| کد خبر: 206923 |

تاکسی هایی که شهر را خالی گز می کنند!

راننده تاکسی انزلی از کسادی این روزهای بازار کار می‌گوید و اینکه مسافر در سطح شهر کم شده و تقریبا با ماشین مسیر هر روزه را خالی گز می‌کند.

تین نیوز

راننده تاکسی انزلی از کسادی این روزهای بازار کار می‌گوید و اینکه مسافر در سطح شهر کم شده و تقریبا با ماشین مسیر هر روزه را خالی گز می‌کند.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از ایسنا، کرونای جدید که به صورت مخفف به شکل SARS-CoV-2 از آن یاد می‌شود به معنی سندرم تنفسی شدید و ناگهانی بوده و تحت عنوان ویروس کرونای 2 عامل ایجاد بیماری کووید – 19 است.

در زبان عامه به این ویروس، ویروس کرونای ووهان گفته می‌شود. با عبور تعداد قربانیان ویروس کرونا از مرز 1000 نفر سازمان بهداشت جهانی برای بیماری ناشی آن نام رسمی «COVID - 19» را انتخاب کرده ‌است.

این ویروس برای نخستین بار در میانه دسامبر سال 2019 در شهر ووهان چین شیوع یافته که احتمالا ناشی از یک حیوان آلوده بوده ‌است. کرونای جدید سپس در همه استان های چین شیوع پیدا کرد.

کرونا ویروس به سرعت در بیش از 20 کشور دیگر آسیا، اروپا، آمریکای شمالی و اقیانوسیه گسترش پیدا کرد و در 30 ژانویه سال 2020، سازمان بهداشت جهانی برای ویروس کرونای جدید وضعیت اضطراری اعلام کرد.

دکتر سید عارف عابدین نجفی، سخنگوی شورای سلامت انزلی با اعلام اینکه انزلی در وضعیت قرمز کرونا قرار گرفته، تاکید کرد: شهروندان به هیچ عنوان از خانه های خودخارج نشوند.

وی افزود: متاسفانه در روزهای گذشته میزان افراد مبتلا به ویروس کرونا و تعداد آمار فوتی های مبتلا به این ویروس افزایش یافته و اگر شهروندان در ادامه راه همراه شبکه بهداشت و درمان نباشند ممکن است کنترل این ویروس از دست ما خارج شود.

رئیس شبکه بهداشت و درمان شهرستان بندرانزلی با بیان اینکه با هماهنگی دادستان وضعیت انزلی در خصوص شیوع ویروس کرونا قرمز اعلام می شود، تاکید کرد: از شهروندان تقاضا می شود به هیچ عنوان از خانه های خود خارج نشوند.

سخنگوی شورای سلامت انزلی با بیان اینکه هرگونه خروج بی مورد از منزل می تواند یک ویروس به منزل منتقل کند، تصریح کرد: همه شهروندان با رعایت اصول بهداشتی و بهداشت فردی مراقب سلامت خود و خانواده های خود باشند.

نجفی تاکید کرد: همه شهروندان بندرانزلی به هیچ عنوان برای کارهای غیر ضروری از منازل خود خارج نشوند و کادر پزشکی و درمانی شهرستان بندرانزلی را در مهار این ویروس کشنده تنها با در خانه ماندن خود یاری رسانند.

با اعلام وضعیت قرمز در شهر انزلی همه متوجه جدیت قضیه شده اند و شهر تقریبا خلوت شده و دیگر خبری از شلوغی و ترافیک این شهر زیبای ساحلی نیست و حتی گروه های دوچرخه سواری که در روزهای گذشته در گوشه و کنار شهر به ویژه در خیابان ساحلی انزلی رکاب می زدند، دوچرخه سواری نمی کنند.

زینب علیزاده، مدیر گروه دوچرخه سواران موج دریای بندر انزلی است که این روزها برنامه های گروهی رکاب زنی را تعطیل کرده و تاکید دارد که اعضای گروه در خانه بمانند؛ حتی خودش به خانه فامیل هم نمی رود تا این دوره را به سلامتی پشت سر بگذارد.

خود او نیز می گوید در این روزها خانه نشین شدیم و تا حد ممکن بیرون از خانه نمی روبم و دخترم هم که دانش آموز است به علت تعطیلی مدارس در خانه مانده و درس هایش را دوره می کند.

علیزاده با تاکید بر اینکه خریدهای منزل را همسرش انجام می دهد، تصریح کرد: خریدها را که همسرم به خانه می آورد با دقت شسته و سعی می کنم فریز کنم، نان را هم در فریزر گذاشته و فردای آن روز بعد از گرم کردن استفاده می کنیم.

این دوچرخه سوار پیشکسوت بندرانزلی با تاکید بر اینکه در روزهای کرونایی سعی می کنیم دور از استرس باشیم، در خانه ماندن را بهانه‌ای برای دورهمی بیشتر خانواده و استراحت دانست و تاکید کرد: در موقع سرماخوردگی سعی می‌کنم تا با استفاده از غذاهای گرم مانند سوپ و مایعات بهتر شوم و از مراجعه به مراکز درمانی پرهیز کنم تا باری بر دوش کار درمانی نباشم.

سوژه خوبی بود، نیمه پر لیوان را دیدن و استفاده حداکثری از حضور اعضای خانواده در کنار هم. البته برخی هم از این فرصت استفاده لازم را برده و برای خانه تکانی وقت بیشتری دارند و سعی می کنند تا با غلبه بر استرس از این بیماری واگیردار، لحظات خوبی داشته باشند.

سررسید اقساط ترس از کرونا را کمرنگ کرد!

سوار تاکسی می شوم تا به مقصد بروم. راننده تاکسی انزلی از کسادی این روزهای بازار کار می‌گوید و اینکه مسافر در سطح شهر کم شده و تقریبا با ماشین مسیر هر روزه را خالی گز می‌کند.

شاهرخ شکری می‌گوید: کارمند یکی از ادارات دولتی بوده و بعد از بازنشستگی برای امرار معاش و تامین بخشی از هزینه های زندگی تاکسی خریده و کار می‌کند و تاکنون از درآمدش راضی بود ولی از وقتی که کرونا شایع شده مردم کمتر بیرون می‌آیند و گفت روزهای اول شیوع کرونا به اصرار همسرش در خانه ماند و کمتر بیرون می‌آمد ولی چون موعد اقساط بود برای اینکه منبع درآمدی داشته باشد مجبور است که هر روز چند ساعت به ویژه در ساعات شلوغ شهر از جمله ظهرها و عصرها با تاکسی کار کند.

وی با اشاره به اینکه به سختی توانسته ماسک و دستکش تهیه کند چون به هر داروخانه که مراجعه می کرد می گفتند نداریم، ادامه می دهد: مواظب هستم و دستکش می‌پوشم و ماسک می‌زنم و تاکنون خدا را شکر اتفاقی رخ نداده و بعد از کار وقتی به منزل می‌روم قبل از همه دست هایم را می شویم تا خدای نکرده ویروس کرونا را مهمان ناخوانده منزل خود نکنم و رفت و آمدهای خانوادگی را به حداقل رسانده ام و تلفنی با فامیل در ارتباط هستم.

این راننده تاکسی، با بیان اینکه چند روزی خودش و همسرش آنفلوآنزا گرفتند و در خانه ماندند و با رعایت رژیم غذایی و داروهایی که قبلا در موارد مشابه مصرف کرده بودند، حالشان بهتر شد، تاکید کرد: از وقتی کرونا شایع شده سبزی های خام مصرف نمی کنیم و میوه ها را هم قبل از مصرف خوب شسته و ضد عفونی می کنیم و نان را هم بعد از فریز کردن، مصرف می کنیم.

مصطفی حیدری، کارمند یکی از بخش های دولتی است و با بیان اینکه این روزها ساعت کاری کمتر نشده ولی توجه به رعایت نکات بهداشتی در محیط کار بیشتر شده، اظهار کرد: این روزها به جز شیفت کاری، با همسر و فرزندانم خانه نشینیم و در حد لزوم از خانه بیرون می رویم.

وی با بیان اینکه هفته قبل هر چهار عضو خانواده سرماخورده بودند، گفت: به محض احساس سرماخوردگی با رعایت نکات بهداشتی به دکتر رفتیم و بعد از آن در منزل ماندیم و با نوشیدن مایعات گرم و سوپ به درمان بیماری پرداختیم که شکر خدا رفع شد.

حیدری درخصوص خریدهای روزانه منزل، تصریح کرد: خریدهای ضروری مثل قبل انجام می شود ولی تا حد ممکن به صورت کلی و یکجا و تنها به بازار می روم تا کمتر بیرون از خانه باشم و برای خرید نان هم قبل از رفتن با نانوا تماس می گیرم تا به اندازه ای که سفارش دادم نان برایم کنار بگذارد و کارم زود انجام شود.

این پدر خانواده با تاکید بر رعایت بهداشت در این روزها، گفت: قطعا وسواسی نشدیم ولی خود را بیشتر ملزم به رعایت بهداشت کردیم و لباس بیرون رفتن را بیرون از منزل قرار می دهیم و حتی لباس داخل حیاط را جدا کردیم و قبل از ورود به خانه دست ها را حداقل به مدت 20 ثانیه با آب گرم شست و شو می دهیم.

سر راهم به یک مغازه خواربارفروشی رفتم تا یک بطری آب معدنی بگیرم. خانمی که پشت دخل مغازه بود برای رفتن عجله داشت و گفت: چند روزی است که دیگر مغازه نمی‌آید و همسر و پسرش امورات مغازه شان را اداره می کنند.

تارا بدیعی، با بیان اینکه قبل از شروع کرونا صبح ها در مغازه خواربارفروشی که محل کار همسرش است فروشندگی می‌کرده، ادامه داد: از زمانی که کرونا شایع شده به ویژه طی چند روز اخیر و اعلام وضعیت قرمز در انزلی، در خانه ماندم و امروز استثنا به مغازه آمدم.

وی درخصوص خرید مایحتاج روزانه خانواده اش، گفت: همسرم خریدها را به صورت کلی انجام می‌دهد و لبنیات و پنیر و خشکبار را از مغازه خودمان تامین می کنیم و سعی داریم تا حد امکان بیرون نرویم و نان را هم که همسرم از جایی می خرد که معمولا خلوت است و در صف نمی ماند.

بدیعی در مورد اینکه آیا این روزها وسواس به خرج می‌دهد یا نه؟، تاکید کرد: قبلا هم هر روز خانه را گردگیری می کردم و جارو می زدم، اما اکنون یک مقدار دقتم بیشتر شده و از مایع ضدعفونی کننده برای نظافت منزل استفاده می‌کنم و دکمه های آسانسور، دستگیره های در و کنترل تلویزیون و گوشی تلفن همراه را حداقل روزی دو بار ضدعفونی می کنم.

وی با اشاره به اینکه ترجیح می دهد این روزها در خانه بماند، تصریح کرد: روزهای معمولی تفریح خاصی نداشتیم و هر از گاهی برای پیاده‌روی می رفتیم که بعد از اعلام وضعیت قرمز همان را هم به حداقل رساندیم.

بدیعی با بیان اینکه قبل از شروع کرونا سرماخوردگی شدید داشتم، خاطرنشان کرد: به خاطر سرماخوردگی خیلی اذیت شدم ولی با دقت در تغذیه حالم خوب شد و اکنون مشکل خاصی ندارم. به خاطر خانه نشستن و استفاده از پکیج احساس خشکی گلو دارم که مرتبط آب و مایعات گرم استفاده می‌کنم.

راه اندازی کمپین «همه در خانه می مانیم» در انزلی

اسماعیل حیدری آزاد، فرماندار بندرانزلی با تاکید بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه در راستای مبارزه با ویروس کرونا از راه اندازی کمپین «همه در خانه می مانیم» در این شهرستان خبر داد و گفت: کمپین مذکور از طریق فضای مجازی و بلندگوهای شهری و گلدسته های مساجد در حال اطلاع رسانی است و به معنای قرنطینه نیست.

وی از تعطیل شدن شنبه بازار انزلی تا اصلاع ثانوی جهت جلوگیری از شیوع ویروس کرونا خبر داد و عنوان کرد: شهرداری بندرانزلی مکلف است با همکاری فرماندهی نیروی انتظامی شهرستان نسبت به تعطیلی شنبه بازار اقدام کند.

فرماندار انزلی با اشاره به دیگر اقدمات مورد توجه در شهرستان، تاکید کرد: شرکت پخش فرآورده های نفتی شهرستان مکلف شده تا به قید فوریت ترتیبی اتخاذ کند تا جایگاه داران اعم از بنزین، گازوئیل و گاز سوختگیری را فقط توسط پرسنل خود انجام دهند و اجازه سوختگیری به هیچ فردی غیر از پرسنل جایگاه داده نشود تا تماس با نازل ها به حداقل برسد.

حیدری آزاد ادامه داد: دهیاران و اعضای شوراهای اسلامی روستا نیز ضمن انتقال آموزش های ارائه شده شبکه بهداشت و درمان به اهالی روستا با استفاده از ظرفیت دهیاری روستا نسبت به ضد عفونی کردن تمامی مراکز عمومی اقدام خواهند کرد.

وی با بیان اینکه در همه ادارات و اماکن عمومی تاکید بر ضد عفونی کردن و رعایت بهداشت مورد توجه ویژه قرار دارد، گفت: ادارات کل بنادر و دریانوردی، گمرکات و شیلات مکلف هستند جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا و حفظ سلامت مردم نسبت به ضد عفونی کردن اماکن به ویژه انجام تست از کارکنان کشتی های ورودی در کنار رعایت اصول بهداشت فردی، اقدام کنند.

این مقام مسئول خاطرنشان کرد: اداره زندان ها نیز با هماهنگی دادستان شهرستان و براساس پروتکل های بهداشتی مکلف است ضمن تاکید و نظارت بر بهداشت فردی زندانیان نسبت به گندزدایی و ضد عفونی کردن روزانه محیط زندان اقدام کند.

تولید ماسک و لباس پزشکی در منطقه آزاد انزلی

البته در بین این همه تعطیلی و در خانه ماندن و دغدغه شهروندان برای تامین ماسک، تولید ماسک و لباس پزشکی در منطقه آزاد انزلی می تواند خبر خوبی برای شهروندان باشد.

وحید طالب‌پور، معاون اقتصادی و سرمایه گذاری منطقه آزاد انزلی به ایسنا گفت: در راستای تامین نیاز استان به محصولات پزشکی، تولیدکنندگان پوشاک منطقه آزاد انزلی با تغییر خط تولید اقدام به تولید ماسک و لباس پزشکی کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه طبق سفارشات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی این واحدها در دو شیفت کاری مشغول به تولید محصولات مورد نیاز شده‌اند، افزود: شرکت لوتوس تجارت با 100 نفر پرسنل روزانه 10 هزار عدد ماسک و 1000 عدد لباس پزشکی تولید می‌کند و همچنین شرکت افرنگ تاج نیز با 40 نفر پرسنل روزانه تولید 5000 عدد ماسک را برعهده دارد.

علیرغم اعلام وضعیت قرمز، شهروندان انزلیچی با روحیه بالا و توجه به رعایت بهداشت فردی و حضور کمتر در مجامع عمومی، با عزم جدی دوشادوش مسئولان دلسوز به ویژه فعالان حوزه سلامت کمر همت به بدرقه کرونا دارند.

چقدر خوب است که همه شهروندان با عزم جدی، کمک کار مسئولان دلسوز به ویژه فعالان حوزه سلامت هستند تا به زودی شاهد خداحافظی با ویروس ناخوانده کرونا باشیم.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.