| کد خبر: 202073 |

اهالی ری از مشکلات پایتخت آزرده‌اند ولی نمی‌خواهند جدا شوند

«ری» در آخرین روز پاییز 98 بر سر زبان مدیران ارشد پایتخت بود تا آنجا که یکی در وصفش به کارخانه سیمان ری که با آن ایران جدید ساخته شد اشاره کرد و دیگری سرازیرشدن مشکلات تهران به سوی ری را ظلم تهران توصیف کرد.

تین نیوز

«ری» در آخرین روز پاییز 98 بر سر زبان مدیران ارشد پایتخت بود تا آنجا که یکی در وصفش به کارخانه سیمان ری که با آن ایران جدید ساخته شد اشاره کرد و دیگری سرازیرشدن مشکلات تهران به سوی ری را ظلم تهران توصیف کرد.

به گزارش تین‌نیوز به نقل از روزنامه اعتماد، مدتی بود زمزمه جدایی ری از تهران دوباره بر سر زبان‌ها افتاده بود چیزی که محسن هاشمی رییس شورای شهر تهران در وصف آن دیروز گفت: اهالی شهرری حتی در فکرشان جدایی از تهران را تصور نمی‌کنند. بهانه توصیف‌های مختلف از ری وقتی دست داد که مدیران ارشد شهری برای افتتاح 40 پروژه بزرگ به ویژه نخستین پارک ویژه بانوان در ری حضور یافتند. علاوه بر محسن هاشمی، پیروز حناچی شهردار تهران هم در وصف ری به تاریخ این شهر اشاره کرد. اما فصل مشترک سخنان این دو علاوه بر جدایی ری از تهران یک معضل بزرگ بود؛ بوی بد.

شهردار تهران در این برنامه و در پاسخ به پرسش خبرنگار اعتماد درباره جدایی ری از تهران و موضع‌گیری نهایی و شفاف شهرداری در این زمینه گفت: اصولا در حوزه کلان‌شهرها مدیریت یکپارچه یک اصل است و برای همین تمامی کلان‌شهرها به این سو حرکت می‌کنند. در واقع هر نوع افتراق در این زمینه مثل سم است باید تلاش کنیم این یکپارچکی را در حوزه نفوذ کلانشهرها دنبال کنیم.

پیروز حناچی شهردار تهران به عنوان یکی از سخنران‌ها و در مقام ارشدترین مدیر شهری پایتخت ابتدا به موضوع «کارخانه سیمان ری» اشاره کرد و گفت: ما در ری ظرفیتی داریم که کمتر به آن توجه شده است درحالی که می‌تواند خود به عنوان یک موتور محرک باشد. وقتی کشتارگاه تهران تغییر عملکرد داد و تبدیل به یک مکان فرهنگی شد چقدر در آن محدوده تاثیر گذاشت؟ ما در ری کارخانه سیمان ری را داریم که با آن ایران را ساختیم. در سال‌های ۱۳۱۲ به بعد خیلی از خانواده‌هایی که الان اینجا هستند اقوام‌شان در این کارخانه کار کردند. قرار شده است این کارخانه تبدیل به یک ظرفیت فرهنگی شود که امیدوارم با حل مشکلات حقوقی بتوانیم این کار را انجام دهیم.

حناچی از «تمرکز‌« به عنوان یکی از مشکلات مدیریتی کشور در تهران اشاره کرد و گفت: بخشی از مشکلات ما ناشی از تمرکز است به‌طوری‌که حصول۲۵ درصد درآمد ناخالص ملی و ۲۰ درصد جمعیت در کمتر از دو درصد مساحت کشور واقع شده است . ما از قزوین تا فیروز‌کوه تحت تاثیر این تمرکز هستیم . حسن این تمرکز وجود اشتغال در کشور و عیب آن این است که با وجود این حجم بالا، مشکلات قابل مدیریت نیست و باید سیاست‌های عدم تمرکز را در تهران اعمال کنیم . با همین نگاه، بهشت زهرا نباید دیگر توسعه بیابد و باید به دنبال گورستان‌های دیگری در تهران باشیم. در انتهای سال وقتی همه برای پاسداشت عزیزان‌شان به بهشت زهرا می‌آیند تمامی شریان‌های منتهی به بهشت زهرا قفل می‌شود. و این مشکل‌ساز است. بر همین مبنا ما تلاش می‌کنیم که به تمرکزها دامن نزنیم.

سال‌هاست که موضوع متروی شهرری و مشکلات آن یکی از مطالبات شهروندان منطقه 20 است. حناچی درباره سرنوشت مترو در شهر ری گفت: ری تا آغاز دوره ما با یک خط مترو به شبکه وصل بود با راه‌اندازی خط شش این دسترسی به دو خط ارتقا یافته است که هم بار خطوط را کم می‌کند و ان‌شاءالله با افزایش واگن‌ها که پیگیر هستیم این فشردگی در ایستگاه‌ها به حداقل خواهد رسید.

شهردار تهران درباره اینکه آیا سهمی از بودجه ناشی از افزایش قیمت بنزین به توسعه شهر و به خصوص توسعه حمل و نقل عمومی اختصاص خواهد یافت یا خیر؟ گفت: در این زمینه نمی‌توانم وعده‌ای بدهم . چون اختیاری در این حوزه ندارم! اما امیدوارم یا از محل کاهش مصرف بنزین یا درآمد ناشی از افزایش قیمت بنزین مبلغی به توسعه حمل و نقل اختصاص یابد. البته رایزنی‌هایی در این زمینه در هیات دولت شده است که امیدواریم به نتیجه برسد.

بوی بد تهران و بی‌دفاع ماندن ری

شهردار تهران در سخنان دیروزش به موضوع پسماند و نقش آراد کوه به عنوان قدیمی‌ترین مرکز متمرکز دفن زباله پایتخت اشاره کرد و گفت: طرح کاپ برای حل مشکل پسماند طراحی شده است. در ابتدای دوره مدیریت ما حدود ۷ هزار تن به آراد کوه زباله منتقل می‌شد که این رقم الان با اقداماتی که انجام شده به 6هزار و 300 تن رسیده است . گرچه ایده‌آل ما این است که اصولا زباله‌ای به آرادکوه نرود! ولی در هر صورت ما ناچار به بازیافت زباله از منازل هستیم پسماندهایی مانند شیشه، چوب و فلز باید از خانه بازیافت شود.

او درباره بوی بد تهران و فرضیه‌ای که می‌گوید وضعیت آرادکوه یکی از کانون‌های آن است، گفت: معلوم نیست که منشأ آن آراد کوه باشد اما به هر حال این کانون آلوده است. البته از زمانی‌که تصفیه‌خانه شیرابه را فعال کرده‌ایم، ۴۰ درصد شیرابه‌ها تصفیه می‌شوند اما این کافی نیست. به هر تقدیر مشکلی که ۵۰ سال ساخته شده را نمی‌توان یک‌شبه حل کرد. ایده‌آل ما ۳۰ درصد بازیافت، ۳۰ درصد تبدیل به انرژی‌ و ۳۰ درصد دفن است . هدف ما رسیدن به حداقل دفن است که هدف طرح کاپ است.

رییس شورای شهر تهران همچنین راهکار موثر این مشکل را تصویب طرح جامع پسماند به تهران عنوان کرده و گفت: اهالی شهرری از فعالیت آرادکوه ناراحت هستند که البته براساس طرح جامع پسماندی که در مراحل پایانی قرار دارد باید پسماند هر منطقه در همانجا ساماندهی شود و زباله‌گردی از سطل‌های زباله و مافیای زباله از بین می‌رود.

رییس شورای شهر تهران با اشاره به وضعیت آلودگی هوای پایتخت اظهار کرد: معمولا میزان آلایندگی شهرری در اوج است و این مساله مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند که البته باید بگویم این مشکلات ظلم بزرگ تهران به سمت شهرری است و شاید به همین دلیل است که اهالی شهرری تلاش می‌کنند که مساله‌ جدایی ری از تهران را پیگیری کنند.

هاشمی با اشاره به مشکلات انتقال پسماند تهران به آرادکوه از طریق شهرری گفت: یکی دیگر از موضوعاتی که مردم شهرری را ناراحت می‌کند مساله بهشت زهرا(س) است که البته این روزها بحث توسعه بهشت زهرا (س) نیز مطرح است و به نظر می‌رسد باید در طرح جامع تهران نقاط دیگری را به عنوان گورستان در نظر بگیریم تا همه اموات تنها در یک پهنه دفن نشوند تا مشکلات برای اهالی ایجاد نشود.

افتتاح 40 پروژه شهری

در مراسم دیروز، ۴۰ پروژه بزرگ مقیاس و کوچک مقیاس شهری از قبیل احداث بوستان و فضای سبز، فضاهای ورزشی، تعریض معابر و اقدامات ترافیکی، پیاده‌روسازی، احداث پل‌های عابرپیاده، پروژه‌های زیرساختی مسیل‌ها، زیباسازی شهری، پروژه‌های مشارکتی و... با هزینه‌ای بیش از ۶۳ میلیارد تومان به بهره‌برداری رسید.

فرهاد افشار شهردار منطقه ۲۰ نیز در جریان این مراسم با تاکید بر اینکه در این برنامه اولین بوستان بانوان در منطقه ۲۰ به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: در راستای توسعه فضای سبز شهری و بهره‌مندی بانوان از فضاهای اختصاصی امن و مفرح، بوستان بانوان با امکاناتی نظیر مسیر دوچرخه سواری، تجهیزات بدنسازی، آلاچیق و المان‌های پارکی در اختیار بانوان قرار می‌گیرد.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

اخبار مرتبط

خواندنی ها

ارسال نظر

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تین نیوز در وب منتشر خواهد شد.

  • تین نیوز نظراتی را که حاوی توهین یا افترا است، منتشر نمی‌کند.

  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

  • انتشار مطالبی که مشتمل بر تهدید به هتک شرف و یا حیثیت و یا افشای اسرار شخصی باشد، ممنوع است.

  • جاهای خالی مشخص شده با علامت {...} به معنی حذف مطالب غیر قابل انتشار در داخل نظرات است.

  • محمد 0 0

    من بومی اهل ری هستم. حقیقتاً چقدر بی سواد گونه وکوته فکرهستند این د ونفرکه به مشکلات ری می نگرند. وفکر می کنند سرریزمعضلات تهران به ری فقط عامل درخواست مردم برای جدایی مدیریت ری از تهران است. درصورتی درست است ورود معظلات تهران یک طرف قضیه جدایی ری ازتهران است در طرف دیگر که اصلی ترین وریشه دارترین آنهاست بخاطر قداست، هویت مستقل، حرمت، وجایگاه ری در تاریخ اسلام وحتی حفظ جایگاه علمی، گردشگری، وحفظ آثارتاریخی می باشد وهمچنین بخاطر حفظ هویت شهدای ری چون سی سال پیش فرزندان ری که درشناسنامه اشان محل تولد را ری ثبت کرده بودن ودرواقع زاده ری وساکن ری بودن و ازهمان زمان هم شهروند تهرانی محسوب نمی شدند. بعنوان یک اهل ری دوشا دوش همه هم استانی های تهرانی وهمه هم وطنان برای حفظ اسلام انقلاب وحفظ از ناموس وخاک وطنشان ایران جانشان وخونشان رابا بی ادعایی نثار کردند. وحال دراین زمانه یک عده از مدیران شهری تهران چه اصولگرا و چه اصلاح طلب به مخاطب می خواهند به زور بقبولانند که شهری به نام ری وجود خارجی ندارد وری فقط یک افسانه است ویا اینکه ری با دیگر محله ها ومناطق شهر تهران هیچ گونه تفاوتی ندارد. به هر حال جدایی ری از تهران مطالبه دیرینه قانونی وشرعی وبحق مردم ری هست وبس وباید بطور جد پیگری شود. انشاالله