| کد خبر: 205395 |

◄ عوارض عبور از آزادراه تهران-شمال چقدر است؟

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها گفت: عوارضی که برای عبور از آزاد راه محاسبه شده است تنها 20 درصد هزینه هایی است که برا احداث آن انجام شده است.

تین نیوز

دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها گفت: عوارضی که برای عبور از آزادراه محاسبه شده است تنها 20 درصد هزینه هایی است که برای احداث آن انجام شده است.

به گزارش تین نیوز از امروز ۲۳ بهمن‌ماه بهره‌برداری آزمایشی از منطقه یک آزادراه تهران-شمال آغاز شد و این پروژه اوایل اسفندماه بهره‌برداری رسمی می‌شود.

البته مقرر بود منطقه یک آزادراه در دهه فجر امسال افتتاح شود که به گفته مسؤولان، در راستای ارتقاء ایمنی مسیر و هماهنگی در استقرار ارگان‌های دست‌اندرکار جاده، افتتاح این مسیر به اوایل اسفندماه امسال موکول شد.

خدایار خاشع دبیر انجمن شرکت‌های سرمایه‌گذار در آزادراه‌ها به خبرنگار تین نیوز گفت: این 42 هزار تومانی که برای عوارض این آزادراه مشخص شده است،  تنها برای 20 درصد هزینه‌هایی است که برای احداث آزادراه هزینه شده است. 50 درصد هزینه ها نیز توسط دولت تامین شده و 30 درصد نیز غیر از درآمد ناشی از عوارض تامین شود.

وی با تاکید بر اینکه این آزادراه، آزادراه گرانی است گفت: طبق گفته های وزیر راه و شهرسازی برای این آزاد راه 10 هزار میلیارد تومان هزینه شده است یعنی به ازای هر کیلومتر بیش از 300 میلیارد تومان هزینه شده است. طبیعتا برای چنین آزادراه گرانی عوارض 42 هزار تومانی مبلغ زیادی نیست.

وی افزود: واقعیت این است که این عدد متناسب با درآمد مردم نیست. براساس آمار درآمد هر فرد به ازای هر ساعت 6 هزار تومان است. به همین دلیل ممکن است پذیرش این هزینه برای مردم تا حدی سخت باشد. 

خاشع در خصوص مزیت های این آزاد راه گفت: اما اگر توجه کنید جایگزینی این آزادراه به جای راه قبلی منجر به صرفه جویی 7 لیتر بنزین می شود و اگر سوخت را  با نرخ 3 هزار تومان محاسبه کنیم،  نزدیک به 20 تومان صرفه جویی در هزینه سوخت می شود. همچنین آزاد راه امنیت و زمان کمتری نیز برای سیر مسیر برای مردم به وجود آورده است.

وی افزود: اما اگر این هزینه ها برای عوارض آزادراهی پرداخت نشود، امکان توسعه آزادراهی وجود ندارد.

خاشع  گفت: امیدواریم هرچه زودتر نیز حقوق افرادی که در این آزادراه کار می کردند نیز پرداخت شود زیرا این افراد از شهریور حقوق خود را دریافت نکرده‌اند. 

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • سعید 0 0

    سلام.ده هزار میلیارد تومان هزینه برای چه؟ برای اینکه تهرانی ها بروند شما ل خوش بگذرانند؟ نوش جانشان. دارندگی و برازندگی.اما اشکال کار آنجاست که دولت قرار است 50 درصد هزینه ی این خوش گذرانی را بدهد ( 5 هزار میلیارد تومان در این پروژه).پول دولت از کجا میآید؟ بخش عمده اش مالیات است و درآمد فروش نفت. چرا دولت باید پول هشتاد میلیون ایرانی را خرج هشت میلیون تهرانی بکند؟ تهرانی ها یک دهم جمعیت هستند. این یعنی دولت 4.5 هزار میلیارد تومان از سهم بقیه ملت را خرج اتوبان برای تهرانی ها میکند. آن هفتاد میلیونی که شاید استطاعت و شاید هم تمایلی به سفر به شمال نداشته باشند.
    حالا هم که قرار شده 20 درصد هزینه ساخت آزاد راه از مسافر گرفته شود عده ای یقه میدرانند که این مبلغ زیاد است و اگر گران کنید کسی از این راه جدید استقبال نخواهد کرد. خب اصلا چرا آزاد راهی میسازید که نمیتواند خرج خودش را در بیاورد؟ تا کی میخواهید فشار هزینه اجرای پروژه ها ی تهرانی پسند را بر گرده ی همه ی ملت بیاندازید؟ چرا روستایی کرمانی و زاهدانی و دشت مغانی و قوچانی باید مابه التفاوت قیمت آزادراه را بدهد؟ این عدالت است؟ این اسمش محرومیت زدایی ست؟