهستان می سازید؟اینهمه دستورالعمل فنی کپی و ترجمه کرده اید، هیچ نیاموخته اید؟عیب کار سپردن همه چیز به .. و مهندس نماهاست!!!!!!!!